768 visninger
|
Oprettet:
Afprøvning af Suzuki DF15A på land {{forumTopicSubject}}
Hej
Kan jeg tilføre kølevand via en spulemuffe (ørevarmer) på sådan en model ?
Jeg vil gerne undersøge om der kommer udgangsstråle inden evt. skift af impeller
MVH
Thomas
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.154
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 76 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.386
okt 2022
Følger: 12 Følgere: 17 Både: 1 Emner: 4 Svar: 15
Tak for input.
Jeg har ikke haft held til at finde en passende tønde 😀
Hvor suger den vand ind (jeg er faktisk i tvivl om hvor jeg kan få den spulemuffe til at sidde fas)t ?
MVH
Thomas
okt 2022
Ja. Jeg kan sagtens se jeres pointe.
Ved I hvor på billedet den suger vand ind ?
Det skal jo være på benet for at man overhovedet kan bruge muffen til noget.
Jeg er bekymret for om det er under kaviarionspladen og så vil muffen jo slet ikke slutte tæt.
MVH
Thomas
mar 2014
Jeg har ikke lige målene på din motor, men vil tro en 90 liters murerbalje fra jem og fix vil kunne bruges? Evt klodset op så du får den rette dybde.
mar 2014
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 16 Både: 2 Emner: 9 Svar: 244
Den har ingen gæller men en plade med huller under kavitationspladen.
Der er 27 cm fra undersiden af pladen til nederste punkt.
Og er helt enig med Per
Motoren skal selv vise at den kan suge. Øreklapper snyder... Fjerner man impelleren kommer der stadig vand. Og på min kan man slet ikke.
Så den rigtige 20-literspand eller en bajle til 60 kr er den rigtige løsning, hvis lige man justerer lidt med vinklen og vandstanden.
Og så har jeg observeret noget mærkeligt med min Suzuki 15 DF i baljen.
Giver man fuld gas, vil den ikke rigtig. Jeg rensede karburatoren ca 10 gange, men uden godt resultat. Så prøvede jeg at sætte den i gear i baljen med fuld gas.
Alle problemer forsvandt. Ja, og så var der ikke mere vand i baljen....
Min konklusion endte med at udstødningstrykket var for lavt til at motoren kunne komme af med gassen, med mindre propellen var i gang og trak masser af vand med. Har en tilsvarende Yamaha som ikke gør sådan.
Suzukien vejer 6-8kg mindre og går som en drøm. Fin motor, og god fornøjelse med den. Yamahaen kan så noget andet....
Skulle den have tomgangsproblemer skriver du lige igen
okt 2022
Tak for jeres input. Min motor er magen til Laue-7000’s. Her kan man næppe bruge øreklapperne overhovedet.
Jeg er også enig i, at det må være bedre at få impelleren til at arbejde selv, da det er den jeg vil teste.
Tak for tilsagn om yderligere hjælp.
Jeg skal nu have fundet mig en tønde.
mar 2014
https://www.jemogfix.dk/murerbalje-rund-90-liter/1193/9027207/
okt 2022
Ved afprøvning i den nye balje, kan jeg ikke se nogen vandstråle (sladrestråle), men der bobler vand ud ved skruen.
Så har jeg haft afmonteret gear, så jeg kunne komme til impeller (se foto). Er den virkelig så slidt, så den ikke kan pumpe kølevand ?
Jeg har rengjort indvendigt i ben, impeller incl. hus og smurt, men ved afprøvningen efter samling, har jeg samme resultat. Ingen kølestråle.
Jeg leder efter en tegning af kølesystemet, da det undrer mig, at jeg ikke kan blæse luft gennem rørsystemet og tænker om der kan sidde et tilstoppet filter, jeg ikke kender til.
Er der nogen idéer ?
MVH
Thomas
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.154
evt prøv forsigtigt med lidt trykluft baglæns fra hullet ved sladre strålen og se om der er gennemgang
mar 2015
Mht til evt. tilstopning. Jeg har engang med succes prøvet med et stykke ståltråd eller svejsetråd fra sladrestrålens udgang og baglæns. Der kan sikkert sidde nogle indtørrede saltrester, og man burde ikke rigtig kunne beskadige noget.
Og det helt banale, kavitationspladen skal være dækket. Kan den suge luft i stedet for vand, gør den det.
Har du på fornemmelsen at den løber varm?
Som jeg har læst det, ryger det mest kølevand ud sammen med udstødningen gennem navet. Det vil det jo stadig gøre selv om sladrestrålen er stoppet. Ikke fordi det er OK, men det kunne jo hjælpe med at lokalisere fejlen.
mar 2015
Min motor har mulighed for at skrue en ekstern skyllestuds på på højre side af motoren, over kavitationspladen. Man skruer en en skrue ud, og skruer en studs på.
Hvis skruen mangler eller det er studsen der sidder der, suger den nok luft ind, hvis hullet er over vandlinien
https://www.crowleymarine.com/d/tech_article/owners-manual-df99-df15-submerged-motor-99011-94j15-03b
okt 2022
Studsen sidder faktisk over vandspejlet. Det kan måske være problemet, selvom jeg da har strammen proppen.
Jeg prøver noget i morgen.
MVH
Thomas
mar 2015
Fin kølestråle, men motoren løb varm når den fik mere end halv gas.
Efter at have prøvet stort set alt, fandt jeg en eksploderet tegning på boats.net.
Der kunne jeg se, at pakningen ved impelleren sad forkert. Så slutter impelleren ikke tæt mod dækslet, og kører bar det meste vand med rundt. Da sladrestrålen nok sad først på kølekredsløbet, blev der ikke noget tilbage til rigtig køling.
https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard/2003/15hp/df-15elk3-beginning-vin-01501f-371001/water-pump
Stålpladen skal op mod impelleren.
Sidder der en feder i akslen (nr 14) som der skal ?
Prøv at holde vandslangen på skyllehullet (og en hånd for sien).
Så burde der jo komme vand igennem motoren.
Hvis der gør, må det jo være vandpumpen.
Hvis ikke, må det være længere oppe.
Og har du gearet taget af, kan du jo bare holde slangen på røret som går ned i vandpumpen (nr 6 på linket)
mar 2014
mar 2015
Og her på siden kan man godt indrømme fejl. Vi siger det ikke videre
okt 2022
Tak for input. Jeg har fået kølestråle nu.
Det viste sig, at jeg faktisk havde overset en kanal med meget lille diameter. Efter at have haft en papirklips og noget postevand igennem kom det til at fungere.
Forinden nåede jeg da også og inspicere impelleren én gang til, da jeg var bekymret for om den drejer med rundt. Det gør den.
Tak for linket, det har jeg manglet
MVH
Thomas
Afprøvning af Suzuki DF15A på land