Trækkraft ved flere i båden... {{forumTopicSubject}}
Tid til noget mere læring
Har været ude at sejle, 5 mand, ca. 400 kilo plus noget oppakning og benzin.
Jeg lagde mærke til, at når der sad tre bag i båden, og to på forstolene, var det meget svært at få fart i båden.
Det var som om, at den kun ville tage omkring 3000 omdrejninger, og der skete ikke en dyt, andet end den løftede næsten foran.
Vi prøvede så at hoppe en mand op i stævnen, og straks han placerede sig der, begyndte båden at tage fat, uden at den fik mere gas.
Er det normalt, er det bare fordi at vi fordelte vægten helt tosset..?
Og en anden ting, der er kommet nyt "gaskabel" i båden, og der var noget med at det skulle justeres. Jeg skal virkelig trykke gassen langt frem/tilbage, før der sker noget. Og når det gør, kommer det ret intens, ikke blødt som i en bil.
Er det normalt, og/eller, kan jeg selv justere kablet..?
Det blev lidt langt, sorry
Godnat.
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 61 Både: 2 Emner: 63 Svar: 1.895
kan den ikke tage fuld gas ,når du er alene i båden ? så skal det justeres indtil den kan det ,(svarer til at du ikke trykker håndtaget helt i bund) om du selv kan ? tja følg kablet og skru på det indtil den kan tage fuld gas , eller få en marinemand til det , han når langt på en halv time,
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
kan måske også være at din propel stigning er lidt for stor til når du har fyldt båden op. Og at det først er når du får givet tilstrækkelig gas at motoren kan trække den op i omdr. Og det kan måske godt mærkes som om den kommer lidt pludselig. Måske!!!!!
Men hvis det er noget der er kommet efter kabel skiftet så er det nok justeringen, prøv at sammenligne det gamle kabel med det nye, og i udgangspunktet juster det nye til nogenlude samme position.
apr 2016
Følgere: 79 Både: 1 Emner: 38 Svar: 174
Båden er ny for mig, og min første, så ikke så kompetent endnu
Når gas håndtaget står i frigear, og jeg gir gas fremad, skal håndtaget næsten halvvejs ned, for at tá gas. Det samme når jeg bakker. Og gir jeg fuld pedal, føler jeg at den bør kunne mere, men håndtaget kan jo ikke komme længere ned end vandret
Så tænker lidt, at man skal stramme kablet op, som bremsekablet på en cykel..?
Det er klart blevet værre, siden jeg sejlede i båden første gang for 10 timer siden.
Det med spjæld, hmm, den har direkte indsprøjtning, kan jeg så se spjæld..?
mar 2007
apr 2016
Ja, og den er jo ikke bundmalet, så den er nok hårdere ramt end andre. Har lagt i 6 uger nu, men skal snart op. Dog bør det ikke betyde noget for gashåndtaget tænker jeg..?
Men kan også godt mærke, at der ikke er helt den samme fart i den mere, det er nok bunden der driller
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
Ellers som svar på det ene af dine spørgsmål - som de andre skriver, så skal vægten fordeles i båden - specielt hvis motoren ikke er for kraftig.
mar 2007
apr 2016
Men straks den kommer op, skal den højtryksrenset, og males...!
jul 2008
?. måske der kunne være flere monterings nivauer?
Hvis du vælger at have den liggende i vandet hele sommeren, så er det en god ide at bundmale. Men hvis du vælger at tage den op på trailer i ny og næ. så vil jeg lige vurdere om bundmaling er nødv. De bundmalinger jeg har set udført gør også bunden lidt ujævn, og jeg syntes ikke at det pynter. Desuden mener jeg at den glatte bund er den der giver mest fart. Men jeg har ingen erfaring med begroning da jeg altid har min på trailer.
apr 2016
Den eneste grund til at den ikke er bundmalet er, at jeg fik den for 5 uger siden, og gerne ville sejle lidt i år. Kunne ikke få den malet hurtigt, så det var enten vente, eller sejle lidt i år. Den skal op i næste uge, så får den den store tur
mar 2007
apr 2016
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 574 Både: 2 Emner: 28 Svar: 1.116
apr 2016
Der er ingen vand i båden overhovedet, så helt skidt er det ikke endnu, og alger osv. er der ikke vildt meget af. Så tror lige jeg kan sejle en uge mere, inden den skal op og males osv.
jul 2008
Trækkraft ved flere i båden...