{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
584 visninger | Oprettet:

Mercury 100efi fuel cooler problem {{forumTopicSubject}}

Har en Mercury 100efi fra 2006 der er blevet træls at starte, har en mistanke om at problemet er i brændstofsystemet, eller rettere i fuel cooleren.
Nogen der har prøvet at renovere sådan en? En ny er temmeligt dyr….. https://www.vansoutboardparts.com/mercury-outboard-motor-parts/mercury/100-efi-4-stroke/1b366823-up/fuel-supply-module/c1-18764?trail=17,1,23,1500


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Ændring i en eksisterende Autocad tegning 2.200 kr.
  • Fejning og vask af 8 hovedtrapper 1.000 kr.
  • Emhætte reparation 1.000 kr.
  • Fuge mellem epoxy gulv og fodpanel 850 kr.
  • El stik flyttes og køleskab på plads 600 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine som ind imellem ikke tømmer vandet ud. Der er nogle hjemme på torsdag og igen på mandag. 573 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mercury 100efi fuel cooler problem
  • #1   8. sep Nu kan der jo være mange årsager til en 19 år gammel motor er svær at starte, så måske du lige skulle checke kompressionen inden du køber et nyt fuel module?

    Bare at skifte dele på må og få er i alt fald en dyr måde at reparere på


  • #2   8. sep Hej Per

    Observationen er at motoren starter fint, med lidt dieselstart (ved godt det er fy fy) og herefter kører perfekt, samtidig kan der observeres en utæthed i toppen af benzinkøleren. Vi tænker umiddelbart at det medfører vand i benzinen, og derigennem en anstrengt start. Bortset fra start er der intet at udsætte på motoren.


  • #3   8. sep Jeg er ikke marine mekaiker, men hvis der var vand i benzinen ville den vel ikke gå perfekt så snart den var startet?

    At du kan starte den (bedre) med diesel start betyder ikke problemet ligger i brændstoftilførslen, det kan ligeså godt være fordi der er dårlig kompression, og diesel start så antænder lidt bedre en forstøvet benzin.

    Anden mulighed er jo delvist tilstoppede dyser, således den ikke forstøver optimalt, det er måske mere kritisk under start, derfor kører den ok når først den er igang.

    Hvis jeg var dig ville jeg allerførst hælde noget dyserens i benzinen og sejle en tur.

    Driller den stadig ville jeg få lavet en kompressionstest og se om de enkelte cylindre er nogenlunde ens. Det vil også give dig et fingerpej om det er værd at reparere motoren eller den er slidt op.

    Hjælper intet af dette, vil jeg prøve at bypasse benzin cooleren med lidt ekstra slange. Din benzin bliver så godt nok ikke afkølet, men med de temperaturer vi har i DK er det nok ikke det store problem. Og starter motoren så pludseligt som en drøm kan du købe en ny benzin cooler.


  • #4   11. sep Jeg tror ikke rigtig på utæt køler, men derfor kan der godt være lidt vand i benzinen.
    Selv om der står Mercury på motoren, er det nok en Yamaha, som er kendt for mindst 2-3000 timer.
    Der kan i øvrigte udlæses fejlkoder fra styringen med en PC og et program til 300 kr.
    Jeg vil gætte på at alt det mekaniske er OK, og sikkert også det elektriske.
    Men benzinsystemet er jo tit problembarnet. 5% ethanol, gammelt benzin, luft fra utætte slanger og filtre, ingen konservering eller vinterklargøring. Det hele udfordrer motoren.
    Der sidder en fødepumpe som suger fra tanken og videre til en beholder (vapour separator) hvor bl.a. højtrykspumpen (3-4 bar) sidder. Beholderen er lavet så den udlufter benzinen, og evt. vand vil samles i bunden, hvor der faktisk er en tilgængelig skrue til at tømme med. Så kan man jo se om der kommer vand ud fra tanken. I beholderen er der et finfilter, som vha højtrykspumpen sender rent benzin videre til dyserne som sidder i den manifold der er vandkølet. I toppen af manifolden sidder en ventil, som bruges til udluftning, og der sidder også en overtryksventil med returløb.
    Kommer der vand ud et sted i toppen, er der nok ikke benzin i. Det vil samle sig i bunden.
    Jeg vil gætte på kondens og snavs i beholderen, som desværre sidder bagved indsugningen. Har der været kondensvand efter finfilteret, kan der dannes nogle små korrosionspartikler, som kan stoppe dyserne lidt til. Det giver dårlig forstøvning og dårlig motorgang. Har man prøvet det før, tager det faktisk ikke så lang tid, og man kan se hvad man laver.
    Men start men drænskruen i bunden. Den kan nåes udefra. Tap benzinen ned i en beholder og check for vand. Er der vand i, slipper man nok ikke for at adskille og rense filter og dyser.
    Lidt æv smiley , men det kræver ikke nødvendigvis nye dele.
    Er ikke sikker på at dit link er til den rigtige årgang, prøv at smide et foto op af indsugningssiden på motoren. Evt aflæs serienumre.


