{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.740 visninger | Oprettet:

Vand i olien {{forumTopicSubject}}

Hej har lige haft en del vand i olien på min 4,3 L v6 mercruiser , en mekanikker har fortalt mig at det er pga af at jeg har brugt øreklapper til at køle motoren , da vandet kan passere gennem vandpumpen når den ikke er startet , vil bare høre om der er nogen der har haft samme oplevelse her i forumet smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Vand i olien
  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #1   6. jun 2015 Det synes jeg lyder meget mærkelig hvis det skulle være årsagen. Der skulle helt ikke være vej mellem olien og vandet uanset om den er slukket eller tændt

  • Martin N
    Martin N Tilmeldt:
    jun 2004

    Følgere: 1 Svar: 59
    #2   6. jun 2015 Jeg ville seriøst se mig om efter en rigtig mekaniker ...

  • #3   6. jun 2015 det er din toppakning

  • #4   6. jun 2015 Hvem pokker har fortalt dig det ?????
    Vand i motorolien skyldes en af følgende eller flere årsager:
    - Gennemtæret udstødningssystem
    - Gennemtæret topstykke(r)
    - Gennemtæret indsugningsmanifold
    - Defekt pakning imellem udstødningsmanifold/afgangsknæ
    - Defekt toppakning
    - Gennemtæret motorblok
    - Frostsprængning i motoren

    Er dine tændrør "våde" af vand ?

    Hvad årgang er din motor og har du one-piece eller two-piece udstødningssystem monteret ? evt. billede, tak..:)


  • #7   7. jun 2015 hej det var en fra sejr marineservice i silkeborg der sagde det kunne väre en mulighed , men burde motoren ikke være svær at starte ? kunne ikke tørne mötoren pga at vand i cylindre ,, der er køleknæ i begge sider hvis det er det du spørger efter smiley

    profilbillede
  • #8   7. jun 2015 Skræmmende.....

  • #9   7. jun 2015 ja synes også det lyder underligt , men vil tage en kompresions test på den for at konstatere om det er toppakningen , motoren kører jo fint nok og sejlede en hel dag for 1,5 md siden , skyllede den igennem inden jeg satte den til side og da jeg skulle starte den sidste uge kunne den ikke tørne pga af vand i cylindre

    profilbillede
  • #10   7. jun 2015 Vil også mene at der ville side hvidt snask her i olie proppen hvis toppakningen er stået af , eller er jeg helt forkert på den smiley

    profilbillede
  • #11   7. jun 2015 hvor mange cylindre var der vand i ?

    Du læner dig op af et nyt udstødningssystem - se mere på dette link:
    http://www.nytdrev.dk/mercruiser_4_3_liter_v6___komplet_sæt-p-1639.html

    nytdrev.dk giver 6 års garanti imod gennemtæringer på alle udstødningssystemer - naturligvis Made in USA. Det aut. Mercruiser værksted giver 6 mdr. garanti og 18 mdr. reklamationsret !


  • Jesper P
    Jesper P Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Svar: 4
    #12   8. jun 2015 Ja som beskrevet kunne det tyde på defekt udstødnings manifold, når de står fyldt efter en gennemskyldning.
    Nu kender jeg ikke den type manifold, men normalt fungerer den lidt som en varmeveksler, hvor vandet passerer igennem, og på den måde køler udstødningen, uden at komme i kontakt med selv udstødningsgassen før længere nede, hvor det til sidst blandes og ledes ud sammen. Det sidste for at køle gasserne inden de passere igennem gummibælgene.
    Men kunne tanken ikke være, at hvis dine manifolde er tæret igennem, så kunne kølevandet jo ledes ind i udstødningskamrene og ind og stå på cylindrene. Da du har sejlet, har trykket fra udstødningen holdt vandet tilbage, men har du haft vandslangen på derhjemme med hørebøfferne på knæet, og haft vandet tændt med slukket motor. Så vil vandtrykket jo måske kunne løbe igennem vandpumpen, igennem motorens kølekanaler, ud i manifolden og så fordi motoren er slukket, stille og roligt ud igennem tæringen og ind i topstykket og ned på cylindrene. ????

    Men på nogle af seadoo´s motorer, f.eks rotax, der må man ikke have tryk på slangen uden motor er startet. Heller ikke sejle med twin motor, hvor den ene motor f.eks. har nedbrud og man tøffer hjem på den anden, uden at man har klemt køleslangen på den nedbrudte motor. I modsat fald vil vandtrykket kunne passere ind i motoren gennem udstødningen.


  • #13   8. jun 2015 Har været ved middelfart marine service idag og de mener det er toppakningen og er det tilfældet kommer jeg jo helt til bunds i det hele af sig selv smiley men ærgeligt det skal ske lige når sejle sæsonen er ved at være der ..

  • #14   9. jun 2015 Måske de har ret, men som ofte vil være blive uhyggelig varm, hvis toppakningen er defekt. Hertil ses det yderst sjældent at en hel cylinderrække er fyldt med vand pga. en defekt toppakning - det vil som oftest kun være den ene "prop"

    Jeg ville afmontere udstødningssystemet og trykprøve det - du kan jo også være så heldig, at det blot er pakningen imellem manifold/afgangsknæ, som er beskadigt. I det tilfælde kan der komme vand i den ene cylinderrække, en enkelt eller to "propper"......

    At starte med at adskille motoren pga. mistanke om defekt toppakning er ikke den rigtige måde i min optik.

    Start med det sandsynlige og billigste i første omgang - herefter videre.

    1) Adskil udstødningssystemet og kontrol den omtalte pakning
    2) Hvis OK pakning, trykprøves udstødningssystemet
    3) Hvis OK udstødningssystem afmonteres det topstykke den cylinderrække, hvor der er konstateret vand i. Topstykke trykprøves inden montering.
    4) Det hele samles igen med nye pakninger.


  • #15   9. jun 2015 Det hele er skilt ad nu og har fundet utæthed mellem 1 og 2 cylinder begge udstødninger er også afmonteret og de fejler intet , men som sagt er det jo også rart at vide hvad der er der inde smiley

Kommentér på:
Vand i olien

Annonce