2.918 visninger
|
Oprettet:
hvordan trykprøver jeg mit drev {{forumTopicSubject}}
hej har læst fkere der skriver de har trykprøvet deres drev og det skal gøres hvert år. jeg har lige købt mig en bayliner med mercruiser drev. hvordan gøres det
maj 2008
Følgere: 47 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.070
Der monteres et manometer på drevet - husk at aftappe drevolien før trykprøvningen - og drevet sættes under et svagt tryk på 4-6 PSI.
Selve trykprøvningen bør have en varighed af ca. 60 min., hvor der 3-4 gange under trykprøvningen drejes på skrueakslen og drivakslen, for at fordele trykket. Når trykprøvningen er overstået, må der ikke være trykfald at notere på manometeret. Er det dog tilflædet, skal årsagen findes. Som ofte er det defekte pakdåser ved skrueaksel eller drivaksel der er årsagen til trykfaldet. Såfremt en reparation er nødvendig, vil alm. praksis være, at udskifte alle pakninger, pakdåser og O-ringe i enten upper- og lowerunit.
Ved drevolieskift, kan en utæthed i drevet også vise sig.
Søvand er tungere end drevolie og vil synke til bunds, og altså komme ud af aftapningshullet før drevolie. Jeg plejer altid at hælde den aftappede drevolie på gennemsigtige cola-flasker, for at kunne se hvor meget søvand der evt. er i drevolien.
Man foretager ikke vakuumtest af et udenbordsdrev ( Mercruiser, OMC eller Volvo Penta ), da pakdåsen holder drevolien inde, og ikke som på påhængsmotorer, hvor der sidder en pakdåse til at holde vandet ude, og en til at holde drevolien inde.
hvordan trykprøver jeg mit drev