Kaburator {{forumTopicSubject}}
Jeg har en Solex 26 VBN 2 på min Korsør motor.
Motoren lyder sådan set nogenlunde så vidt jeg kan bedømme.
Men jeg tænkte at jeg lige ville prøve at lege lidt med indstillingen på den, efter at ha renset den og fixet svømmeren der satte sig fast.
(De gamle vinyl svømmere udvider sig åbenbart pga øget mængde etanol i benzinen...)
Nå men når jeg skruer strålespidsen (Y) bare lidt ud, så render benzinen ud.. skruen/strålespidsen ser fin ud så vidt jeg kan bedømme, så forstår ikke hvorfor. Den skal være skruet helt i og enda strammet lidt for at det ikke drypper ud. Nogen der har et bud på va der er galt her?
( Go vejledning til denne kaburator findes her, hvis nogen skulle ha interesse: http://www.mysigma.dk/korsor/page_korsor_kar.html )
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 80 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.394
Kan skruen holde sig selv fast hvis du løsner den? Altså selvom benzinen løber ud? På tegningen ser det ud til at omtalte skrue - W - er en flange skrue der tætner om mod kaburatorhuset og dermed ikke en stilleskrue - men det går jo imod instruktionen?
Hvordan går den med helt iskruet stileskrue? Hvis den går godt kan du jo bare lade den være skruet helt ind og vente på solen skinner
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 80 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.394
Du er sikker på det ikke er "R" du drejer på i stedet, det er jo drænskruen
jun 2017
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 10
Tak for svar.
Skruen kan godt holde sig selv fast når den er løsnet og der løber benzin ud.
Min Stilleskrue for strålespids (Y) ser ud som på det billed jeg har postet. Og ikke fingerskrue udgaven som findes på mange fotos, hvis man googler.
Umiddelbart kan jeg ikke se der skal være plads til en O-ring nogen steder
(Er sikker på jeg det ikke er aftapningsskruen (R) jeg stiller på)
Her er et billed af skruen
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 170
kan du ikke skrue den til venstre ud, det er som om der er en kærv ved gevind enden eller ?
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 80 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.394
Din karburator har (måske) en blandeskrue til tomgangsblandingen, den er mærket W på både din og min tegning og er en fingerskrue. Og selvom den naturligvis har størst indflydelse på tomgangsblandingen virker den også som hoveddyse ved lidt gas. Så skal du lege vil jeg anbefale at få den justeret, det står vist i de links du har lagt op.
For øvrigt tror jeg du tager fejl mht modelnavn: Du skriver det er en 26 VBN B2 men billedet du lægger op er en 26NV. Lur mig om ikke bogstaverne afgør om det er standard karburatoren uden indstillelig strålespids eller "de luxe" modellen med ekstraudstyr
jun 2017
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 4 Svar: 10
Min hovedårsag til at indstille på den, er at jeg ikke kan få den nok ned i omdrejninger. Kan ikke få den til at sejle meget langsommere end 4/5 knob.
Burde jeg ikke kunne justere på omdrejningerne via karburatoren? (Ja jeg er ret grøn i motorer : ) Tænker det må ha noget at gøre med luft/benzin blandingsforhold..
Men det lader til at det slet ikke kan justeres på den så. Mystisk at den ikke skulle kunne komme mere ned i omdrejninger.
Det eneste jeg har kunnet hører en forskel på når jeg drejer på den er selfølgelig
Tomgangsskruen (Z)
Blandingsskruen (W) kan jeg ikke høre nogen forskel på når jeg stiller på den.
(Jeg må da lige tjekke igen om der står 26 VBN B2 eller 26 NV på den. )
Og tak for tippet med THansen. Det vil jeg prøve. (Der kommer dog ingen 6mm dellorto op via linket. Kan ikke finde nogen dellorto på 6mm. Der er dog andre dyser på 6mm, Prøver at ta den med)
jan 2016
Følger: 18 Følgere: 28 Både: 1 Emner: 1 Svar: 148
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 80 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.394
Som nævnt ovenfor kan for høj tomgang også skyldes falsk luft. Eller noget så simpelt som det kabel der går fra gashåndtag til karburator er for stramt, check at der er lidt at give af når håndtaget er helt i bund
Men igen, GRUNDINDSTIL din karburator jf det link du selv har fundet og check så omdrejningerne.
Her er hvad linket beskriver. Der er byttet om på tomgangsskrue og blandingsskruernes bogstaver i forhold til billedet men princippet er rigtigt - og du skal ikke bekymre dig om "strålespidsen" da du jo ikke har sådan een
I betjeningsvejlednigen står følgende råd om indstilling af karburatoren.
Se efter at strålespidsen (Y) er ca. 1-1½ omgang åben og at blandingensskruen (W) er ½-1½ omgang åben.
Sæt motoren igang og når den er varm, skal De dreje forsigtigt på tomgangsskruen (Z), så motoren går i tomgang, som de ønsker.
Derefter skrues blandingsskruen (W) ud eller ind, til De finder hvor motoren går bedst.
Denne indstilling kan svinge 3/4 omgang til begge sider, fra den indstilling, der fra starten er foretaget fra fabrikken. Lad derefter motoren trække for fulde omdrejninger og drej forsigtigt ind på strålespidsen (Y) til motoren går ned i omdrejninger og evt. begynder at sætte ud. Derefter drejes skruen ca. ½ omgang tilbage.
De har nu den rigtige indstilling af karburatoren.
Kaburator