{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
301 visninger | Oprettet:

Anne Katrine L
Anne Katrine L
Emner: 1 Svar: 5

Føre fald til cockpit, gennem "hul" glasfiber {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne føre fald mm. til cockpittet på min Targa 37. For at gøre det skal jeg bore nogle huller i glasfiberen under vindskærmen, som fald osv. kan løbe gennem. (Har vedlagt et billede da jeg har svært ved at forklare det)
Det stykke jeg skal bore i gennem er dog ca. 10 cm tykt og hult, så 2 lag glasfiber. På billedet ses et eksempel hvor nogen har brugt, hvad der ligner et plastikrør som rebene kan løbe i.
Ved nogen hvad disse hedder og hvor man kan købe dem?
Eller hvis i har et bedre bud på hvordan rebene kan løbe igennem er jeg også meget modtagelig.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ukrudt 800 kr.
  • Græsslåning 800 kr.
  • Wc + armatur installation 1.500 kr.
  • Samle et skrivebord 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Græsslåning maskine skal medbringes 675 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Føre fald til cockpit, gennem "hul" glasfiber
  • #1   17. jul Jeg vil mene du skal have en skroggennemføring til dit projekt, de findes i et væld af dimensioner. Prøv at google og se om ikke der er noget der passer.

• #2   17. jul Hvis det nu var min båd........
    Jeg ville købe nogle PVC-rør som kan limes (Det kan PE-rør ikke), selv fx TEC7 har en vis holdeevne.
    https://www.biltema.dk/byggeri/elinstallationer/installationsror/elektrikerror-20-mm-x-2-m-2000062798?utm_source=google&utm_medium=surfaces&utm_campaign=shopping%20feed&utm_content=free%20google%20shopping%20clicks&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=byggeri&gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid=21221236522&gbraid=0AAAAADib61A39l5Q7nHNGjzCtmywHlhjK&gclid=CjwKCAjwvuLDBhAOEiwAPtF0Vnqm-FIFLHNCA-Xq8RuW3r7IyRn7_WTieN3m7GfwOFBtpo3adkGfIxoChF8QAvD_BwE
    Dimensionen skal være lidt for stor i forhold til diameteren på tovværket, gerne-5-10 mm større, så det ikke skal løbe helt lige.
    Så ville jeg bore huller med et lille fald ud af, så der ikke løber vand ind (men ud) smiley
    Ind- og udløb skal rejfes, så tovet ikke kradses op, og rørene skal laves så korte, så de ikke stikker ud.
    Så skal de limes i med langsomt hærdende epoxy, eller måske hvid/grå Sikaflex eller TEC7, især hvis den ender med PP eller PE.
    Der er jo ikke rigtigt nogen belastning på, ser det pænt ud, er tæt, og der ikke løber vand ind, er det jo perfekt...... smiley

Og går alting galt kan det laves om, og båden synker jo ikke......

• Anne Katrine L
    Anne Katrine L Tilmeldt:
    jul 2025

#3   17. jul Hej Laur-7000, tak for svar!
    Det lyder som en god ide, tror du ikke det ville være nemmere at lave rørene lidt for lange når man limer dem i og så skære til og rejfe efterfølgende?

• Anne Katrine L
    Anne Katrine L Tilmeldt:
    jul 2025

#5   17. jul Hej Per T. Tak for svar! Det er i hvert fald en relativ nem og meget sikker løsning! Lidt i tvivl om jeg synes det bliver pænt nok, især på den side med med gevind, de 2 stykker sider jeg skal bore i gennem er heller ikke paralelle men skrå tilhver sin side, så er bange for det ikke ville slutte tæt. Men helt klart noget jeg kan prøve af.

• #6   17. jul Tja, måske kommer det an på hvad man kan komme til bagefter.
    Men hvis nu borer hullerne og laver rørene, så kan alt jo prøves af inden man limer.
    Skulle der komme lidt lim/fugemasse udenfor, skraber man det vel bare af.
    Og så lige - et fx 20-25 mm hul i glasfiber med gelcoat skal planlægges.
    Tape, opmærkning, rejfning, waterpas?
    Måske skal der bores et mindre hul først for at sikre placering og vinkler
    Sådan en gang glasfiber er hårdt ved et bor, så det skal nok være noget der kan slibes undervejs - eller måske købe et par ekstra.
    Og en grov fil til det sidste...

• #7   18. jul @5, jeg er enig i Laur's løsning nok kommer til at stå skarpere hvis man har håndelaget til at lime rørene i. Skroggennemføringerne er nok lettere at arbejde med og kan udskiftes når faldene har slidt dem

Hvis du vælger skrog gennemføringer, skal du naturligvis afskære den gevinddel der stikker udenfor møtrikken, det hjælper på det æstetiske, og vender du møtrikdelen væk fra cockpittet, får du noget der ligner billedet

