{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.597 visninger | Oprettet:

Olie på Z-Drev. {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg er ved at give mit Z-Drev en ordentlig omgang kærlighed, da den efterhånden var ved at trænge til det. Den er magen til den på billedet, og sidder på min Fjord Cruiser fra 1978, og vil skyde på drevet også er fra den årgang. Men er kommet i tvivl om hvilken gearolie jeg skal påfylde, da det skal skiftes. Kan se den originalt skal bruge EP90 (SAE90) men findes der et billigere alternativ til den, nu jeg skal have fat i næsten 5 liter?
Mvh. Tobias.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Olie på Z-Drev.
  • #1   5. apr 2016 jeg bruger selv en GL5 90w olie. den fortrænger ikke vand som andre marine olie men til gengæld brænder den ikke fast.

  • #2   5. apr 2016 Hvis der er en, som har et drev liggende som det viste, er jeg intereseret enten som dele eller komplet.
    Hilsen Jørgen
    Tlf. 21600965


  • #4   5. apr 2016 http://myweb.tiscali.co.uk/davenrich/Assets/ENFIELD%20Z-DRIVE.pdf

    Her kan du se det, synes også det lød af meget, men så vidt jeg kan se her, skal den have omkring 5 liter smiley


  • #6   6. apr 2016 En GL5 olie fx SAE90 eller 80W90 er ganske fint til dit drev.

    Indmaden er mekanisk som vi kender det fra andre drev fra Mercruiser, Volvo Penta og OMC ( bortset OMC med elektrisk gearskift, som godt nok er mekanisk, men koblingen i drevet er elektrisk og kræver en anden type olie end ovennævnte ).


  • #7   6. apr 2016 Rolf - Hvad er forskellen på en GL4 og 5?
    Og kan en 85w90 gå an til sådan et gammelt drev? Den er trods alt fra 1979. Der står jo den skal bruge en EP90, (den klassiske fra Castrol i metaldunken)?


  • #8   7. apr 2016 Jeg har ikke i skrivende stund de normer der er gældende for GL4 og GL5 specifikationerne.

    Ja, en 85W90 mineralsk gearolie kan også være en mulighed.


  • #9   7. apr 2016 Synes bare en kammerat snakkede om at der kunne være ting og sager inde i sådan et gammelt drev, som er lavet af kobber og messing, og den derfor absolut skulle have en EP90 som ikke angriber den slags, i modsætning til andre olier. Men ved ikke om det er korrekt..

  • #10   7. apr 2016 Ang. brug af EP 90 olie. (API GL 4) er en bagtøjs olie beregnet til hypoid gear, og var olien der kunne klare datidens krav i 70èrne.
    Efterhånden som motorene fik større og større moment, flere HK krævedes der også en olie som kunne modstå det højere moment, de flere HK for at undgå at bagtøjet -hypoidgearet blev slidt/ødelagt.
    Olie fabrikanterne kom med en ny olie kvalitet som kunne opfylde kravene til API GL 5 el. GL 6, disse olieer er ekstrem højtryksolier, som lever op til de moderne og strængeste krav ifl. API klassifikationen, hvad slid, støj og højere temperatur angår.
    Ops! Denne olie tybe er IKKE god, hvis gearret er udstyret med synchromez af bronce eller messing!
    Et Z drev som Enfield 130 er opbygget som et "bagtøj" med 2 sæt hypoidgear og har ingen synchromez af bronce eller messing, ej heller bøsninger af samme materiale.
    Derfor vil jeg selv bruge en GL5 SAE 75W90 olie i mit drev, da GL 5 olien også reduksere støjen fra drevet i forhold til GL 4 olien.
    Selvfølgelig skal olien skiftes en gang om året!
    Læs mere om EP90 GL 4 og GL 5 olie her:
    http://www.widman.biz/uploads/Transaxle_oil.pdf


  • #11   7. apr 2016 Til jer, der har Enfield 130 Z drev monteret: http://www.cloudsbv.eu/sites/default/files/imagepicker/1/Enfield%20manual.pdf


  • #12   7. apr 2016 Tusind tak for hjælpen! Jeg har købt 5 liter 85w90 GL5, det burde være fint smiley

Kommentér på:
Olie på Z-Drev.

Annonce