{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.186 visninger | Oprettet:

Mercury 6 hk 4-t (Tohatsu) {{forumTopicSubject}}

Jeg har lovet at se på min nabos bådmotor som hverken kunne gå i tomgang eller tage gas. Jeg har fixet lignende problemer ca 10 gange, men her er jeg lige gået i stå. Tomgang er fin, men med mindre jeg giver gas meget langsomt vil den ikke rigtig.
Jeg har haft karburatoren taget af 4 gange, og næstsidste gang utralydsrenset det hele. Dyserens, trykluft, tynd tråd.
Sidste gerning var at fjerne en blændprop til "pilotdysen". Den har jeg så målt op, haft ude, renset det hele (dog ikke ultralyd), samlet igen, men det er ligesom den ikke vil tage gassen.
Jeg testkører i en balje, og jeg har tidligere på andre motorer oplevet, at såfremt propellen ikke kører, kan motoren ikke komme af med udstødningen. Det virker bare ikke lige sådan her, og baljen er jo tom på 5 sekunder, så jeg når ikke at finde ud af det.
Når jeg Googler det siger alle karburatoren, og det tror jeg også på.
Der er bare noget der ikke er renset.
Men den ligner jo et engelsk kulminedistrikt, og de mange kanaler er blændet af med en lille kugle.
Hvis jeg kunne finde accelerationspumpen, ville jeg gå efter den.
https://www.boats.net/catalog/tohatsu/outboard/2018/6hp/mfs6c/carburetor-fuel-pump
Men det kan jeg ikke smiley
Nogen bud?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 2xIkea tøjskabe 500 kr.
  • Changing the bulb inside the owen and maybe also a new better lamp inside the living room 300 kr.
  • Ifø toilet løber 900 kr.
  • Samle borde og stole 1.500 kr.
  • Oprydrydning i kælder mm 3.750 kr.
  • Hjælp til at samle en cykel. Har selv samlet meget selv men der mangler lige et par ting (børnecykel) 250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Mercury 6 hk 4-t (Tohatsu)
  • #2   12. mar Nu kender jeg ikke den specifikke motor, men alt hvad du skriver tyder på for mager blanding.

Dvs enten en stoppet dyse (det har du jo checket) eller en utæthed mellem karburatoren og motoren der så giver falsk luft.

Kan der være en utæthed et sted? Hvis du kan komme til at sprøte lidt startgas omkring manifolden vil motoren gå op i omdrejninger når du rammer utætheden.

På tegningen ser der ud til at være en O-ring mellem manifold og motor (pos 2) , den kan måske være tørret ud i årenes løb?

• #3   13. mar #1 & #2
    Gode forslag. Og tændrøret ser OK ud, men hvem ved....
    Man kan få en ny karburator til 200 kr på TEMU smiley
    Men jeg har læst om en som først fik karburatoren ren ved 5. adskillelse.
    Alle i USA skriver det samme: hold jer fra benzin med ethanol.
    Men vi har jo ikke andet, og skal kompensere med additiver.
    Men når nu skaden er sket.....
    Jeg prøver lige det med start-æteren. Så er det gjort
    Ellers bliver det vist 5. adskillelse og ultralydsrens

• #5   13. mar Har nu dobbeltchecket tændrøret, prøvet med start-æter, har skilt alt ad og givet 20 min ultralyd mens den vendes og drejes. Benzinpumpe skilt ad og set efter, filtre blæst rene.
    Men helt godt er det vist ikke. Det kunne dog hjælpe at få den efter en båd som bevæger sig, så den kan komme af med udstødningen.
    Måske er det en karburator fra TEMU der skal hjælpe med at finde fejlen, hvis den altså har en

• #6   13. mar Benzinpumpen er nu den mistænkte.
    Fandt en god video som ligner det jeg oplever.
    Motoren har indbygget tank, Når den er næsten tom, vil pumpen ikke rigtig suge, da den sidder lidt højere end bunden af tanken. Fylder jeg tanken op, pumper den med det samme.
    Jeg vil gætte på at den siver lidt på de to ventiler ved lave tryk. Måske er flapperne bøjet lidt op. Giver man gas fra tomgang, er der ikke benzin nok. Fra lidt flere omdrejninger, kan den godt, men her er pumpetrykket også højere, og ventilerne lukker nok bedre.
    En teori... Har bestilt en benzinpumpe til 83 kr. Så må vi se smiley

• #7   14. mar Har du checket den ikke er utæt og tager falsk luft fra karburatoren og ind til cylinderen?

Den får jo tydeligvis for lidt benzin i blandingen, tomgang kan jo være ok fordi den kører på en separat tomgangskreds, der ofte er lidt federe, så når du åbner spjældet går det galt.

