{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
529 visninger | Oprettet:

Tim
Tim
Følgere: 22 Både: 2 Emner: 3 Svar: 35

Undgå larm fra kabler inde i masten {{forumTopicSubject}}

Min mast er taget af og de gamle kabler skal udskiftes. De har indtil nu drevet mig til vanvid med deres høje klank-klank på masten, når båden f.eks. lå for anker.

Hvordan kan jeg sikre, at jeg ikke kommer til at høre noget fra mine nye kabler?

Jeg tænker selv strips for hver (?)cm i forskellige retninger, men er usikker på, om det er nok.

Der skal jo også være god plads til mine fald.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samling af Vedde skab fra Jysk. 500 kr.
  • Samling af sofaer 300 kr.
  • Sanitets/vådrumsfuge i bruseniche 1.150 kr.
  • Samle jysk tøjskab 900 kr.
  • Varmelegeme skift 950 kr.
  • Etabler strøm i loftsroset 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Undgå larm fra kabler inde i masten
  • #1   17. nov Noget i stil med det her måske?
    https://youtu.be/ftfRX_7D1rM?t=97

• #2   17. nov Hampereb er vejen frem - hilsen skipper skræk smiley

• #3   19. nov Har vist skrevet om det før, og det er desværre ikke min egen ide smiley
    Men den koster ikke mange kr, og blev brugt på min gamle sejlbåd med 10,5 meter mast.
    Man køber 10 grydesvampe i ren plastik, og en tynd stærk snor et par meter længere end masten. Grydesvampene binder fast to ad gangen på snoren med et par meters mellemrum. Så syer, binder eller taper man grydesvampenoren til et fald, og trækker/lirken grydesvampene på plads inde i masten. Snoren gøres herefter fast foroven og forneden i masten.
    Og det virker smiley
    Jeg fandt aldrig ud af om det var kabler eller fald der larmede, men skal man sove i båden, kan ALT høres.
    Men grydesvampe - og nattesøvnen er tilbage smiley

• Torben A
    Torben A Tilmeldt:
    apr 2015

Følger: 3 Svar: 6
    #4   20. nov Jeg mener at have set en autoriseret strømpe der sidder inde i masten. Når den er monteret kan man trække alt det tov og kabel man vil. Kan ikke lige finde det, men ganske sikkert dyrere end rørskåle. Men alt for en god nats søvn.

• #5   21. nov Nu er jeg grundlæggende pessimist, så kan ikke andet end tænke på hvor meget det hjælper at dæmpe egen mast når nabobådene ikke har dæmpet deres? Der er jo en sand symfoni af klaprende master i enhver lystbådehavn så snart det blæser lidt.

• #6   21. nov #5 Helt rigtigt
    Men det kommer ikke i nærheden af, at forsøge at sove lige ved siden af masten eller mastesøjlen nede i båden.
    Man kan jo nærmest høre en sommerfugl lande på salingshornet.
    Støjen forplanter sig i den hårdt opspændte rig lige ned i skroget. smiley

• #7   21. nov Lige for at præcisere
    https://tk-shopping.dk/hus-have-kokken/3146-grydesvamp-6stk-nylon-kvalitet-dks-billigste.html

Disse suger ikke vand, og var den type jeg brugte smiley

Søger man på grydesvamp, er der flest "rigtige" svampe af den type der kan suge, de firkantede med en skubbeside.
    Er man uheldig kunne disse give korrosionspletter indvendigt smiley

• #8   23. nov Tak for alle de gode input. Lækkert at se, jeg ikke er den eneste der irriteres ar klank-klank fra masterne.

Monterede i dag to kabler gennem masten. Glemte selvfølgelig at tage billeder, beklager smiley

Satte tre stk. kraftige strips sammen og afsluttede rundt om kabel, således, enderne stikker i hver sin retning, som en stjerne.

Gjorde det for hver 30-40 cm, på begge kabler.

Virker det? Husk at spørge min til april, når masten bliver rejst igen smiley

• #9   24. nov Hvad nu hvis det er faldene der slår inde i masten?
    Hvis de altså er inde i masten...
    Men ellers er vi spændte på resultatet smiley

Kommentér på:
Undgå larm fra kabler inde i masten

Annonce