{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
745 visninger | Oprettet:

Trækkraft ved flere i båden... {{forumTopicSubject}}

Tid til noget mere læring smiley

Har været ude at sejle, 5 mand, ca. 400 kilo plus noget oppakning og benzin.

Jeg lagde mærke til, at når der sad tre bag i båden, og to på forstolene, var det meget svært at få fart i båden.

Det var som om, at den kun ville tage omkring 3000 omdrejninger, og der skete ikke en dyt, andet end den løftede næsten foran.

Vi prøvede så at hoppe en mand op i stævnen, og straks han placerede sig der, begyndte båden at tage fat, uden at den fik mere gas.

Er det normalt, er det bare fordi at vi fordelte vægten helt tosset..?

Og en anden ting, der er kommet nyt "gaskabel" i båden, og der var noget med at det skulle justeres. Jeg skal virkelig trykke gassen langt frem/tilbage, før der sker noget. Og når det gør, kommer det ret intens, ikke blødt som i en bil.

Er det normalt, og/eller, kan jeg selv justere kablet..?

Det blev lidt langt, sorry smiley

Godnat.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• lampeudtag virker ikke + lampemontering 1.000 kr.
  • Rengøring af lejlighed. Ca 150 kvm. Der skal støves af. Støvsuges. Vaskes gulv. Ryddes op. 2 toiletter og et køkken. 625 kr.
  • Bygge indendørs gibsvægge 8.000 kr.
  • Vores overdækning på terrassen er utæt... 2.000 kr.
  • Samle børneseng og børnereol 205 kr.
  • Bøgehæk,voldsomt. 2.750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Trækkraft ved flere i båden...
  • #1   8. sep 2016 er vægten bagi trykkes bagenden nedad = svært at komme i plan , så ja med mange i båden skal der noget vægt fremad indtil den er kommet op at plane .
    kan den ikke tage fuld gas ,når du er alene i båden ? så skal det justeres indtil den kan det ,(svarer til at du ikke trykker håndtaget helt i bund) om du selv kan ? tja følg kablet og skru på det indtil den kan tage fuld gas , eller få en marinemand til det , han når langt på en halv time,

• #2   9. sep 2016 Få en hjælper til at bevæge gashåndtaget fra det punkt hvor den er i gear, og kontroller så om dit gasspjæld flytter sig fra det punkt og op efter. Kan gøres med motor slukket.
    kan måske også være at din propel stigning er lidt for stor til når du har fyldt båden op. Og at det først er når du får givet tilstrækkelig gas at motoren kan trække den op i omdr. Og det kan måske godt mærkes som om den kommer lidt pludselig. Måske!!!!!
    Men hvis det er noget der er kommet efter kabel skiftet så er det nok justeringen, prøv at sammenligne det gamle kabel med det nye, og i udgangspunktet juster det nye til nogenlude samme position.

• #3   9. sep 2016 Det gir god mening at der skal omfordeles på vægten smiley Begynderfejl, en mere smiley Men sjovt at mærke, at den bare tog fat, da der kom vægt ud i de forreste sæder, uden jeg gav mere gas på håndtaget.

Båden er ny for mig, og min første, så ikke så kompetent endnu smiley

Når gas håndtaget står i frigear, og jeg gir gas fremad, skal håndtaget næsten halvvejs ned, for at tá gas. Det samme når jeg bakker. Og gir jeg fuld pedal, føler jeg at den bør kunne mere, men håndtaget kan jo ikke komme længere ned end vandret smiley
    Så tænker lidt, at man skal stramme kablet op, som bremsekablet på en cykel..?
    Det er klart blevet værre, siden jeg sejlede i båden første gang for 10 timer siden.
    Det med spjæld, hmm, den har direkte indsprøjtning, kan jeg så se spjæld..?

• #4   9. sep 2016 har du ikke en omdrejningstæller i båden ? en anden ting der kan have stor betydning her sidst på sæsonen ,er hvor meget den er groet til , det betyder rigtig meget .