  • #5   12. sep @4 - meget enig, det er for tidligt at skifte moduler på må og få udfra en formodning om det er årsagen til problemerne.

    Din teori omkring vand i benzinen af andre årsager lyder meget plausibel. Men burde man så ikke også opleve motoren hakker under drift? Som Thomas beskriver det, er det kun startbesvær, så snart den er igang spinder den som en mis.

    Men som du skriver, start med at checke for vand og snavs de åbentlyse steder. Og et sæt nye tændrør og en gang dyserens er nok også et billigt forsøg.


  • #6   12. sep #5
    Ret enig, men vi gætter jo lidt her, og trylledrikken er dyserens, specielt i de milde tilfælde.
    Og nemt at starte med.
    Nogle mener dog også at dyserens frigiver endnu flere partikler, som så sætter sig i dyserne. Så kunne man rense det hele, og lukke det ud af drænskruen, så var man nok færdig med opgaven. Hvis det altså er årsagen.
    Vapour separator'en lukker ikke vand ud, vandstanden stiger bare, og til sidst skal det igennem nogle af dyserne, og sikkert de nederste først, hvis der er samlet lidt vand i manifolden. Og dysesnavset sidder ikke nødvendigvis fast.
    Dyserens er lidt symptombehandling, men det kan jo være tilstrækkeligt i milde tilfælde.
    Den store tur er jo fjern årsagen og fjern resultatet. Og gerne med ultralyd.
    Men igen, check lige hvad der ud af drænskruen: Er der snavs og vand, slipper man nok ikke for den store tur. Men vent med at købe nye dele til årsagen er fundet.
    Og hvis man ikke selv kan/tør, er løsningen måske en fornuftig mekaniker og nogle 1000 kr sedler.


  • #7   22. sep Tak for forslagene, har været på fisketur i barentshavet de sidste par uger, så har ikke rigtigt haft tid til at skille noget ad, men vil prøve med diverse drænskruer, dyserens og tændrør. Det kan jo ikke gå helt galt😁 skal nok skrive hvis det lykkedes at klarlægge årsagen.

  • #8   23. sep Vi vil hellere se billeder og høre røverhistorier om din fisketur til Barentshavet smiley

  • #9   25. sep Det bliver kort😁 men der er mange fisk nordpå. Og så lykkedes det for første gang at lande en Helleflynder på 22 kg fanget på et makrelforfang, en 7 fods agnstang og et bette lavprofil multihjul. Men ellers mange helleflyndere, største på 175 ( genudsat ) , mindste på 30 ( også genudsat ) og en hel del imellem 85 og 143. Det lykkedes også at fange lidt torsk til fryseren, ikke kæmper, men det tog to mand en times tid at fange 60 kg. Det er jo umuligt at bruge ophængene da man aldrig når igennem sej- båndet med dem. Så de blev alle fanget på Jigs.

  • #10   25. sep Hvis du har fanget en Helleflynder på 22kg, hvordan kan den mindste så være 30kg???

Kommentér på:
Mercury 100efi fuel cooler problem

Annonce