{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.385 visninger | Oprettet:

VolvoPenta kølevandsproblem {{forumTopicSubject}}

Jeg har for nylig købt en saga 7000 med en TMD30. Den er oprindeligt ferskvandskølet, men da jeg tappede vand af motoren var det søvand, rent søvand, ikke skyggen af kølervæske. Det ser ud til den har kørt længe med at den bruger søvand i motorens kølesystem. Dækslet på ekspansionsbeholderen sad godt fast, og der var lidt vacuum i tanken. Når motoren startes bliver ekspansionsbeholderen fyldt med søvand.. Kan det skyldes en utæthed på rørveksleren? Er der nogen som kender til at man vælger og køre uden veksleren og bruge søvand?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  VolvoPenta kølevandsproblem
  • #1   17. okt 2007 Der findes gode tegninger af din motor her.
    http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744050-26-18148B.aspx

    Jeg ved, at nogle motor-typer fra Volvo, er der sat en omskifterventil på, så man kan nød-køle motoren direkte med sø-vand, hvis der er fejl i den sekundære kølekreds ( tilstoppet, pumpe ødelagt eller lign. ). Prøv at "kortlægge" dit kølesystem, og se hvad det består af. Her efter bør du kontrollerer kølepumpe, cirkulationspumpe, samt trykprøve varmeveksler. Har du den før omtalte omskifterventil, skal du også kontrollerer denne.


  • #2   19. okt 2007 Jeg har studeret tegninger. Kan ikke finde en "nød" ventil til og køle med saltvand. Min plan er først og skylle igennem med ferskvand, nu hvor båden er på land. Derefter prøver jeg og skille ad indtil ferskvand køleren, og skal se om der overhovedet er selve rørkøler inden i. Men det er svært og skille en gammel motor af, er lidt nervøs for om den kan samles igen.

  • #3   22. okt 2007 Nu er jeg kommet så langt at jeg har dækslerne pillet af ved rør veksleren. Men jeg kan ikke få den ud, den sidder fast.
    Er der nogen som har et tip til hvordan man får rør veksleren løsnet??
    Jeg er spændt på og se hvordan den ser ud, håber det er der mit problem er.


Kommentér på:
VolvoPenta kølevandsproblem

Annonce