• #5   9. sep 2016 Det har jeg smiley

Ja, og den er jo ikke bundmalet, så den er nok hårdere ramt end andre. Har lagt i 6 uger nu, men skal snart op. Dog bør det ikke betyde noget for gashåndtaget tænker jeg..?
    Men kan også godt mærke, at der ikke er helt den samme fart i den mere, det er nok bunden der driller smiley

• #6   9. sep 2016 Ikke hensigtsmæssigt at have båden liggende 6 uger i vandet uden bundmaling - men det finder du nok ud af når den kommer op smiley

Ellers som svar på det ene af dine spørgsmål - som de andre skriver, så skal vægten fordeles i båden - specielt hvis motoren ikke er for kraftig.

• #7   9. sep 2016 du skal se at få den båd op og renses .

• #8   9. sep 2016 Har ellers fået at vide, at det ikke skulle være et problem på denne årstid, dog ikke mere end 8 uger.

Men straks den kommer op, skal den højtryksrenset, og males...!

• #9   9. sep 2016 Prøv at koble kablet fra nede på motoren og starte den, derefter trækker du i den del du havde kablet spændt på. Nu burde du kunne få en fornemmelse af hvor din motor begynder at tage omdr. Der vil jeg så justere kablet til. De gas håndtag jeg kender plejer kun at give gas når den er i gear. Og du har jo checkket om kablet kunne placeres på flere nivauer inde i gashåndtagets mekanik ik
    ?. måske der kunne være flere monterings nivauer?

Hvis du vælger at have den liggende i vandet hele sommeren, så er det en god ide at bundmale. Men hvis du vælger at tage den op på trailer i ny og næ. så vil jeg lige vurdere om bundmaling er nødv. De bundmalinger jeg har set udført gør også bunden lidt ujævn, og jeg syntes ikke at det pynter. Desuden mener jeg at den glatte bund er den der giver mest fart. Men jeg har ingen erfaring med begroning da jeg altid har min på trailer.

• #10   9. sep 2016 Det vil jeg prøve i morgen Thomas, lyde også som noget jeg kan finde ud af smiley

Den eneste grund til at den ikke er bundmalet er, at jeg fik den for 5 uger siden, og gerne ville sejle lidt i år. Kunne ikke få den malet hurtigt, så det var enten vente, eller sejle lidt i år. Den skal op i næste uge, så får den den store tur smiley

• #11   9. sep 2016 der er skrevet meget om osmose ,opløsning af glasfiber hvis den ligger i vandet uden bundmaling , jeg tror nu ikke der er sket det store andet den er bøvlet at få ren , din fordel er nu at du har en god vandlinie der passer ,husk at få den streget godt op inden du renser den af .

• #12   9. sep 2016 Tak Michael, dejligt med en beroligende melding. Ved selvfølgelig godt, at det ikke er optimalt, ville bare sejle lidt, og fik grønt lys fra en bådmand (Odsherred). Men jeg bliver da nervøs når folk skriver som de gør, hvilket er helt ok, vil jo gerne blive klogere. Men også rart med en som trækker lidt mere i den anden retning smiley

• #13   10. sep 2016 Det er langt fra alle glasfiber både der får osmose. problemet er hvis båden under støbningen ikke har fået tid til at hærde ordentlig op. eller at temperaturen ikke har været tilstrækkelig. er skroget bygget ordentligt, under de rigtige forhold, og ikke har skader. får den ikke osmose. gelcoat forhindrer også osmose. vandmolekylet kan ikke trænge igennem gelcoatens overflade.

• #14   10. sep 2016 Sådan, gaskablet er fikset, i hvert fald blevet bedre smiley

Der er ingen vand i båden overhovedet, så helt skidt er det ikke endnu, og alger osv. er der ikke vildt meget af. Så tror lige jeg kan sejle en uge mere, inden den skal op og males osv. smiley

Kommentér på:
Trækkraft ved flere i båden...

Annonce