Hjemmelavet malingfjerner {{forumTopicSubject}}
Jeg købte en lille RIB til min sejlbåd. Den var bundmalet på både glasfiber og pontoner. Æv, jeg så ikke ordentligt efter, og gider ikke se på det. Så hvordan får man det fjernet uden at slibe?
Man kan få en masse forskellig malingfjerner med en masse kemikalier, til en masse penge.
En jyde som jeg laver det selv
Man kommer langt for 100 kr.
NaOH, ætsnatron, kautisk soda, afløbsrens er det samme, og det bruger man jo til gamle kommoder og trægulve. Men det er jo helt tyndt, så hvordan laver man det til gele som kan blive på skrå flader, når NaOH nedbryder alt organisk materiale som gelatine og kartoffelmel?
"Google is my friend", så jeg endte med xanthan gummi.
Det lyder kemisk, men er nærmest økologisk og glutenfrit.
Et par teskefuld til en halv liter blanding er passende. for 60 kr har man til mange år.
Men man kan ikke bare røre det i blandingen. Så ender det med to store klumper.
Næh, man blander gummiet i lidt kogesprit, ryster/rører det det godt. Og så blander man det i sin flydende blanding af NaOH under kraftig omrøring.
Og det er med briller og plasthandsker, for det ætser hud og øjne kraftigt.
Efter et par minutter bliver det til gele, og så smører man det på sin båd med en opvaskebørste i plastik - ikke de brune med svinebørster og i træ
. Plast og gummi påvirkes ikke, men efter 10-60 minutter, kan meget maling skrubbes af eller højttryksrenses.
Og så gør man det et par gange.
Uden ret meget knofedt, lige noget for mig
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Hjemmelavet malingfjerner