Hvis ellers den er tæt, er det jo nok i karburator eller pumpekredsen du finder problemet.

Hvis den er tæt, kan man gå et nr op i hoveddyse?

Kan du justere tomgangsblandingen lidt federe, det vil hjælpe med overgang fra tomgang til gas (hvor begge kredse arbejder sammen).

• #8   14. mar #7 Hej Per
    Jeps, har testet for utætheder med start-æter, men det gav desværre ikke noget. Det var ellers til at løse.
    Og er enig i tomgangsteorien og for mager blanding under acceleration.
    Havde motoren været lidt større, ville karburatoren have en accelerationspumpe som sprøjtede en "opsparet dosis" benzin ind lige før indsugningsstudsen.
    Men der er ingen pumpe, kun et hul med en forseglet justeringsdyse pga EPA reglerne.
    Jeg har prøvet at justere på denne dyse, men det gav ikke noget.
    Denne er, så vidt jeg kan se, forbundet direkte til svømmerhuset.
    Det er her jeg tror at fejlen opstår hvis benzinpumpens ventiler siver. I tomgang er der benzin nok, men skal der bruges til accelleration, kan pumpen ikke levere.
    Såfremt jeg prøver ved højere omdr end tomgang, virker det tilsyneladende som det skal.
    Og så fandt jeg dette klip:
    https://www.youtube.com/watch?v=vXHer3zMFBA
    Jeg tør ikke rigtig skille pumpen i smådele, kommer bare til at bøje noget eller hive en pakning i stykker.
    83 kr går nok.

• #9   20. mar Mercury valgte jo Tohatsu motor for mange år siden, fordi de amerikanske var noget skidt.
    Jeg har den samme model på vores sejlbåd. Og renset den så mange gange før jeg købte en ultralydsrenser fra Vevor.
    Alligevel måtte jeg ultralydsrense den flere gange i varm sæbe.
    Men det var heller ikke nok. Så købte jeg noget rensevæske fra corpax.dk
    Købte begge og brugte den milde for ikke at ødelægge metallet.
    https://corpax.dk/produkt-kategori/ultralydsrenser-rensevaeske/
    Jeg rensede den 2 gange før den kørte som ny.. Sidste gang i en time i varmt rensevæske.
    Nu køber jeg alkydbenzin (miljøbenzin) og har i den interne tank. Og når jeg så er ved at være i havn slår jeg den over på intern tank og sejler så ind på alkydbenzin.
    Hvis jeg bruger motoren længe sejler jeg på E5 100 oktan fra OK eller Shell fra den eksterne tank.
    Her har jeg købt en slange med pumpe fra BILTEMA fordi de har den eneste jeg kan finde der er godkendt og kan holde til E10 og E5 benzin. Sprit eller bioethanol ødelægger gummiet så der kommer gummifnuller i karburator.
    Jeg fandt aldrig ud af hvor præcist karburatoren var blokket, men fik det ud til sidst.
    Det eneste der er dumt ved den motor er, at du skal hive op til 10 gange før den har pumpet svømmehus fuld og den starter. Der bruger jeg ekstern tank og pumper til pumpebolden er hård og svømmehus fyldt.

• #10   21. mar #9
    Meget spændende observationer.
    Jeg har selv en ultralydsrenser fra Vevor, og karburatoren har tilbragt mindst en time i den af flere omgange. Man skal passe lidt på med rensemidlerne og aluminium, jeg fik tidligere en til at rense en karburator, den fik alt for lang tid, og der lå alu-smulder i krogene. Så går motoren dårligere, og der er risiko for utætheder.
    Og det med at skulle trække mange gange på, har jeg også observeret.
    Der er ikke tilskuttet ekstern tank, så jeg har ikke lige en bold jeg kan trykke på.
    Men jeg observerede, at når tanken er fuld starter den let, og når den er næsten tom, skal der trækkes mange gange.
    Jeg pillede slangen af mellem pumpe og karburator, og kunne se, at benzinen løb baglæns til tanken, når denne var næsten tom. Pumpen indholder jo to kontraventiler, som er nogle stålflapper. Jeg tror de bliver slidte og ikke slutter tæt længere.
    Måske skulle man montere en ekstra kontraventil....
    Men der er en meget stort "after marked" af benzinpumper, så mon ikke der er en sammenhæng?
    Min nye pumpe skulle komme i dag.... Skal nok skrive

• #11   21. mar Vil du montere en pumpe på selve motoren... Jeg købte lidt optimistisk en lille primerbold men den skal sidde i et hul, så det droppede jeg.
    Jeg har læst at karburatoren (og andet) skal ligge i en kurv og må ikke røre bunden eller siden af ultralydsrenseren.
    Jeg tror at det var en kombination af 60° varmt væske og så den rensevæske fra corpax.
    Tror det er andet end mild sæbe. Men ved det ikke.

