{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
162 visninger | Oprettet:

Vand i olien Bukh dv10 {{forumTopicSubject}}

Hjælp til bukh dv10 motor.

Hej alle. Jeg har sammen med nogle kammerater købt en gammel lille fiskekutter med en bukh dv10 motor. Vi har nu sat hele båden i stand, men er rendt ind i et problem mod motoren. Vi skiftede motorolie her for en måned siden, og har nu konkluderet at der nok er kommer vand i olien.. Vi er meget “grønne” på området og søger derfor råd. Oliepinden er fyldt med gråligt skum efter sejltur, og ved påfyldningshullet kan man med en finger trække “klumper” af grå skum ud.. Har læst mig frem til at det nok skyldtes at der enten er: røget en toppakning, kommet en flække i topstykket, topstykket er skævt, eller at der er ind utæthed ved “kølevandspakningen”. Nogle der har et råd, eller et link til hvor man evt. Kunne købe en ny pakning der passer til motoren?

Alt hjælp kan bruges!! På forhånd tak:)
- Mads Larsen




Kommentarer på:  Vand i olien Bukh dv10
  • #1   10. jun Køb ved den lokale. De skaffer det hjem hvis ikke det er på lager. Feks her. http://www.tbu.dk/shop/181-bukh-marine-dieselmotor/



  • #2   10. jun Få skilt den ad... INDEN i bare bestiller en pakning, få den gennemgået fra A til Å ... det er pisse surt at lave EN ting og så et par måneder sener kommer der et nyt problem.
    Nogle gange sker der det at hvis man skiller noget ad, ja så har det på en eller anden måde indvirkning på andre ting der så går galt.
    Hvis man nu bare skifter en top pakning.. ja så vil det være en god ide at få toppen renoveret HELT,.... få det slebet op og få lavet ventiler og undersøgt for div revner, og renset totalt igennem .... surt at et par uger efter man har skiftet lidt, får et andet problem der så gør at man skal skille den ad igen og så skal sætte endnu en ny pakning i ... da man jo ikke genbruger pakninger...
    Og det er jo ikke kun toppen .... hvad med skylle kanaler i blokken ..... ud med den og få den tjekket fra top til bund..... kan godt være det koster kassen nu... men vil nok tjene sig selv ind hvis der sker noget andet om nogle uger .


  • #3   10. jun Hej Mads.
    Lyder som et hyggeligt projekt i har gang i smiley
    Har motoren været overophedet? I så fald er det nok o-ringene omkring dine cylinder forringer der er kaput. De er nemme at skifte, der er desværre bare langt derind.
    Lasse


  • Ole Meibom A
    Ole Meibom A Tilmeldt:
    feb 2019

    Følger: 13 Svar: 2
    #4   12. jun Jeg er helt enig med Kim S. Har selv haft en Bukh dv 10 med vand i olien. Da jeg fik den skilt ad viste det sig, at topstykket var skæv. Jeg besluttede så, at give den en total renovering, og det var klogt gjort. Det viste sig, at der fremkom flere problem/skavanker som skulle løses.

  • #5   12. jun Det er rigtigt som der nævnes at det kan være alt fra både tæring, defekt topstykke, ell. toppakning. Men start med at afmontere vandpumpen, det er let gjort. Tag akslen ud og undersøg den for slid, er der kanter på den kan de to tætningspakninger ikke slutte tæt. Det kan evt. også være de to pakninger der er slidte ell. hårde, så de ikke slutter tæt om akslen, så vil der trænge vand ind i motoren. Der er et lille hul i vandpumpens hus, mellem de to pakningsringe, der hvor akslen går igennem, det er ofte stoppet af rust. Meningen med hullet er, at ved defekte pakningsringe kan der trænge vand ud, så man kan opdage det. Skift olie inden der startes op igen.

Kommentér på:
Vand i olien Bukh dv10