1.809 visninger
|
Oprettet:
Montering af fendertov på træbåd {{forumTopicSubject}}
Godaften
I forbindelse med klargøring af en ældre dampjolle (1979) kæmper jeg i øjeblikket med at finde en god løsning til at fastgøre et fendertov.
Fendertovet er hjemmelavet sidste år og blev i den forbindelse monteret med en række metalkramper som på billedet. De er fastgjort rundt om den ene kordel i fendertovet.
Men desværre holder disse ikke tilstrækkeligt og jeg er derfor på udkig efter en anden og bedre løsning, og håber i den forbindelse at nogle her i forummet skulle have noget erfaring de vil dele.
Med venlig hilsen
Jeppe
okt 2012
Følger: 18 Følgere: 169 Både: 2 Emner: 18 Svar: 1.054
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 574 Både: 2 Emner: 28 Svar: 1.116
før 1950'erne borede man huller i det øverste bord, og nærmest syede torvet på. Men kun rundt om den kordel der er nærmest bordet. efter 50'erne begyndte man at bruge gennemgående øjebolte med Skive og møtrik. Dvs at du stædigvæk skal lave hul i det øverste bord, og binde torvet fast ved øjeboltene. ved hver bolt binder man torvet fast om den inderste kordel med sejlgarn eller lignende. man brugte "fendertov" på redningsbådene førhen. meningen var at man skulle kunne holde fast i det og klatre ombord i båden. håber det giver mening.
mar 2016
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Tusinde tak dit svar. Det vil jeg give mig i kast med og se om jeg kan få det til at fungere.
mar 2020
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 2
Jeg tillader mig lige at tage denne tråd op, da jeg netop har købt en glasfiber-damjolle, som jeg gerne vil montere sådan et fendertov på.
Har I nogen input til, hvordan det skal gøres, på samme måde som på træskibet?
Mange hilsner
Sebastian
Montering af fendertov på træbåd