{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.125 visninger | Oprettet:

Impellerskift på 15 HK, 2takts, Johnson Årgang 03/2003 {{forumTopicSubject}}

Hej Forum,

Jeg er en glad førstegangs-bådejer (Nordeck 15):-), desværre er kølestrålen på min 15 HK, 2takts Johnson (Årgang 2003) meget slatten, hvilket gør jeg vil servicere/skifte impelleren.

Motoren har et forlænget ben (der er indsat et 5'' forlængerstykke) og jeg har fjernet de 6 bolte mellem forlængerstykket og motorbenet. På diverse netsider og på youtube-videoer kan jeg se, at forlængerstykket er lige til at trække ned, så man nemt kan skabe ca. 15 mm mellemrum mellem forlængerstykket og motorbenet, så man med en skruetrækker kan løsne gearskiftepinden og derefter fjerne hele den nederste del af benet.

Det kan jeg imidlertid ikke - jeg har med møje og besvær kunne lave ca. 5 mm mellemrum (se billede) og det er ikke nok til jeg kan få en skruetrækker ind og løsne skruen der holder gearskiftepinden! Jeg har simpelthen prøvet alt (bl.a. sætte i bakgear og fremadgear og banket med gummihammer) for at lave stort nok mellemrum men intet hjælper!

Er der nogen forslag til hvad jeg skal gøre eller mangler at gøre for at kunne lave større mellemrum, så jeg kan få en skruetrækker ind?

På forhånd mange tak:-)


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Impellerskift på 15 HK, 2takts, Johnson Årgang 03/2003
  • #1   30. jun 2017 Min evinrude 20 hk fra 84 har samme system. og den ville heller ikke fra hinanden uden hjælp.
    men efter en del hjælp fra gummi hammer. og lirken frem og tilbage og sidevejs så kom den løs. Min havde dog en lille luge i siden af benet. hvor man havde adgang til gearvælger


  • #2   30. jun 2017 https://www.youtube.com/watch?v=-ka2A3RdGZ0

    Evt. tage plaststykker ud ved vandindtaget lige over skruen, og sæt et sling ind gennem der, og træk med en talje. Alt imens du gør som på ovenstående video med hammer og trækiler.
    Måske andre har en bedre løsning?


  • #3   1. jul 2017 Mange tak for forslagene, de får et forsøg.

    En ting jeg glemte at nævne i første omgang;
    Jeg kan ikke skubbe/vrikke/lirke/tvinge forlængerstykket op til motorbenet igen, så forlængerstykket sidder fast i begge retninger - både op/ned (håber det giver mening?).

    Der er dog den undtagelse, at når jeg sætter i bakgear så bliver forlængerstykket trukket helt op til motorbenet i den ende hvor gearskifteakslen sidder. I den modsatte side er mellemrummet på ca. 5 mm. der stadig (se billede)

    Kan det have en betydning eller indikerer det noget?


    profilbillede
  • #4   21. jul 2017 Hej, skylder lige en opdatering: jeg måtte desværre til bådmek for at få benet afmonteret - han brugte over en time på det. Det viste sig at delene var groet rigtigt godt sammen, bla. var kobberrøret fra impelleren groet helt sammen med benforlængerstykket. Hvorom alting er, er jeg nu klar til at skifte impeller mv. Tak for svarene.

Kommentér på:
Impellerskift på 15 HK, 2takts, Johnson Årgang 03/2003

Annonce