{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.824 visninger | Oprettet:

Evinrude vro 40hk hyletone ( alarm ) {{forumTopicSubject}}

Hejsa har et problem med min motor alarmen hyler konstant , når man sætter tænding på starter hyleren ,jeg har forstået at en konstant tone er advarsel for overophedning men når den hyler med det samme selv om motoren har været slukket i 3 dage går jeg ud fra at den er kold he he.

Har testet motoren og den bliver ikke varm og olie´blanderen fungere fint , alså motoren køre til UG men arlarmen køre konstant og det er ret belastende , der er fin kølestråle på ( meget krafitg ) og der kommer også vand ud med udstødningen så den funker fint .

Nogen der har kendskab til sådan en motor og muligvis har en løsning , jeg hælder efter hånden til at klippe alarmen koble vro tanken fra og blande selv og sefølgelig holde øje med kontrol strålen .

Venlig hilsen søren.


Kommentarer på:  Evinrude vro 40hk hyletone ( alarm )
  • #1   28. okt 2007 hej jeg havde samme problem med min johnson.. jeg så nemlig at der var et stik der var taget fra i håndtaget.. og hvad gør man.?? man sætter det da på igen og så bengyndte alting ellers at hyle og det gad hverken dit eller dat.. så jeg tog der fra igen og siden har den sejlet fint.! tror der er en defekt alarm på min.!

  • #2   28. okt 2007 hej jeg havde nogle spørsmål ang.VRO på min johnson og her skrev kim C til mig...... du kan se om der er noget du kan bruge...................
    Skrevet: 28-09-2007 22:42:41

    Nej jeg bruger ikke mit VRO system.
    Da jeg købte båden m/motor, var VRO-systemet tilsluttet. Men efter jeg havde alarm på alarm på alarm..........og flere alarmer, demonterede jeg systemet.
    Jeg havde alarm for low-oil, high temp og no oil-flow.
    Olietank blev fjernet, og olieslangen til motoren blev skåret af, ca. 5 cm. før motoren, og så sat en prop i.
    Stik til flow-alarm blev demonteret, og high temp alarm blev ført uden om switch-box, og direkte op i en advarselslampe m/horn. Samt monterede jeg en føler i topstykket, for at se temp.
    Blander så selv 2% olie i benzinen. Og sådan har den kørt upåklageligt i 2 år.
    Havde alle de alarmer ikke været der, havde jeg beholdt VRO-systemet. Det er jo genial på to måder. Man kan bare tanke ren bezin, og motor bruger lavere oliemængde ved lave omdrejninger.
    Så hvis dit alarm system virker, og din VRO-pumpe er intakt, ville jeg beholde det på.
    Læs evt. mere her.

    http://continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html


  • #3   28. okt 2007 hej det skal lige siges jeg heller ikke sejler med mit vro. system..! da de ikke er pålidlige jeg blander selv olie i benzinen.!!

  • #4   28. okt 2007 det gør jeg også når den engang skal på vandet her til foråret...... det er sku noget mere sikkert

  • #5   28. okt 2007 ja.. problemet var min var defekt og den der skulle side og lukke olie i i systemet var i stykker så den fyrede bare olie på så den dårlig nok kunne starte.!! så den røg over skulderen og så kom olien bare i benzinen.. men jeg brøder mig heller ikke om ikk at have styr på hvor meget olie der kommer i benzinen

  • #6   28. okt 2007 På dit topstykke, sidder en temp.føler. Se pos. 23

    http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0196812&path=BMC~A0000021~M0009890~M0010001~M0010007~C0196812&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=

    Den er forbundet over i din powerpack, via en brun ledning. ( måske brun m/blå stribe, hvis den er opgraderet i TAN-ledning). På ledning mellem temp. føler og Powerpack sidder en lille diode. Er 80% sikker på den diode er brændt af hos dig, og det er derfor du konstant har temp. alarm. Der er dog også 15% chance for, at fejlen skyldtes en defekt temp. føler. Og til sidst er der 5% chance for, at ledning mellem powerpack og temp.føler er gnavet igennem til en stel-forbindelse.



  • #7   28. okt 2007 Takker for alle de fine svar ,kan på den ene måde godt li at den er " orginal" da jeg syntes at systemet med at olien bliver tilsat efter hvor meget motoren bliver belastet så man undgår 2takts tågen ( man bliver jo lidt forvendt når man har en honda på den anden båd ) , men på den anden side virker lortet ikke og man brænder motoren af er det også sur BIIB .

    Den diode kim er det noget der kan skaffes eller ? det er jo en gammel svend efterhånden.

    Ind til vidre har jeg afmonteret hornet så jeg slipper for larmen , motoren køre jo super godt og man burde nok kunne holde øje med hvor meget olie der er i beholderen .

