{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
699 visninger | Oprettet:

Vedr. Vores Mast {{forumTopicSubject}}

vi fik mast på vores Junker 22 for nogle uger siden, masten sidder i de huller på mastefodsskinen den altid har gjort, tidligere ejere hjalp, så det er ikke gætværk plus at der var mærker hvor den havde siddet😊

Men masten begynder at bue fremefter over Sallinge hornet. Og dette er et samtaleemne på havnen fordi det må den ikke siger de alle.
Agterstag kan ikke spændes mere
Forstag har noget at give af
Og vanterne er spændt så masten sidder korrekt sideværs.
De forslag der har været er:
-At rykke masten mere agter
-At forlænge agterstag så den kan spændes mere op, når man løsner forstag
- At bytte om på topvante og under vante (på båden)

Mit problem er at jeg ikke ved om masterne på Junker 22 også er bygget specielt og derfor kan være anderledes ? Fordi det giver ikke mening for mig at masten skulle have siddet forkert siden 1973 og der er tydelige tegn på hvor den har stået på mastefodsskinnen, (og der er absolut ingen ridser eller andre indikatorer på at den skulle have stået anderledes end den gør nu.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo bag kasse i mit skur 600 kr.
  • Sprøjtning af hvepseboer (app vil ikke tilføje billeder) 1.200 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vedr. Vores Mast
  • #1   19. jun Det er lidt svært at se på fotoet, men er det korrekt forstået den buer over sallingshornet, altså står som en flitsbue?

Derfor tænker jeg du enten har strammet forstaget alt alt for meget eller også er masten skadet og derfor begynder at bue

Jeg kan ikke rigtigt se hvordan det kan løses med at flytte masten i forhold til båden.

• #2   19. jun Om det er som en flitsbue ved jeg ikke, men den har en jævn bue fremad,
    Jeg er heller ikke helt med på hvorfor det skulle hjælpe at flytte masten længere bagud, udover at det selvfølgelig vil slække på agterstaget, så man måske kan spænde det mere

• #3   19. jun En mast af den størrelse er ret stiv (eller bør være det i alt fald) og der må derfor være en del træk i mastetoppen i retning mod stævn/dæk. Mit gæt er stadig at dit forstag er strammet for meget

Kan du evt have byttet for og agterstag om under montagen? Det ville jo forklare hvorfor agterstaget ikke kan strammes mere imens forstaget stadig har masser at give af?

Hvad sker der hvis du løsner alle stag så de står uden spænding og kun akkurat holder masten på plads?

• #4   21. jun Per T, det undre mig at den kan bue så meget fremad, en mast må være mere fleksibel end jeg troede smiley

Vanterne er en af de ting jeg skal have kigget på i dag, det er de tidligere ejere der hjalp med at sætte mast, og fortalte hvor de forskellige ting skal sidde, så det har jeg (rimeligt dumt) ukritisk bare fulgt, det har så vist sig senere at de i de sidste 3-4 år ikke har sejlet for sejl, de har blot sat masten på hvert år, så måske har de ikke helt selv styr på det.

For og agter stag er ikke byttet om, det er det eneste jeg er sikker på, fordi agter stag er sat sammen af 2 wirer, så skulle det være for stag ville jeg ikke kunne få forsejlet op smiley

Jeg har selv en ide om at der kan være byttet om på vanterne, eller at for stag er spændt for meget.

Jeg ser om ikke jeg kan få lidt bedre billeder i dag af vanter og stag

• #5   21. jun Dine salingshorn ser ud til at pege meget bagud. Nu er der jo forskellige master til en Junker 22 men dem jeg kan finde har ikke bagudbøjede salingshorn.

Kan vanterne være sat for langt tilbage således du trækker salingshornet bagud når du strammer dem?