• #12   21. mar #11 I start-indlægget har jeg linket til en eksploderet tegning hvor den fastmonterede pumpe kan ses 4-26. Den fungerer ligesom en luftmadraspumpe.
    Den nye pumpe er nu monteret, og så vidt jeg kan se er den meget mere tæt end den gamle. Nu vil jeg så vente et par dage, og se om benzinen alligevel løber tilbage i tanken.
    Men der er vist kommet noget andet til, for nu er der noget i vejen med tomgangen igen.
    Gasgivningen synes jeg er blevet lidt bedre, men det kan man jo nemt synes når man lige har brugt penge smiley .
    Er lige i tænkebox.

• #13   22. mar Nu tænker jeg bare højt men er der kompression på motoren? Start besvær og tomgangs problemer kan jo meget vel skyldes manglende kompression

• #14   22. mar #13 God pointe, man skal huske det oplagte. Vil lige checke kompressionen.
    Min nabo fortalte at motoren i løbet af sæsonen, de var nok kun på 3-4 ture, fik motoren sværere ved at tage gas, ligesom tomgangen blev dårligere.
    Tomgangen fik jeg faktisk på plads med det samme, mens gasgivning blev bedre, men ikke optimal. Man skal stadig give gas langsomt, ellers "staller" den.
    Har den benzin fremme, starter den lige med det samme.
    Den gamle benzinpumpe har jeg testet til at være utæt ved lave tryk, så benzinen sivede retur til tanken, hvis den kun er lidt fyldt. Så skal der hives 25 gange for at pumpe benzinen frem igen.
    Og så synes jeg ikke tændrøret får den rigtige farve, det er ligesom det ikke rigtigt bliver varmt nok. Har dog kun checket et par gange.
    Og så passede min kompressionsmåler ikke til det "tynde" gevind smiley .
    Men benzinpumpen, er tæt, motoren startede ved 3. ryk og gik fint i tomgang.
    Måske skal hele karburatoren stå i blød i dyserens natten over. Ultralyd er ikke god til bløde partikler, så måske har jeg ikke fået det hele med.

• #15   22. mar Så prøv at vende den og kør et minut og vend igen, så luften kommer ud og lad så ligge i den milde rensevæske natten over.
    Karburatorrens er ikke særlig effektiv. Jeg rensede min med 2 forskellige mærker karburatorrens. Jeg syntes det fordamper inden det kan opløse det hele.

• #16   22. mar #15 Har jeg prøvet. Ultralyd kan godt være lidt opreklameret afhængigt af snavstypen.
    Ultralyd er godt til hårde belægninger. Fedt og olie fjernes ikke af ultralyd, men af de alkaliske sæber man kan købe. Ingen af delene fjerner opløste gummirester, og indtørrede benzinrester er nok også udfordrede. Og aluminium har det ikke godt med alkaliske rengøringsmidler.
    Nu ligger karburatoren i en frysepose efter jeg har spulet/fyldt alle de små huller med koncentreret dyserens (ikke spray) med en sprøjte. Pakningen i sprøjten holdt i 2 minutter så nogle type gummi opløses. smiley
    Fryseposen er så det ikke tørrer ud. I morgen blæser jeg den igennem med trykluft, og så ser vi.....
    Alle o-ringe er fjernet først

Og så lidt brok: Alle motorer har åbenbart samme problemer med "moderne" E-benzin.
    Yamaha fører bare med to hestelængder her. Alle små boringer og dyser er ført frem og dækket af en plade. Denne kan afmonteres uden at skille noget ad. Så tager en effektiv renseproces 10 minutter.

• Kurt H
    Kurt H Tilmeldt:
    maj 2025

Svar: 1
    #17   23. mar Er du sikker på, at du har monteret den lille arm/pind korrekt på karburatoren? Den kan nemlig fejlmonteres, og så går motoren af h til.

• #18   24. mar ang benzin, køber kun oktan 100/E5

• #19   28. mar Beklager radiotavsheden.
    Har haft karuratoren i blød i dyserens i en frysepose.
    Spulet igennem med spray, og blæst med trykluft.
    Synes der er god gennemgang i alle kanaler..
    Drillede lidt, og jeg prøvede at montere den gamle pumpe igen. Ikke nogen dokumenterbar forskel.
    Startede dog til sidst. Nok ikke pumpen.
    Var på brugtbilmesse i dag, og fandt det rigtige tændrør til 20 kr smiley
    Prøvede at starte, og uden problemer i tomgang. Den nøler dog stadig, når der gives gas.
    Næste skridt må være på en rigtig båd. Måske kan man bare ikke få den at gå korrekt i en for lille balje.
    Og derefter ved jeg ikke rigtig....... smiley

• #20   29. mar Det er jo en simpel motor.
    Kommer der benzin frem og gnist på tændrør så kører den jo normalt.
    Men jeg har set andre ting.
    Møtrik på svinghjul gået løs, så tænding stod forkert.
    Selve slangerne på motoren, der er mørnet indvendigt og smuldre pga. E benzin og/eller alder.
    Og så har den lidt en "svaghed" med at tage gas før den er driftvarm.
    Så jeg lader den altid lige kører nogle minutter først inden jeg bakker båden ud.