    Men må godt nok indrømme at jeg hælde lidt til at koble systemet fra og blande selv , hvad er erfaringerne med at man bare blænder olieslangen af og så blander i tanken ?? , går det fint eller skal man afmontere hele vro systemet ? .

    Takker søren.


  • #8   28. okt 2007 det står i mit første indlæg


  • #9   28. okt 2007 Det er også rigtigt kunne bare ikke lige huske hvor længe du havde sejlet med det , takker tror jeg hopper på samme løsning.

    søren.


  • #10   28. okt 2007 der skal du lige hører kim ad... det er ham der har sejlet med det... jeg laver min egen om til det her til næste sæson...

  • #11   28. okt 2007 Inden du køber nogle dele, og inden du demonterer dit VRO, så mål dioden igennem. Er den brændt af, så køb en ny. Kan ikke finde res.dels nummeret på den, men det må en lokal marine-smed kunne finde.
    Ud over dette, så prøv at demontere stikket på temp.føleren. Forsvinder alarmen så ? ( = ny føler ).
    Hvis det kun er ny føler eller diode, er der jo ingen grund til at demonterer dit VRO. Altså såfremt flow-alarm og niveau-alarm i VRO virker.

    Men husk at bibeholde en temp.alarm. Enten via den eksisterende, eller selv sætte en ekstern på. Ellers vil det være at spille russisk roulette med din motor.


  • #12   29. okt 2007 Jeg blander også selv på min, det er også en Evinrude, håber sku aldrig jeg får det problem med den alarm, den skulle helst ikk afmonteres da det er den eneste advarsel man får hvis der er noget galt, men følger lige med her, hvis en har svaret vil jeg gerne høre hvis min skulle gå amok en dag. hehe

  • #13   29. okt 2007 Jammen det er jo nemt nok Michael.
    Den eksisterende temp.føler, køres jo over motorens Power Pack. D.v.s. at ud over du får en akustisk alarm, går motoren også i S.L.O.W. Den slår automatisk ned til ca. 2500 rpm. Og hvis du sejler med fuld gas, og motoren pludselig går ned 5600 til 2500 rmp. føles det som hvis du kører bil med 60km/h, og træder hårdt på bremsen. Første gang min motor gik i S.L.O.W, resulterede det i, at min søn på 9 år, blev kastet fra døråbningen til kabinen, og helt op i kabinens frontrude. ( dog uden fysisk skader, men meget chokkeret ). Derfor fjernede jeg S.L.O.W funktionen på min motor, og satte en ekstra temp.-føler i topstykket, som giver signal til mit instrumentbord. ( her kan jeg se den aktuelle temp. samt hvis temp. bliver for høj, får jeg en akustisk alarm + en visuel rød lampe lyser ).


  • #14   29. okt 2007 Er lige landet efter en besøg hos bøges i lunderskov og fik en diode med hjem ,lodder den på i aften så for jeg at se om det er den ( lidt over en 100mand) så kan man lige så godt skifte den.

    Købte en brugt speedbåd hos dem i sidste uge og styrtøjet brød sammen efter en time`s sejlas i tomgang ( man må kun sejle 5 knob i varde å , fik komplet styrtøj NYT UB og ingen vrøvl , God service.

    Har handlet en del med dem i tidernes løb og bliver stadig overasket over den gode service så en lille klapsalve til bøges trailer & både lunderskov herfra.

    Marius på værkstedet er også altid god for en god forklaring om div hvis man er i tvivl om noget.

    Thums UP smiley .


  • #15   29. okt 2007 Diode skiftet føler målt igennem målt igennem for stel & hyleren køre stadig lystigt , før var det et problem nu er det et mystierie ???.

    Nogen der kan maile et ledningsdiagram på sådan en møghund så vil jeg vær meget taknemlig.

    Nå vil drøne ned til skiltemakkeren og få lavet et navne skilt til båden ....... ( HYLEREN ) he he.


  • #16   30. okt 2007 Stopper den med at hyle, hvis du tager stikket af temp. føleren ?

  • #17   30. okt 2007 Nej den hyler lystigt vidre :-s

  • #18   30. okt 2007 Hmmmmmmmm................Der er en test-kreds, som skal give alarm, når du drejer nøglen i "ON". Dette for at sikre dig, at hornet virker. Men den skal slukke kort tid efter.
    Prøv evt. at fjerne stelledning på hornet, og se om alarm forsvinder. Gør den det, kan fejlen skyldtes defekt horn. Og du skal også måle den brune ledning fra hornet igennem, at den IKKE har overgang til stel. Det er jo den brune ledning, som går ud til din temp. føler.

    NB: Husk lige, at INTET vedr. denne fejl, skyldtes VRO-systemet.