• #6   26. jun Håber du er kommet lidt længere med din mast.
    Jeg har ikke selv en Junker 22, men har og har haft andre sejlbåde.
    Normal sørger man først for at masten står lodret, både sideværts og langskibs.
    Den er jo toprigget, så man kan ikke rigtigt bøje masten ved at stramme agterstaget, så når den er sat og spændt op, er den "færdigtrimmet".
    På fotos af andre Junker 22, ser det ud til at der er to undervanter i hver side, og topvantet sidder på dækket i mellem disse. Dit foto er ikke så detaljeret, og med lidt "baggrundsstøj" så det er svært at se detaljerne.
    Når storsejlet er sat, vil det jo trække i masten, hvor den modsatrettede kraft kommer fra de let bagudvendte salingshorn, som derfor trykker lidt fremad, samt stivheden i masten.
    Så jeg vil jo mene, at såfremt du ikke har to undervanter i hver side som kan holde midten af masten på plads, skal topvanterne være bagerst, og undervantet være så tæt på midterlinien som muligt, og kun sørge for at masten ikke bøjer sidelæns når storsejlet står næsten midt i. Og ikke trække den bagud på midten.
    Hvis de sidder i samme beslag betyder det dog ikke det store.
    Og så det dumme spørgsmål: Du har vel ikke fået byttet rundt på noget andet i vinterens løb eller fået noget monteret forkert i toppen?
    Årets mest værdifulde 5 min kan jo godt være god opmærkning når masten tages af smiley

• #7   27. jun Tænker at dine agterste undervanter er spændt for hårdt og dermed tvinger masten i en bue.

Hvis du trækker en lige linie fra top til fod er midten for langt agterude.

Prøv at løsne de agterste undervanter og spænd de forreste. Når du gør det skal forstag og agterstag løsnes helt.

• #8   27. jun Hejsa

Har lige været AFK lidt smiley

Topvanter og under vanter sidder som de skal (top går bagerst og trækker derfor lidt bagud) men der er alene 2-3 cm imellem fæstne punkterne.

Jeg har også set billeder af Junker 22 med 3 sæt vanter, men der er kon mulighed for 2 sæt på min.

Hvis de sidder i samme beslag betyder det dog ikke det store.
    Og så det dumme spørgsmål: Du har vel ikke fået byttet rundt på noget andet i vinterens løb eller fået noget monteret forkert i toppen?
    Masten har været opbevaret med alle wire på, så de er ikke rykket rundt på selve masten, for stag og agter stag er 2 forskellige opsætninger (Forstag 1 wire, agter er 2 sammensatte) så dem er der ej heller forskel på.

Men jeg har kun tidligere ejers ord for hvordan den så ud sidste år, og de hjalp med maste sætning.
    ChatGPT siger der er nogle få producenter af alu maste der har dem lidt buende fremefter, men at det normalt kun er til konkurrence både med specielle sejl, og jeg kan absolut ikke vide om det er en sådan mast de har smidt på, men jeg tvivler.

Når vinden lægger sig her forhåbentlig snart, smider jeg en kran på, og kigger og løsner alle vanter og stag, og evt rykker masten agter ud (jeg har 10 -15 cm at rykke frem eller tilbage)

• #9   27. jun Basalt set kan der vel kun være 2 årsager til den buede mast:
    1) Den er mekanisk deformeret, enten under fremstilling eller ved forkert brug til at bue fremad. Dvs at den vil bue selv ved løse vanter og stag.
    2) Stag/vanter trækker den buet. Dvs eet eller flere stag/vanter står overspændt, og når du løsner dem vil masten finde tilbage og blive lige.

Er det 1) er der jo ikke så meget at gøre, udover at sikre dig masten ikke er ødelagt og pludselig knækker.

Er det 2) må du se hvordan vanterne er sat op og hvilke der bøjer masten når det strammes. Umiddelbart ser det ud til det ene sidevant og topvantet er fæstnet udfor bagerste vindue og dermed giver et træk bagud når de spændes. Uden at være ekspert vil jeg mene kun topvantet (det der går via salingshornet) skal gå til bagerste fæste og de 2 sidevanter til forreste fæste

• #10   5. jul Så lykkedes det !!!!

Det vister sig at der var sat en for lang Vanteskrue på agter stagen, vi fik der var 4 cm kortere vi kunne smide på, og det gjorde hele udslaget, så jeg tænker at sælger måske ikke havde så meget styr på det, da det kom til stykket.

Vi kan dog se at vi stadig har muligheder for at trimme endnu mere når vi smider masten på næste år, lige nu er den hvad vi vil kalde acceptabel, men der er ikke plads til supper trimning, Det kommer næste år, hvor vi kigger wire længde (der er alligevel wirere der skal skiftes efter denne sæson) og Vante skruer.

Og så har vi lært at der nok også skal skiftes noget torv værk smiley man har valgt at det torv der er på kun lige præcist er langt nok, ser der kommer også udskiftyninger smiley

Kommentér på:
Vedr. Vores Mast

Annonce