{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.019 visninger | Oprettet:

Valg af propel {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har en Bayliner Capri 2052 med en 5,8 L OMC 235hk V8 i. Båden er 20,5(21) fod lang.

Jeg ved ikke helt hvad for en propel jeg skal ha til den.

Er der en tommelfinger regel med hensyn til fod/ HK.

Jeg bruger mest båden sammen med familen til en hyggetur men den må gerne kunne klare en gang vandski i ny og næ.

Håber der er nogle der kan hjælpe.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Valg af propel
  • #1   8. dec 2015 Jeg kan kraftigt anbefale dig en Mercury Revolution 4 propel! Den har noget bedre acceleration og grip, end en 3-bladet propel - du kan virkelig mærke forskel! De kan ofte findes billigt på DBA eller her: http://www.propshop.dk/product_info.php?cPath=21_31&products_id=28 men det kræver at man kender den korrekte stigning og alternativt kan de også bestilles til god pris i USA (selv inkl. moms og told)!

    Har iøvrigt også prøvet en HighFive 5-bladet, men jeg syntes at Revolution 4 giver både bedre grip og topfart! Bemærk at diameteren på Revolution 4 er større end HighFive - måske derfor!

    Mht. bladenes stigning skal du først finde ud af hvad bådens nuværende maximale omdrejningstal er (WOT) med motoren trimmet og ved sejllads med det antal personer/oppakning som du oftest sejler med og så en dag hvor der ikke er de store bølger og vind! Derudover skal du kende stigningen for din nuværende propel.

    Derudover skal du finde ud af hvad det anbefalede WOT er for din motor. Det står ofte på en label på motorskjoldet eller lign. og ellers kan nogen måske oplyse dig det og ellers i en MerCruiser manual.

    Derefter går du ind i Mercury's propel beregner og indtaster data og de kan så fortælle dig hvilken stigning propellen skal være: https://www.mercurymarine.com/en-gb/europe/propellers/selector/#/step-one


  • #2   8. dec 2015 Hvad type drev har du ?
    Had er din nuværende propel stål/Alu , diameter og stigning ?
    Hvad er maks omdrejninger du kan kom med fuld gas ?


  • #3   8. dec 2015 Jeg har et MERCRUISER Mr. Drev mener jeg det hedder. Det er en ældre udgave af alpha one. Og passer propel med det.
    Jeg har i år haft denne her på. Jeg har været på grund med den og den er blevet ødelagt. Det er første år jeg har haft båden og den har haft kaburator problemer så ved ikke helt med max omdr.

    Måske skal jeg vente til sommer og så prøve med den igen når jeg har styr på Motoren. Ville jo bare gerne ha styr på det inden den kommer i baljen igen.


    profilbillede
  • #4   8. dec 2015 Stål.

    profilbillede
  • #5   8. dec 2015 Din OMC motor med alpha drev har maks omdrejninger på 4400-4500 hvis alt spiller som det skal.

    Du har en stål propel 131/4 x 23 " stigning i billedet.

    Du er nød til at får styr på din carburator problemer og se hvor du ligger i forhold til den overstående .

    En ændring i stigning med 1 " vil ændre omdrejninger med ca 200 op eller nede.


  • #6   8. dec 2015 For eksempel , hvis du kan kun kom til 4000 omdrejninger med dit nuværende propel skal du beregne ca 400 mere , og en 21 " 3 bladet Enetia propel vil bring dig i nivæu.

    Man skal også kompenserer med 1 " eller hvis du nu skifter til 4 bladet dvs en 20 " hvis det skal være en 4 bladet propel.

    jeg vil anbefal Enertia stål eller Revolition 4 stål propel modellerne . De giver god bundtræk, pga forbedret grib i vandet samt bedre brændstof økonomi.


    Du er nød til at får karburatoren fikset hvis du vil beregne tingene rigtigt.

    Jeg har selv Enertia propellen, den bider i vandet som en 4 bladet med den fordel at du mister ikke topfart som man typisk gør hvis man skifter.


  • #7   10. dec 2015 Kenneth O. Mange tak for godt svar. Jeg tror jeg beholder den gamle på til jeg har fået prøvet max omdr. Af med den nye kaburator. Og tror jeg vil gå efter en 4 bladet så.

    Tusind tak.


Kommentér på:
Valg af propel

Annonce