{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.667 visninger | Oprettet:

lænsepumpe {{forumTopicSubject}}

Jeg vil godt finde ud af om min lænsepumpe i motorrummet virker. Det mest oplagte/autentiske ville være at tænde for vandslangen og begynde og fylde vand ned i motorrummet, men synes måske det er lige at strække den 😊.

Jeg har en knap på instrumentbrættet der hedder "Bilge", der sker ikke noget når jeg aktivere den. Burde den ikke få pumpen til starte?

Jeg har prøver at få den løs fra det fæstningspunkt hvorpå den er sat fast i bunden af båden, men det er ikke lykkedes.

Nogen der har det sorte bælte i lænsepumper?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  lænsepumpe
  • #1   27. sep 2016 evt et foto . er den rund eller firkantet ? vil næsten tro den sidder i et plast rundel hvor man skal trykke 2 splitter ind på siden , og så bliver det nederste siddende , er båden i vandet ? hvis ikke kan du roligt putte vand i , og pumper den ikke , tager du bare bundprop-

  • #2   27. sep 2016 Hej Michael. Den er firkantet. Var lige ude og tage et billede. Når jeg har prøvet at lirke den løs går der et låg op i den ene ende, men det kan umiddelbart ikke tages ag.

    Den står på land, men problemet med bundproppen er at den er fuldstændig kværnet. Har prøvet at få den af med rustopløser og rørtang, men den giver sig ikke en millimeter.

    Men er det normalt med en knap på instrumentbrættet der skulle kunne aktivere pumpen? Kan ikke lige gennemskue hvad den "bilge" knap ellers skulle være til. Specielt fordi der ikke sker noget når jeg trykker på den.


  • #3   27. sep 2016 Kan desværre ikke uploade billeder lige nu, prøver igen senere.

  • #4   27. sep 2016 i min båd er der 2 en med flyder som starter automatisk og en der kan startes manuelt , er din bundprop en med firkant der stikker ud ? eller ?

  • #5   27. sep 2016 har du tændt strømmen i båden ? ellers virker den ikke

  • #6   27. sep 2016 Ja, jeg har tændt for strømmen.

    Tror engang det har været en firkant på bundproppen, men den er helt kværnet.

    I den modsatte side af hvor lænsepumpen sidder har der været fæstnet noget til bunden. Måske det har været en pumpe der har været forbundet til knappen. Specielt nu hvor jeg har fundet nedenstående skriv på stingrayboats.com under standard udstyr til en 200cx fra 1999

    Auto. & Man. Bilge Pump (500 gph)


  • #7   27. sep 2016 kan du se om det er en messing eller galvaniseret prop ? en mulighed er at bore proppen ud , men virker underligt den ikke kan skrues ud , medmindre den er galvanisk

  • #8   27. sep 2016 Jeg har også en knap til lænsepumpen. Bruger den hver gang jeg kommer til og fra båden, som det første, og sidste. Har vi sejlet i uroligt vand, og lidt vild, kan jeg godt lænse omkring 5-8 ltr. vand ud smiley
    Det er knappen til højre, med den lille pil, måske det ligner den du har smiley
    Tænker også at du bare skal hælde 5 liter vand i den, og så prøve at lænse...


    profilbillede
  • #9   27. sep 2016 Michael, er ret sikker på den er galvaniseret, med mindre messing kan få en mat hvid overflade. Men messing bliver vel mere grønligt iret når det får lidt patina. Er det et problem at bore den ud hvis den er galvaniseret?

    Brian, mit problem er at jeg ikke ved om den automatiske lænsepumpe virker, og der sker ikke noget når jeg aktivere pumpeknappen på instrumentbrættet. Nok fordi den pumpe den skulle aktivere ikke længere findes i båden. Og da jeg ikke kan få bundproppen ud er jeg ikke meget for at fylde motorrummet med vand. Hvor kommer alt det vand forøvrigt ind henne? Er det normalt?


  • #10   28. sep 2016 nej jeg er bange for at den eneste vej ud med den prop er med et bor . som jeg skrev i det andet emne du havde er det regnvand etc der ligger dernede . når du har fået bundprop ud synes jeg du skal teste om pumpen virker og måske overveje at f¨åen monteret på knappen igen.

  • #11   28. sep 2016 Som Michael b skriver, så er det regnvand, og alt det vand som kommer i båden når man sejler. Jeg har fået pæne dyninger ind i starten, fordi jeg ikke anede hvordan jeg skulle sejle smiley :-)

    Tror det er ret vigtigt at pumpen virker smiley


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #12   28. sep 2016 Har du en sikringsboks på båden? Den starter du med at undersøge og der er sprungne sikringer i. Kig også efter ir og andre tegn på dårlige forbindelser.

    Dernæst piller du stikket af pumpen og starter med at måle om den får strøm når du tænder for bilgeknappen.