• #8   18. jul Hej igen
    Jeg vil godt lige udfordre ---- hvorfor skal det hele føres ned?
    Det er sådan på min egen sejlbåd, og er da vældigt bekvemt, men der er altså også nogle ulemper:
    *Der skal monteres , blokke på mast, dæksblokke, spil og aflastere.
    *Alle liner skal nok forlænges/skiftes
    *Bomudhal og kickingstrap er svære at få lige stramme på begge halser
    *Skal der rebes, skal man nok alligevel på dæk og låse et eller andet.
    *Der er sikkert spil og aflastere allerede på masten
    *Den plads i tørvejr man havde før til kikkert, telefon, pung, taske, søkort, avisen, hynder og meget andet, er pludselig optaget af liner der hele tiden skal rulles ud og kvejles op igen, og i mellemtiden ligger og roder på dørken.
    *Krafttabet er større, jo flere blokke og hjørner der skal rundes. (kapstan-formlen: https://en.wikipedia.org/wiki/Capstan_equation), der er hurtigt 20% væk.
    Og så kan man hurtigt bruge 10.000 kr og en masse tid på liner, spil, blokke og aflastere for en lille smule ekstra komfort. Dem kunne man jo også bruge på lidt godt på turen smiley
    Og de kræfter man ikke har brugt på ekstra friktion, kan jo bruges til at "bøje genstandsleddet"

• #9   18. jul Et helt andet forslag:
    Brug dækspladsen og pengene på et sol-panel eller to med god regulator i stedet for. Så kan landstrøm til køleskabet næsten undværes, og batterierne vedligeholdelses-lades, så de holder længere.

• #10   18. jul Nu spørger jeg måske dumt, men den båd du har på galleri ser ikke ud til at have en glasfibrekant at føre faldene ind igennem, kun vindspejlet?

• Anne Katrine L
    Anne Katrine L Tilmeldt:
    jul 2025

#11   18. jul Jeg er helt enig i alt hvad du skriver Laur. Jeg er gammel kapsejler og havde du spurgt mig for 2 års siden ville jeg aldrig have gjort det.:) Det her er dog en familiebåd, som typisk bliver sejlet primært af mig med familien med på slæb, så hvis jeg vil sejle for sejl, skal jeg kunne gøre det selv.
    Ift. det økonomiske, så kom båden både med fordelere, blokke og spilaflastere, så det er en meget lille udgift for mig.

• Anne Katrine L
    Anne Katrine L Tilmeldt:
    jul 2025

#12   19. jul Det ligner det ikke på de billeder nej, det har den dog.

• #13   19. jul Hej igen
    #10 Håber ikke jeg har givet indtryk af, at jeg selv har lavet det med rørene.
    #11 Og tænkte nok der var noget med kapsejlads....... smiley
    Den båd jeg har nu, er lavet på en anden måde end Targa'en. Min er født med ALT ført tilbage, også fald til genua og rullestorsejl, som max. bruges en gang om året. smiley
    Det er da bekvemt, men der er godt nok meget tovværk. Man kan ikke trimme ret meget på en rullemast, så behovet er ikke så stort.
    Der er lavet en firkantet rende, som er overdækket noget af vejen under sprayhood'en.
    Tovværket rører ikke ved noget, med mindre det krydser undervejs. Der er et let fald ud ad, men kanalen er faktisk lidt af en snavs-samler. Spillet på masten er til let-udhal/indhal af storsejlet, det optager 2 aflastere, det rigtige udhal optager et tredje. Skal der rebes, skal spillet på masten låses, så man skal frem på dækket. Så er der storskøde, samt ophal/nedhal til spilerbom, samt spilerfald og et ekstra storfald. Jeg har dog ikke spiler. Med ca 15 meter mast er der mange meter tovværk. Der dog tofaldaflastere på masten også, men ingen spil, så der skal trækkes fra under sprayhood'en.
    Min gamle 26" sejlbåd havde dog de nævnte rør, og det var egentlig en god løsning, men igen, den var født med det, og havde ikke spil og aflastere på masten. Spilergrej var også ført ned, og når stagen skulles af/på, selv bare ved spilet genua, skulle man helst være to.
    Igen, det er vældigt smart at have det hele ført ned, men det fjerner noget rod at have noget hængende på masten, og man skal på dækket i næsten alle tilfælde alligevel.
    Men tilbage til Targa'en, så er det jo ret harmløst at bore nogle huller og lime nogle rør i.
    Der skal nok bores indefra aht hældningen. Tyndt bor først, så der kan finjusteres.
    Måske skal der forstærkes nedenunder hvor spil og aflastere monteres, der kommer træk på...
    Og så man jo prøve af hvor meget der er flere fordele end ulemper ved. Man kunne også vælge metalrør, det tror jeg dog vil give andre problemer.
    Og på min er solpanelet løftet lidt så tovværket løber nedenunder ( i snavset smiley )
    Jeg kan godt tage nogle fotos af detaljerne, men er ikke sikker på det kan bruges til noget.

• Anne Katrine L
    Anne Katrine L Tilmeldt:
    jul 2025

#14   19. jul Tak for sparring. Vi har ikke rullestorsejl. Tror jeg vælger at føre fald til storsejl og genua ned. Samt bomophal og stackpack ophal. Kicken ville jeg også gerne, men det er en større operation og den er alligevel meget underdimensioneret, så det bliver en anden gang når jeg laver den om.
    Alt med spiler forbliver på masten da man netop alligevel skal op.

Kommentér på:
Føre fald til cockpit, gennem "hul" glasfiber

Annonce