Vedr. Vores Mast {{forumTopicSubject}}
vi fik mast på vores Junker 22 for nogle uger siden, masten sidder i de huller på mastefodsskinen den altid har gjort, tidligere ejere hjalp, så det er ikke gætværk plus at der var mærker hvor den havde siddet😊
Men masten begynder at bue fremefter over Sallinge hornet. Og dette er et samtaleemne på havnen fordi det må den ikke siger de alle.
Agterstag kan ikke spændes mere
Forstag har noget at give af
Og vanterne er spændt så masten sidder korrekt sideværs.
De forslag der har været er:
-At rykke masten mere agter
-At forlænge agterstag så den kan spændes mere op, når man løsner forstag
- At bytte om på topvante og under vante (på båden)
Mit problem er at jeg ikke ved om masterne på Junker 22 også er bygget specielt og derfor kan være anderledes ? Fordi det giver ikke mening for mig at masten skulle have siddet forkert siden 1973 og der er tydelige tegn på hvor den har stået på mastefodsskinnen, (og der er absolut ingen ridser eller andre indikatorer på at den skulle have stået anderledes end den gør nu.
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 81 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.413
Derfor tænker jeg du enten har strammet forstaget alt alt for meget eller også er masten skadet og derfor begynder at bue
Jeg kan ikke rigtigt se hvordan det kan løses med at flytte masten i forhold til båden.
jun 2025
Følger: 12 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 2
Jeg er heller ikke helt med på hvorfor det skulle hjælpe at flytte masten længere bagud, udover at det selvfølgelig vil slække på agterstaget, så man måske kan spænde det mere
mar 2014
Kan du evt have byttet for og agterstag om under montagen? Det ville jo forklare hvorfor agterstaget ikke kan strammes mere imens forstaget stadig har masser at give af?
Hvad sker der hvis du løsner alle stag så de står uden spænding og kun akkurat holder masten på plads?
jun 2025
Følger: 12 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 2
Vanterne er en af de ting jeg skal have kigget på i dag, det er de tidligere ejere der hjalp med at sætte mast, og fortalte hvor de forskellige ting skal sidde, så det har jeg (rimeligt dumt) ukritisk bare fulgt, det har så vist sig senere at de i de sidste 3-4 år ikke har sejlet for sejl, de har blot sat masten på hvert år, så måske har de ikke helt selv styr på det.
For og agter stag er ikke byttet om, det er det eneste jeg er sikker på, fordi agter stag er sat sammen af 2 wirer, så skulle det være for stag ville jeg ikke kunne få forsejlet op
Jeg har selv en ide om at der kan være byttet om på vanterne, eller at for stag er spændt for meget.
Jeg ser om ikke jeg kan få lidt bedre billeder i dag af vanter og stag
mar 2014
Kan vanterne være sat for langt tilbage således du trækker salingshornet bagud når du strammer dem?
Vedr. Vores Mast