  • #19   30. okt 2007 altså jeg har bare pillet VRO fra og taget stikket til alarmen.. fordi ellers ville den blive ved med at bive pga der ikke er olie i VRO systemet.! så det ville jeg gøre

  • #20   30. okt 2007 Du har jo alarm for manglende olieflow. Det er alarm med ca. 1 sek. interval. Så er der alarm for lav oliestand i VRO-tanken. Det er en alarm for hver ca. 20 sek. Og til sidst har du høj temp. alarm, som er en konstant alarm. Så hvis man har en konstant alarm, hjælper det ikke at demontere VRO-tank, VRO-pumpe og el til disse.

  • #21   31. okt 2007 Hejsa og tak for mail kim , jeg har målt brune og der er ikke stel på den så det funker som det skal , jeg prøvede også at hive den af ved hornet men den larmede lystigt vidre ..... så tror jeg vil chekke stelforbindelsen i selve fjernbetjeningen men kiggede godt nok en gang da hornet larmede vidre med kun et stik på.

    Selve vro virker har test sejlet motoren i 2 timer og ingen problemer med varme eller smøring.

    Satser på den stel i fjernbetjeningen eller defekt horn.

    Skal nok følge op når jeg har knækket nøden.

    Ps fik lige sat de rigtige støjdæmpede tændrør i nu jeg er igang med den.


  • #22   31. okt 2007 Se lige dette her link

    (link fjernet)

    Der står, at man skal prøve at tage TAN ledningen ( den brune ) af ved hornet. Det har du jo forsøgt. Og hvis der stadig er alarm, skyldtes fejlen defekt horn.

    Nyt horn kan du se på pos. 4 her
    http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0196245&path=BMC~A0000021~M0009890~M0010001~M0010008~C0196245&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=

    Men test lige, at hornet stopper med at larme, når du tager dens stelforbindelse af inde i kontrolboksen. Gør den det, ja så køb nyt horn.

    NB: God ide` med at sætte QL78C tændrør i.


  • #23   31. okt 2007 Det lugter lidt af defekt horn , prøver at bestille en ny.

    Takker for den store insats foreløblig.

    Jeg følger op når det nye horn er monteret.


  • #24   31. okt 2007 Mål nu først Søren, inden du åbner pungen. Havde du målt dioden igennem, kunne du have sparet de penge (svarende til en kasse pils).
    Se om hornet klapper næbet i, når du fjerne hornets egne stel.
    Husk på, du behøver ikke at bruge et original horn. Et horn som ikke bruger meget strøm kan bruges. Det eneste det originale horn kan, er at det kan give et test-trut når nøglen drejes i "ON".


  • #25   5. nov 2007 Hvad så Søren. Fandt du fejlen ?

  • #26   5. nov 2007 Hejsa kim .. nææ ikke endnu har bestilt et nyt horn som skulle være her en af dagene , hjælper det ikke bliver skidtet afmonteret .

  • #27   5. nov 2007 ...... :-s .

  • #28   6. nov 2007 Så er der landet et nyt horn med posten ( brugt 400 bananer inc porto ) håber BIIB at det virker og løser problemet.

    Orker ikke lige at montere det i dag, følger lige op i morgen når jeg har roddet med det.


  • #29   7. nov 2007 Så er det nye horn monteret og skidtet funker som det skal DÆLME DEJLIGT.

    Takker for hjælpen ,altid dejligt at få nogle forslag når man står med håret i postkassen.

    Det lader til at det gamle horn enten har sat sig så kontorl hylet har sat sig eller at hornet er lavet på en sådan måde at det hyler når der er en fejl på hornet.

    hygs søren.


  • #30   11. nov 2007 Hej Søren.
    Super at problemet er løst. M.h.t hornet, er det jo monteret med tre ledninger. 1 ledning som går til +12V når du drejer tændingsnøglen. 1 ledning som går til motorens TAN ( sikkerhedskreds hvor temp.føler, olieflow føler og olietank niveau måler sidder). Og 1 ledning som er en lille stel-forbindelse til hornet.

    Hornet kan nu virke, ved at få stel gennem TAN systemet, eller gennem hornets egen stel. Når du drejer nøglen, skal hornet give et lille bib. Det fortæller dig bare, at hornet og TAN systemet er OK. Og her trækker hornet så på sin egen stel-forbindelse. Når motor så er startet, slår hornet sin egen stel fra, og stopper med at "larme". Ved dit gamle horn, slog hornet aldrig sin egen stel fra, og hylede derfor fra morgen til aften.
    God vind.



  • #31   11. nov 2007 Netop kim c , og ja dejligt at det virker nu.

Kommentér på:
Evinrude vro 40hk hyletone ( alarm )

Annonce