Strømslugere {{forumTopicSubject}}
I min sejlbåd er der rigtig mange ledninger.
Jeg har et ledningsdiagram, men efter 20 år, er der mange ændringer, som de tidligere ejere ikke har skrevet noget ned om. Jeg har noget der bruger strøm, som jeg ikke kan få styr på.
Jeg har derfor købt en billige strømmåler til 12 volt, lidt som dem til 230 volt til at proppe i en stikkontakt.
Det er bare 10 gange mere bøvlet med 12 volt i en båd.
Fx køleboksen, som er med kompressor. Den tænder og slukker jo, og hvis den er slukket 80% af tiden, kan man jo ikke bruge 30-40 Watt til noget.
Min hjemmelavede måler skal sluttes til både plus og minus på batteriet, og strømbrugeren skal også have forbundet både plus og minus til min "kasse"
Men så virker det også.
Kølekompressoren bruger 8-9 Watt i gennemsnit her i april med ca 3 grader i boksen og 10-12 grader udenfor. Når det bliver varmere stiger det nok, men solcellerne leverer sikkert også lidt mere så.
Jeg har solceller, og købt to ekstra paneler, som jeg i virkeligheden ikke rigtig kan få plads til, men de er nemme at klikke af og på.
Men strømmåleren kostede 60-70 kr, samt nogle ledninger og kabelsko. Og så nogle timer.
Men bådtimer tæller jo ikke rigtigt
fordi det er fritidsinteresse.
På vedlagte foto kan man se en hel masse:
12,9 volt, 2,49 Ampere, 32,28 Watt, 29:17 timer og 245,9 wh.
De to sidste er ret interessante for 245,9 wh divideret med 29:17 timer giver et gennemsnitligt forbrug på 8-9 Watt.
Det er faktisk ret lavt, og betyder at mine solceller kan følge med.
Og mine øl, vand & hvidvin holdes kolde uden landstrøm.
Dette kan også ses på de 12,9 Volt som er mere end 12,6-12,7 volt som batterierne ellers maximalt ville vise.
Jeg har dog stadig et eller andet som bruger strøm, men jeg har en plan
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Strømslugere