{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.648 visninger | Oprettet:

Kaburator {{forumTopicSubject}}

Jeg har en Solex 26 VBN 2 på min Korsør motor.

Motoren lyder sådan set nogenlunde så vidt jeg kan bedømme.
Men jeg tænkte at jeg lige ville prøve at lege lidt med indstillingen på den, efter at ha renset den og fixet svømmeren der satte sig fast.
(De gamle vinyl svømmere udvider sig åbenbart pga øget mængde etanol i benzinen...)

Nå men når jeg skruer strålespidsen (Y) bare lidt ud, så render benzinen ud.. skruen/strålespidsen ser fin ud så vidt jeg kan bedømme, så forstår ikke hvorfor. Den skal være skruet helt i og enda strammet lidt for at det ikke drypper ud. Nogen der har et bud på va der er galt her?

( Go vejledning til denne kaburator findes her, hvis nogen skulle ha interesse: http://www.mysigma.dk/korsor/page_korsor_kar.html )

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kaburator
  • #1   29. jun 2017 Det var da en besynderlig konstruktion. Men der bør jo være noget der tætner stilleskruen, er du sikker på der ikke mangler en O ring eet eller andet sted?

Kan skruen holde sig selv fast hvis du løsner den? Altså selvom benzinen løber ud? På tegningen ser det ud til at omtalte skrue - W - er en flange skrue der tætner om mod kaburatorhuset og dermed ikke en stilleskrue - men det går jo imod instruktionen?

Hvordan går den med helt iskruet stileskrue? Hvis den går godt kan du jo bare lade den være skruet helt ind og vente på solen skinner smiley

• #3   29. jun 2017 Eet eller andet dæmrer, er det ikke den samme kaburator der sidder på ferguson benzin traktorer? Der er strålespidsen en fingerskrue og ikke en sekskant bolt. Og den tætner i sædet ved en o-ring. Som man kan se på dette billede

Du er sikker på det ikke er "R" du drejer på i stedet, det er jo drænskruen

profilbillede
  • #4   30. jun 2017 Hej Per.
    Tak for svar.
    Skruen kan godt holde sig selv fast når den er løsnet og der løber benzin ud.
    Min Stilleskrue for strålespids (Y) ser ud som på det billed jeg har postet. Og ikke fingerskrue udgaven som findes på mange fotos, hvis man googler.

Umiddelbart kan jeg ikke se der skal være plads til en O-ring nogen steder

(Er sikker på jeg det ikke er aftapningsskruen (R) jeg stiller på)

Her er et billed af skruen

profilbillede
  • #5   30. jun 2017 mangler der ikke en kobber/aluskive på den skrue, den ligner ikke en der skal skrues på.. mere en der skal skrues fast...
    kan du ikke skrue den til venstre ud, det er som om der er en kærv ved gevind enden eller ?

• #7   30. jun 2017 Strålespidsen er ikke indstillelig. Den eneste mulighed er at skrue selve dysen ud af den store skrue og sætte en større/mindre i. Du kan se kærven i venstre side på dit foto. Det er jo nok en lidt dyr fornøjelse men du kan jo prøve at skrue den ud, det kunne godt ligne noget hvor en 6mm dellorto dyse passer, de få i Thansen for 30kr/stykket http://www.thansen.dk/soeg/?q=dellorto%206mm

Din karburator har (måske) en blandeskrue til tomgangsblandingen, den er mærket W på både din og min tegning og er en fingerskrue. Og selvom den naturligvis har størst indflydelse på tomgangsblandingen virker den også som hoveddyse ved lidt gas. Så skal du lege vil jeg anbefale at få den justeret, det står vist i de links du har lagt op.

For øvrigt tror jeg du tager fejl mht modelnavn: Du skriver det er en 26 VBN B2 men billedet du lægger op er en 26NV. Lur mig om ikke bogstaverne afgør om det er standard karburatoren uden indstillelig strålespids eller "de luxe" modellen med ekstraudstyr smiley

• #8   5. jul 2017 Tak for svarene allesammen.

Min hovedårsag til at indstille på den, er at jeg ikke kan få den nok ned i omdrejninger. Kan ikke få den til at sejle meget langsommere end 4/5 knob.
    Burde jeg ikke kunne justere på omdrejningerne via karburatoren? (Ja jeg er ret grøn i motorer : ) Tænker det må ha noget at gøre med luft/benzin blandingsforhold..
    Men det lader til at det slet ikke kan justeres på den så. Mystisk at den ikke skulle kunne komme mere ned i omdrejninger.

Det eneste jeg har kunnet hører en forskel på når jeg drejer på den er selfølgelig
    Tomgangsskruen (Z)
    Blandingsskruen (W) kan jeg ikke høre nogen forskel på når jeg stiller på den.

(Jeg må da lige tjekke igen om der står 26 VBN B2 eller 26 NV på den. )
    Og tak for tippet med THansen. Det vil jeg prøve. (Der kommer dog ingen 6mm dellorto op via linket. Kan ikke finde nogen dellorto på 6mm. Der er dog andre dyser på 6mm, Prøver at ta den med)

• #9   6. jul 2017 At ændre størrelsen på hoveddysen, har stort set ingen indflydelse på tomgangen. Så pas lidt på, hvis du ikke har erfaring med den slags, du ender måske med en motor der kører alt for magert, i dit indlæg ( for hurtig ) skriver du motoren næsten er ved at gå ud i tomgang ?.

• #11   7. jul 2017 Tomgangshastigheden reguleres ved en simpel stopskrue der stopper spjældet i at lukke helt. Den hedder W på mit billede ovenfor - IKKE Z, du burde kunne finde den på din karburator ved tydeligt at se spjældet åbner sig når du skruer skruen ind. Du kan naturligvis også kvæle motoren ved at lukke for skruen Z der giver benzin blandingen i tomgang men det er ikke tilrådeligt da motoren så kan blive for varm af for mager blanding.

Som nævnt ovenfor kan for høj tomgang også skyldes falsk luft. Eller noget så simpelt som det kabel der går fra gashåndtag til karburator er for stramt, check at der er lidt at give af når håndtaget er helt i bund

Men igen, GRUNDINDSTIL din karburator jf det link du selv har fundet og check så omdrejningerne.

Her er hvad linket beskriver. Der er byttet om på tomgangsskrue og blandingsskruernes bogstaver i forhold til billedet men princippet er rigtigt - og du skal ikke bekymre dig om "strålespidsen" da du jo ikke har sådan een

I betjeningsvejlednigen står følgende råd om indstilling af karburatoren.
    Se efter at strålespidsen (Y) er ca. 1-1½ omgang åben og at blandingensskruen (W) er ½-1½ omgang åben.
    Sæt motoren igang og når den er varm, skal De dreje forsigtigt på tomgangsskruen (Z), så motoren går i tomgang, som de ønsker.
    Derefter skrues blandingsskruen (W) ud eller ind, til De finder hvor motoren går bedst.
    Denne indstilling kan svinge 3/4 omgang til begge sider, fra den indstilling, der fra starten er foretaget fra fabrikken. Lad derefter motoren trække for fulde omdrejninger og drej forsigtigt ind på strålespidsen (Y) til motoren går ned i omdrejninger og evt. begynder at sætte ud. Derefter drejes skruen ca. ½ omgang tilbage.
    De har nu den rigtige indstilling af karburatoren.

Kommentér på:
Kaburator

Annonce