4.934 visninger
|
Oprettet:
Oplader til forbrugsbatteri - passer denne? {{forumTopicSubject}}
Halløj,
Står og skal have mig en el-påhængsmotor samt batteri - og så skal jeg naturligvis have mig en batteri-oplader som ikke smadrer batteriet fordi den ikke er lavet til et forbrugsbatteri.
Så jeg har kigget lidt rundt, og bl.a. fundet sådan en her:
https://www.thansen.dk/vaerktoj/batterilader/batterilader-12v-8.0-2.0amp-raze-proc800/n-1226761697/pn-699006678/
Er det en lader til et forbrugsbatteri?
Bonus points hvis nogen kan forklare (relativt simpelt) hvorfor ikke/hvorfor det passer til et forbrugsbatteri - så jeg ved hvad jeg skal kigge efter osv.
Mvh.
dec 2007
Følgere: 1 Både: 2 Svar: 96
sep 2010
Følger: 36 Følgere: 602 Både: 8 Annoncer: 1 Emner: 52 Svar: 766
den var dog med 10amp
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
Jeg vil dog anbefale en CTEK eller Victron istedet.
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
den der er fin nok hvis du har go tid og ikke tømmer dine celler hver dag
okt 2014
Følger: 6 Følgere: 27 Både: 3 Emner: 1 Svar: 58
Har den selv til 2 x 80 Amp. Efter et par år er jeg meget tilfreds. (Min CTEK gik død).
Hvis du kan leve med 8A (2A) er det jo fint nok…. Også OK til vedligehold. Gav selv 250,- ….og har set at den ofte er på tilbud.
Hvis pris ikke spiller en rolle, så findes der sikkert mærkevarer langt dyrere og måske bedre.
M.v.h.
PS: For en sikkerheds skyld: Fjern altid polsko ved opladning!
sep 2010
Følger: 36 Følgere: 602 Både: 8 Annoncer: 1 Emner: 52 Svar: 766
okt 2014
Ved de El-påhæng jeg har, står det tydeligt at forbindelse skal fjernes ved opladning. (Behøver jo så ikke nødvendigvis at være polsko – men så ledninger da ;- ).
Har i øvrigt også hørt det som ”undskyldning”/årsag til et der er røget en rectifier på en almindelig påhængsmotor.
Skal absolut ikke kloge mig på det – men skriver jo også bare for en sikkerheds skyld.
M.v.h.
jul 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
#4 Den vil også skulle ligge indendørs i et (isoleret) værksted. Men tak for tippet!
#5 Pris spiller klart en rolle - båden er en som har været "gratis" og bare skulle istandsættes som et sjovt projekt, så der skal helst ikke bruges super mange penge på det - opladeren var den billigste i nogenlunde kvalitet som jeg kunne finde i rimelig ampere - selvom den ikke var på tilbud :>
- Hvorfor skal man fjerne polsko? Ren nysgerrighed.
okt 2014
Har skimmet diverse fora omkring El-motorer. Der er delte meninger – men risikoen ved opladning uden afmontering synes minimale. Kun meget få har haft problemer.
Så nok noget jeg har drømt eller læst et sted
Jeg gør det nu alligevel, hvis det er let
Historien omkring rectifier og oplader er dog sand. Har selv betalt både tid og penge for den!
M.v.h
PS: Ydelse ved 75A: Prøv dig frem (og google det). Min erfaring er meget langt under reklamernes estimater.,,,,,Kender ikke din motor/båd, men omkring 1 Amp pr Lbs er blot en fingerregel. Og 54 lbs (24 kg tryk/skub) er ingenting ved lidt sø og vind.
Oplader til forbrugsbatteri - passer denne?