{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.936 visninger | Oprettet:

Hæk problem mth. højde og grader ????? {{forumTopicSubject}}

Hej...jeg har en båd som sejler af H...til, og vil nu ændre hækken og når jeg alligevel er igeng mont. en stærkere motor smiley

punkt 1.) Hvor høj skal hækken være, fra bund til overkant...til en lang benet motor.

punkt 2.) Hvormange grader skal hækken hælde ??
Jeg har en msitanke om at min båd, orginalt har været med indenbords motor.

se evt. på mine billeder fra min profil.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hæk problem mth. højde og grader ?????
  • #1   20. okt 2007 synes da hækken ser fin nok ud... bare få en motor med powertrim. det ville sq være ærgerligt at lave noget om der fungerer

  • #2   20. okt 2007 hej længden ved jeg nemlig da jeg lavet min op.. og kan sige helt præcis at det er 508mm det er det officielle må så jeg har lavet min 510mm. og jeg ville da bare lave hækken så den er 100% odret

  • #3   20. okt 2007 Ja det var også min forståelse,. den er nu ikke mere end 43 cm, og burde være med en kort benet motor, men de er svære at finde...Specielt i de store str.

    Så jeg kan lige så godt forhøje den til lang benet., det var bare et spørgsmål om hvor meget...

    mth. vinklen på hækken,, på nuværende tidspunkt har den med at trække bagenden ned, når den sejler, så jeg kan ikke få den til at plane smiley

    Min umiddelbare idé, ville være omkring 12 gr., så jeg har noget at arbejde med mht. vægt fordeling.

    Lyder det rigtigt.


  • #4   21. okt 2007 Hej Skipper jeg kan fortælle dig at din båd normal er til indbords motor, Men dem der har lavet den hæk , har lavet den til stille og rolig sejlads, hvor den ikke skal op og plane osv, den er ik særlg høj vil jeg mene, du burde forstærke den kraftigt og solidt, Og en god ide som du selv siger med at forhøje den, så vil du få en meget bedre båd at sejl i, da den ik vil ave så nemt at smide snuden op,.. det kommer and på hvor stor motor du vil ha


    Mvh

    sini


  • #5   21. okt 2007 Hej, på min første kabinebåd lavede jeg agterspejlet om, med bukket dørkplade, mit bedste råd, er at købe motoren først, for derefter at tilpasse så du har skruen i den nøjagtige dybde i forhold til bådens bund !

  • #6   21. okt 2007 Har du ikke mulighed for at ændre på vinklen af motoren på selve det beslag motoren sidder fåst på?

  • #7   21. okt 2007 Da jeg lavede båden, satte jeg forstærkning på hækken.
    den har nu en 50 hk, og skød ifølge fartmåleren 18kn, hvilket er ok, taget i betrakning af at bagenden blev trykket ned, så motorbrønd tog vand ind., men jeg overvejer og skaffe en 70 hk, og brugen den til at måle efter mht. hæk højde og evt. finde den rigtige vinkel, så jeg kan få "røven over vandskorpen" smiley

    Jeg tror heller ikke at den bliver for tung.


  • #8   21. okt 2007 Til Allan J.

    Nej...Den motor jeg har, står står på min. ca.98grader og op efter. dvs for at få skruen i lod, skal hækken være min. 8 grader. plus lidt ekstra, så jeg kan trække den længere ind, i tilfælde af ekstra vægt, som passasere eller hvis svigermor skulle med :-D.


  • #9   21. okt 2007 du skriver i din profil at du har en 50hk med langt ben.
    og længere oppe i indlægget at der er 43 cm i hækken. så båden er til en kort benet og du sejler med en langt benet. så vil den sejle af h til. og vil trække baginden ned i vandet da benet stikker alt for langt ned i vandet i forhold til båden.
    har du prøvet med en kort benet motor?
    du kan ikke regne med hælding af motoren. når den ikke passer til båden.


  • #10   21. okt 2007 kan ikke skaffe en kort benet motor, i den str. orden.
    de stoppede med at lave dem i starten af 90érne.

    derfor er det en lang benet., og hermed kommer der nogle problemmer der skal løses.


  • #11   21. okt 2007 Hvis du kigger på min gl-båd x-solgt og ser det billed der er til sidst af motoren, kan du se på selve motor ophænget 5 små huller hvor man justerer motor vinklen. Har jeg forstået det rigtigt, at det ikke er på din???
    At du kører med langt ben, til en kortbenet båd, er som Jesper s antyder jo heller ikke optimalt, men det er du jo så vist klar over smiley


  • #12   21. okt 2007 jo jo..min motor har skam tilt hullerne.
    men når den er helt inde til det inderste hul, vinkler motoren stadig ned af, med ca. 8 grader.

    Hvor jeg vil have den til at vinkle 8 grader i den anden retning. på den måde kan man altid bruge powertrimmen, til at justere.


  • #13   21. okt 2007 ja det har jeg set før, og systemmet er ganske smart.
    men den ændre ikke vinklen.

    Og skulle ændre hele hækken behøver jeg ikke.
    kun der hvor motoren bliver mont.

    Så umiddelbart bliver det en kombination af begge.


  • Ham S
    Ham S Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Svar: 2
    #14   12. nov 2007 Jeg har makket en del i det samme problem med flere både.
    Hældningen som du har er ikke et problem, lige så snart skruen kommer i den rigtige højde (51cm) så spiller det !
    og du får meget mere fart.
    Hvis du får skruen længere ind ad vil du helt sikkert få problemer med at den tager luft. (jeg vil fraråde det)


  • Ham S
    Ham S Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Svar: 2
    #15   12. nov 2007 Torben P. siger noget rigtigt, for de 51 cm er standartmålet for Mercury, men jeg vil da ikke afvise at der findes nogle med andre mål.


  • #16   8. feb 2009 HAM S skriver at 51 cn er standartmålet for Mercury. Gælder dette også til Mariner?

    Vi er ved at lave vores hæk om og vil gerne have den til at sidde præcis..


  • #17   25. okt 2013 Jeg har lige lavet hækken på min båd og til min 25 hk yamaha med langt ben og autolube har jeg lavet hækken 57 cm så ligger den glat med bunden af båden og der er en del forskel på mærkerne hvor lange de er det skal man lige være opmærksom på

Kommentér på:
Hæk problem mth. højde og grader ?????

Annonce