    Hvis pumpen får strøm, skal du enten finde ud af om den er on/off eller svømmer styret.
    Hvis det er strøm i stykket skal pumpen jo starte hvis den ikke har en svømmer.
    Hvis der er strøm i stikket og pumpen ikke starter må du undersøge om der sidder en svømmer du kan påvirke så pumpen starter eller antage den er defekt.

    I den modsatte side af båden hvor der har været noget monteret må du jo også kunne finde noget strøm, evt et stik hvis der har siddet en pumpe. Det stik kan du jo også måle på om det er forbundet med bilgeknappen.

    Det er ikke så svært, men du bliver nødt til at prøve at tage de logiske briller på og starte din fejlsøgning en smule systematisk. Din anden tråd med vand i båden bære også lidt præg af du måske ikke går så systematisk til værks og det er altså vigtigt.
    Alt dette kræver er et multimeter som koster fra 100kr, alternativt en prøvelampe, men jeg foretrækker klart et multimeter.

    Du skal iøvrigt have fikset dit bundprops problem.


  • #13   28. sep 2016 Hej Kasper.

    Tak for din mail, og du har ret. Det hele er ret nyt for mig, og jeg har meget at lære. Derfor sætter jeg stor pris på alles hjælp, samt konstruktiv feedback. Mit mål er helt sikkert at jeg en dag selv kan hjælpe andre.

    Jeg starter med strømmen smiley


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #14   28. sep 2016 Fejlsøgning på en båd er ikke anderledes end på alt muligt andet. På med de logiske briller og "følg" strømmen rundt. Kontroller, isoler og udeluk de forskellige muligheder for fejl.
    Her er det fx, sikringsboks, kontakt, ledningsnet og pumpe der kan drille.


  • #15   28. sep 2016 Du kan følge ledningen fra pumpen, til sikringen/kontakt.
    Afmontere den.
    Og tag en ledning med 12V, og sæt den til din pumpe.
    For at se hvad der sker.
    Og så ved du ca Hvor fejlen er hen af smiley


  • #16   28. sep 2016 gi den 12v direkte hvis den ik dur så lad den sidde køb en ny i biltema ca 200kr og placer lige ved siden af og tilslut den på den gamle ledning..Hurtig nemt billigt.

  • #17   29. sep 2016 .

    profilbillede
  • #18   29. sep 2016 jeg ville starte med at lave en dæmning omkring proppen med akryl ,modelervoks , tape eller andet , bare et eller andet der kan holde på det rustløsnende middel du skal lade den stå og soppe i ,i et stk tid , så tager du en tang og rokker den lidt frem og tilbage , hvis du ikke kan få den løs ,må du bore den ud , (det er heldigvis nemt da det er messing .) er det noget blåt der er ved gevind ? det ligner den har fået locktite så !

  • #19   29. sep 2016 Super. Det prøver jeg. Ved du hvor man finder reservedelsnummer til sådan en hvis jeg skal bore den ud?

  • #20   29. sep 2016 det er bare en halv tommer messing bundprop , den har de ved alle marineforhandler .(masser af folk kan ikke finde dem ,når sæsonen skal igang igen smiley

  • #21   29. sep 2016 Tusind tak for hjælpen Michael smiley

  • #22   29. sep 2016 selv tak skriv hvis du ikke kan skrue den ud , så får du en guide til at bore den ud.

  • #23   29. sep 2016 Har lige været en tur på YouTube, og der er en der bruger et venstrehåndsbor som får bolten til at dreje når den "bider" sig fast. Men nu prøver jeg først at få den løsnet. Og hvis det ikke virker kommer jeg lige retur.

  • #24   29. sep 2016 det er nok en "ornepik ´" han bruger ,det er med vilje jeg ikke har rådet dig til det , da de ofte knækker , og så har du endnu større problemer ,da den ikke er til at bore i ,

  • #25   29. sep 2016 Det er faktisk et helt almindeligt bor der er modsat. Har godt nok aldrig set det i butikkerne.

    https://youtu.be/FYvaPbX1sT4


  • #26   29. sep 2016 ja desværre samme problem , hvis det knækker ,er det svært at få boret ud.

  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #27   29. sep 2016 Jeg ville lige tage vinkelsliberen og file 2 skarpe kanter på den prop og derefter smide rørtangen på. Går det helt i stykker er du ikke dårligere stillet af den grund. Så sliber du enden flad og giver den et dask med en kørner og så ellers igang med at bore. Ornepik/venstebor er fint, men går den ikke løs med rørtangen virker de heller ikke

  • #28   30. sep 2016 Fin ide med et venstrebord.. men tænker... hans bolt har ikke siddet i saltvand i 15år +- men måske det kan lade sig gøre...


    Til jespers bolt problem havde jeg nok skåret en rille i bolthovede og givet den et par slag med en bankeskruetrækker... sådan en kan løsne mange fastgroet ting.. hvis ikke så wd40 skal nok også få den løs...


Kommentér på:
lænsepumpe

Annonce