• #21   31. mar Jeg ser der er en blandeskrue på eksplosionstegningen, hvordan stiller du den? Grundindstillingen er vel 1½ fra lukket som de fleste karburatorer, men måske den skal finjusteres når motoren er varm?

Den sidder jo mod motorsiden, så det er en benzinskrue, ikke en luftskrue, dvs des mere den åbnes des mere fed blanding får den. Måske det kan hjælpe lidt i overgangen til gas hvis den åbnes ½ omgang?

Du ved sikkert hvordan den justeres, men hvis ikke, er fremgangsmåden du lige åbner LIDT for gassen og derefter forsigtigt åbner skruen til motorens omdrejningstal falder og derefter strammer den til den går langsommere igen - og så er den rigtige indstilling lige midt imellem....eller måske en tand til den fede side smiley

profilbillede
  • #22   31. mar Må indrømme, at jeg ikke har følt, at jeg skulle finjusterer den. men indstillet til det den stod på da jeg begyndte, at skille den ad.
    Og den ryger til mekaniker når interpelleren skal skiftes, har ikke haft mod til at gøre det selv.
    Det er jo ikke mange minutter den skal køre før den er varm nok til at tage gassen på min.
    Og den kører jo perfekt når den er lun. Driftvarm er måske et overdrevet udtryk.

• #23   4. apr Hej #21 & #22
    Har haft fat i denne skrue.
    Den er gemt bag en messing blændhætte som er banket i, så man ikke kan pille smiley .
    Det er en del af den skrappe EPA-godkendelse i USA, og er stillet til meget mager blanding siger blogs og Youtube.
    Jeg borede et hul i hætten, satte en selvskærende skrue i, og trak hætten ud. Målte afstanden med en skydelære, og tog et foto af position af kærven.
    Den var sat til 2 omgange. smiley
    Har prøvet at justerere, men mener faktisk, at den kun er til tomgang. Det hjalp dog ikke. smiley Har også haft den ude under ultralydsrens og dyserens.
    Motoren er nu afleveret tilbage for afprøvning i en båd.
    Måske kan motoren bare ikke komme af med udstødningen med mindre det strømmende vand fjerne modtrykket. Det sker jo ikke lige når man giver gas, og motoren ikke er i gear. Har set det samme på min 15 hk Suzuki, dog ikke så markant.
    Der går nok lidt tid, men skal nok vende tilbage.

• #24   4. apr Ved godt der sidder en skrue der. I hvert fald så håber jeg den kører fint.

• #25   10. apr Det du skriver med at det virker som om motoren ikke kan komme af med udstødningen var jeg også ude for med min evinrude E-Tec 115 HO den gik også dårligt i en 100 liters tønde men så satte jeg et par ørebøffer på og så var der ingen problemer .
    Men jeg tror ikke at der er plads til ørebøffer på en lille 4 hk men hvis der er god plads bagud for udstødningen burde det da også fungere.
    Jeg har også en lille 4 hk 4 tak mercury fra 2026 såk kører fint i en 100 Liters tønde når jeg skyller motoren efter sejlads

• #26   11. apr #25
    Godt at høre at andre har lignende aha-oplevelser.
    Min balje er en sort havebalje fra Jem og Fix. Den største.
    Min 3,5 hk 2-t Tohatsu, som er en mønster-motor går fint i baljen.
    En tidligere 89,9/15 hk Yamaha det samme.
    Men hverken den er flere andre mindre har vandindtaget på samme måde som større motorer. Drevet er simpelthen for lille.
    Mercury'ens indtag sidder på undersiden af kavitationspladen, og er ikke så nemt at føde med vand på anden måde end i en dyb balje, da det samtidig sidder ret højt.
    Min 15 hk Suzuki har en indtagsstuds man kan skrue på drevet, men taber man den blændskrue der skal byttes, har man store problemer. Og så synes jeg ikke rigtig det virker så godt.
    Jeg har faktisk en "drevpose", men sætter man motoren i gear, er jeg bange for at propellen "spiser" posen.
    Det ender med, at det nemmeste er at sætte den på en båd.........
    Vandet i Middelfart var 6,8 grader i dag, så sommeren nærmer sig smiley

Kommentér på:
Mercury 6 hk 4-t (Tohatsu)

Annonce