{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.039 visninger | Oprettet:

anders h
anders h
Tilmeldt:
22. jun 2009
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13

Motor løber løbsk! {{forumTopicSubject}}

Har netop været i gang med at reparere brændstofsystem. En bukh 24 hk saltvandskølet diesel.

Der var vand i tanken. Det er en indstøbt glasfibertank, og jeg har svært ved at finde ud af, hvordan vandet kommer ind, så jeg har monteret ekstern tank med returløb. Så er jeg sikker på, det virker, indtil båden kommer på land og kan få den store tur med tanken. Alle filtre og slanger i brændstofsystemet er skiftet.

Nu sejler jeg så ud, og alt virker. 2000-2200 omdrejninger og 4-5 knob. Pludselig flyver den op på 3500-4000 omdrejninger, og morfarkutteren drøner afsted, mens den oser RIGTIGT meget med hvid røg. Jeg kan ikke tage gas af, så jeg lukker for dieseltanken. Efter 20-30 sek. går motoren i stå. Da jeg kigger ned i kølvandet efter båden, ser det ud som om, der er løbet brændstof eller olie ud med kølevandet. Og der er sod i udstødningshullet agter.

Hverken olietryks- eller temperaturmåler så ud til at reagere synderligt.

Hvad pokker er der mon galt med min motor? Håber I kan hjælpe.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motor løber løbsk!
  • #1   10. sep 2016 Det kunne lyde som om den kører på motorolien!

    Det er en lidt kedelig affære, måske din brændstofpumpe er slidt?


  • anders h
    anders h Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #2   10. sep 2016 Tak for svar. Mistænker også at brændstofpumpe har et problem, da det efterhånden er det eneste, der ikke er gennemgået/skruet i.

    Men så burde det vel ikke komme hvid røg? Eller...?


  • #3   10. sep 2016 Mon ikke den har taget toppakningen og den vej suger vand og olie ind og brænder det at

  • anders h
    anders h Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #4   12. sep 2016 Tror ikke, der er toppakningen. Jeg har fået et bud på, at det er noget i brændstofsystemet. Måske noget der har sat sig i brændstofpumpen. Eller måske en slidt/revnet membran. Lyder det logisk?

    Og at den ryger hvidt tyder vel også på, at det ikke er toppakningen? Og at den suger olie ind måske er fordi, den ryger op i så høje omdrejninger?


  • #5   12. sep 2016 At den ryger hvidt pljer jo netop typisk at være et tegn på toppakning er gået?

    Hvis toppakningen på en bil går - ryger bilen hvidt, er toppakningen på din motor gået så meget at den både tager vand og motorolie ind ville forklare den pludselige omdrejningsforøgelse samt at du ikke har mulighed for at slukke motoren.


  • anders h
    anders h Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #6   12. sep 2016 Ok. Tak. Må hellere tage ned og kigge lidt i det motorrum.

  • #7   20. sep 2016 Har hørt de kan gå i selvsving til de sprænger i luften når de køre på motorolie, måske det er noget du lige skal tjekke op på inden du sparker liv i den igen.

  • anders h
    anders h Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 13
    #8   20. sep 2016 Det gik lige nogle dage med at få styr på motoren. Det pokkers arbejde kommer hele tiden i vejen for sejlerlivet!

    Tak til jer alle sammen.

    Det var for meget motorolie på!
    Det betød så, at manifold/dysser/ventiler og luftfilter var smurt ind i sort snask, efter noget af olien åbenbart har taget en tur gennem forbrændingssystemet. Heldigvis løb motoren ikke løbsk så længe, at noget er ødelagt. Alt er nu rengjort og kører perfekt igen. Oliefilter er skiftet.

    Jeg har kørt en "diesel injector cleaner" gennem brændstofsystemet. Jeg monterede små gennemsigtige brændstoffiltre på alle slanger først, så jeg kunne holde øje. Kunne så også se snask komme ud af brændstofpumpen. Det må have siddet, siden jeg købte båden i foråret og konstaterede først dieselpest - siden vand i tanken. Træls.

    Nå men i aftes blev det til over tre timers sejlads med skiftende belastning på motoren, der nu lyder og yder bedre end nogensinde i min tid som ejer. Oliestanden er ikke steget, så der løber altså heller ikke brændstof eller vand i. Der var "bare" for meget olie på.

    Og nu ingen røg nogen steder fra! Godt at få lært den motor at kende! Og godt at få den gjort ren...

    Hvis I nogensinde får problemer med en bulh dieselmotor, så... kender jeg sådan en motor RET godt nu!

    God vind!


  • #9   20. sep 2016 Super med en tilbagemelding på løsningen smiley

Kommentér på:
Motor løber løbsk!

Annonce