Bukh DV10 på LM 21 – manglende kølevand efter sprunget slange {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg har en LM 21 med en Bukh DV10 10 hk, og jeg håber, der sidder nogle herinde med erfaring med netop denne motor eller bådtype.
Jeg har fået et ret alvorligt problem med kølingen og vil gerne høre, hvad I ville kontrollere først.
Det der skete:
En køleslange sprang under sejlads, og motoren mistede kølevand. Jeg fik båden ind i nærmeste havn og forsøgte midlertidigt at få køling igen ved at sprøjte vand med en haveslange direkte ind i slangen fra termostaten og videre mod udstødningen.
Efter kort tid stoppede jeg motoren. Da jeg senere startede igen for at sejle hjem, havde jeg ingen kølestråle.
Jeg sejlede derefter så langsomt som muligt hjem, men motoren overophedede og gik ud to gange undervejs. Efter nogle minutters afkøling kunne jeg starte den igen.
Efterfølgende opdagede jeg, at slangen fra termostaten til udstødnings-/lyddæmperdelen var revnet og smeltet, hvilket jeg går ud fra skyldes, at den ikke blev kølet af vand.
Jeg har købt en ny slange, men vil gerne finde årsagen, før jeg starter motoren igen.
Det jeg har konstateret:
* Motoren er direkte søvandskølet.
* Der sidder et råvandsfilter med glaslåg foran motoren.
* Der kommer ikke vand ind i filteret, når motoren startes.
* Hvis jeg fylder vand i filteret manuelt, forsvinder vandet igen.
* Der går en slange fra råvandspumpen til bunden af termostathuset.
* Fra toppen af termostathuset går der en slange videre til udstødnings-/lyddæmperdelen.
* Herfra går vand/udstødning videre ud gennem skroget.
* Jeg har endnu ikke kontrolleret impelleren.
* Jeg har heller ikke haft termostathuset af endnu.
Mine spørgsmål:
1. Hvor ville I starte fejlsøgningen?
2. Kan en beskadiget impeller godt give lidt vand frem til termostaten, men ikke nok til ordentlig køling?
3. Kan en defekt eller tilstoppet termostat/termostathus forklare, at der ikke kommer vand videre til udstødningen?
4. Er der risiko for, at gummirester fra den sprængte køleslange har sat sig i en passage efter termostaten?
5. Bør jeg kontrollere/rense hele vandvejen gennem udstødnings-/lyddæmperdelen?
Jeg har efterfølgende kortvarigt startet motoren op igen. Den starter som normalt og lyder helt fantastisk og uden unormale lyde. Jeg har dog ikke ladet den køre længere, da jeg først vil finde årsagen til den manglende køling
Jeg er især interesseret i svar fra jer, der kender Bukh DV10 og/eller LM 21, da jeg gerne vil finde fejlen systematisk frem for bare at begynde at skifte dele.
På forhånd tak for hjælpen! 👍
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Bukh DV10 på LM 21 – manglende kølevand efter sprunget slange