529 visninger
|
Oprettet:
Undgå larm fra kabler inde i masten {{forumTopicSubject}}
Min mast er taget af og de gamle kabler skal udskiftes. De har indtil nu drevet mig til vanvid med deres høje klank-klank på masten, når båden f.eks. lå for anker.
Hvordan kan jeg sikre, at jeg ikke kommer til at høre noget fra mine nye kabler?
Jeg tænker selv strips for hver (?)cm i forskellige retninger, men er usikker på, om det er nok.
Der skal jo også være god plads til mine fald.
aug 2022
Følgere: 22 Både: 2 Emner: 3 Svar: 35
https://youtu.be/ftfRX_7D1rM?t=97
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 89 Både: 1 Annoncer: 5 Emner: 21 Svar: 1.489
mar 2015
Følger: 2 Følgere: 16 Både: 2 Emner: 9 Svar: 274
Men den koster ikke mange kr, og blev brugt på min gamle sejlbåd med 10,5 meter mast.
Man køber 10 grydesvampe i ren plastik, og en tynd stærk snor et par meter længere end masten. Grydesvampene binder fast to ad gangen på snoren med et par meters mellemrum. Så syer, binder eller taper man grydesvampenoren til et fald, og trækker/lirken grydesvampene på plads inde i masten. Snoren gøres herefter fast foroven og forneden i masten.
Og det virker
Jeg fandt aldrig ud af om det var kabler eller fald der larmede, men skal man sove i båden, kan ALT høres.
Men grydesvampe - og nattesøvnen er tilbage
apr 2015
Følger: 3 Svar: 6
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 89 Både: 1 Annoncer: 5 Emner: 21 Svar: 1.489
mar 2015
Men det kommer ikke i nærheden af, at forsøge at sove lige ved siden af masten eller mastesøjlen nede i båden.
Man kan jo nærmest høre en sommerfugl lande på salingshornet.
Støjen forplanter sig i den hårdt opspændte rig lige ned i skroget.
mar 2015
https://tk-shopping.dk/hus-have-kokken/3146-grydesvamp-6stk-nylon-kvalitet-dks-billigste.html
Disse suger ikke vand, og var den type jeg brugte
Søger man på grydesvamp, er der flest "rigtige" svampe af den type der kan suge, de firkantede med en skubbeside.
Er man uheldig kunne disse give korrosionspletter indvendigt
aug 2022
Følgere: 22 Både: 2 Emner: 3 Svar: 35
Monterede i dag to kabler gennem masten. Glemte selvfølgelig at tage billeder, beklager
Satte tre stk. kraftige strips sammen og afsluttede rundt om kabel, således, enderne stikker i hver sin retning, som en stjerne.
Gjorde det for hver 30-40 cm, på begge kabler.
Virker det? Husk at spørge min til april, når masten bliver rejst igen
mar 2015
Hvis de altså er inde i masten...
Men ellers er vi spændte på resultatet
Undgå larm fra kabler inde i masten