{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.108 visninger | Oprettet:

Styring udenbords mercury {{forumTopicSubject}}

Hej baadgalleri,

Jeg har erhvervet mig min første båd, en Fletcher 14"fods - i og med det er en gammel Svend, er der selvfølgelig nogen småting som skal ordnes før den er perfekt - mit store problem lige nu, ee hvordan rattet tager fat i min motor, min motor er en mercury påhængsmotor, og jeg mangler et link i mellem den, og så mit rat. Det har tidligere været monteret noget tvivlsomt med bukkede skruer og bolte, hvilket har gjort jeg ikke har kunnet lave fuld styreudslag til begge sider, dette har jeg nu afmonteret pg søger hjælp til en løsning - se venligst vedhæftede billede af mit problem, spørgsmålet går Egentlig på om der findes noget færdig lavet eller om man skal fabrikere selv. Alle råd er gode for mit vedkommende!

På forhånd tak - Michael


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Styring udenbords mercury
  • #1   1. sep 2016 Det ser sådan set ud til at selve styrekablet sidder fornuftigt nok i motorbrøndens side ud fra hvad jeg kan se på billedet.
    Om der mangler et originalt beslag på motoren eller hvad aner jeg ikke, men sådan som det har siddet er ikke optimalt da vinklerne bliver forskellige ved højre eller venstre drej.

    Jeg ville fabrikere et beslag der sad i de samme bolthuller som det på billedet men pege det lige frem foran motoren og så lege lidt med styreudslaget for at se hvor langt frem eller tilbage det skulle sidde.

    Det er lidt svært at forklare så hvis du går helt kold kan du kigge forbi og få noget inspiration......


  • #2   1. sep 2016 Hej Lars,

    Tak for svar, jeg havde tænkt mig at fabrikere noget i stil med det som sidder, mit problem kommer til at når du drejer motoren fra side til side, s bevæger styrekablet sig jo, hvilket gør jeg ikke kan fast montere er beslag som ikke ligeledes kan dreje med.

    Du skriver kig forbi, har du da båd? Kan se du ingen har oprettet, men du er fra Nordsjælland et sted? Jeg selv er fra Helsingør.


  • #3   1. sep 2016 Ja jeg har båd og har selv rodet en del med styring på min med 3 forskellige motorer. Og har faktisk stadig alle 3 stående med de forskellige modifikationer der skulle til for at det virkede.

    Nu kan man ikke se det på billedet, men styrekablet skulle gerne sidde i et kugleophæng i højre side af motorbrønden.
    Og ud fra hvad jeg kan se på billedet ser det ud til at afstanden til hækken og højden passer meget godt med anbefalingerne fra sådan et "splashwell kit".

    Min motorbrønd er for smal til at montere kablet i selve motorens vipperør og derfor bruger jeg netop samme installation som du har.

    Jeg bor i Hundested, og har ikke oprettet min båd endnu men har dog lavet et fotoalbum af min båd.
    Desværre havde jeg ikke monteret motoren på det tidspunkt, det er den nu.... Og jeg har købt et byt splashwell kit som jeg syntes var pænere end det gamle.


  • #4   1. sep 2016 Hej Lars,

    Korrekt inde på indersiden af hækken sidder der et kugleophæng, i sig selv kan det godt give nok bevægelse til at dreje motor fuldt til hver side, det er bare ophænget/fastgørelse. Til motor som driller mig, jeg ville meget gerne kigge forbi og se hvordan det ser ud smiley


  • #5   2. sep 2016 På foto kan man se et stort gevind, det sidder på et rør der nok går hele vejen igennem, på dette gevind kan man monterer et kabel der skrues fast, for derefter at gå igennem røret og ud på den anden side, så skulle man kunne monterer et langt led på kablet som går op til motoren, det er en meget stabil mådet at gøre det på.
    Prøver lige at ligge et foto op af det der sad på min motor ( også mariner/mercury )


    profilbillede
  • #6   2. sep 2016

    profilbillede
  • #7   2. sep 2016 Håber det giver mening.......

  • #8   2. sep 2016 Hvis du ikke vil købe nyt kabel og forbindelses stykke.
    For at " styrre " tøjet skal virke bedst skal det helst sidde på lige linje fra det sted det sidder fast på hækken og hen til motor ( hæk beslag fås i mange længder og former ) og det led på motoren hvor kablet skal sidde, skal være et kugleleds agtigt anordning ( der ikke kan ryste sig løst pga vibrationer )... vær meget obs på din styrring, da det er surt lige pluseligt ikke at have smiley
    Ja undskyld .... de mange indlæg, men kan sgu ikke lade være smiley


  • #10   2. sep 2016 Kim, den måde du viser først er nok den bedste måde at montere styringen på. Men der kan være flere grunde til at vælge et universalt motorbrøndskit (som du også linker til).

    Den hyppigste årsag er at på flere ældre og mindre både er motorbrønden simpelthen ikke bred nok til at få tilstrækkeligt styreudslag med en alm. montering. Kablet rammer ganske enkelt motorbrønden i venstre side!
    Nogle vælger så at skære et hul som kablet/stangen kan gå ind i. Det syntes jeg dog er en uheldig løsning.

    Nogle gange er røret i motoren tæret og ødelagt, det kan være ældre mindre motorer der ikke har muligheden, det kan også være at man ønsker at have en universel styremåde der ikke kræver at påhængsmotoren har muligheden.
    Årsagerne er mange, jeg har selv været igennem alle overvejelserne for hvordan jeg skulle montere min styring for at være sikret kompatibilitet med alle motorer jeg skulle ønske at sætte på.
    Æstetikken var også meget vigtig for mig og jeg har derfor lige brugt utallige timer på at finde nøjagtig det kit jeg syntes ville passe bedst på en båd som min. Det er dog nok ligegyldigt for de fleste!


  • #11   2. sep 2016 Hej Kim,

    Det er helt ok du keder dig, så længe du er til så stor hjælp smiley

    den er umiddelbart monteret på den dovne made, med at bore et hul I motorbrønden? I højre side(set bagfra) deri går en teleskop arm som skal fæstnes til motor (den der er afbilledet) - http://www.marineudstyr.dk/teleflex-reservedele.aspx

    Dette link Del nr 3 ligner den arm som går ud mod min motor - så jeg kunne forestille mig at del 1 - 2 ville måske kunne gøre underværker for min styring. umiddelbart tror jeg at jeg prøver de her løsninger for nu, hvis det går helt galt, så vender jeg frygteligt tilbage smiley

    Mange tak for hjælpen til jer der har bidraget.


  • #12   2. sep 2016 Er ikke inde i de forskellige løsninger. Har selv lavet det gennem det rør motoren vipper over ..
    hvad der er det mest rigtige eller bedste ved jeg ikke ...


    profilbillede
  • #13   2. sep 2016 det der er pænt.. men ser desværre slet ikke sådan u på min.. smiley

  • #14   2. sep 2016 maske noget i den stil ?

    profilbillede
  • #15   2. sep 2016 Hvilket katalog er dette? smiley

  • #16   2. sep 2016 mmc.dk

    profilbillede
Kommentér på:
Styring udenbords mercury

Annonce