{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.446 visninger | Oprettet:

Fordele og ulemper ved en 3 cylinder {{forumTopicSubject}}

Hej jeg står oger ved atkikke efter en ny indenbords motor til min LM21. Da den gamle sabb 10hk både banker og vibrere en smule mere en hvad godt er.

Jeg har kikket på en Yanmar og en Volvo penta den skal være lige omkring de 20hk.

Men de har 3 cylindere.
Hvad er fodelende og ulempernev ved det ?

Og hvordan fungere de.
er det så med 3 forskælige takter per omdregning eller med 2 lige som en med 2 cylinder ?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Fordele og ulemper ved en 3 cylinder
  • #2   30. jan 2009 Hej Erik,
    jeg skiftede fra en 2 cyl. Albin AD 21, til en 3 cyl. Solé Diesel på 32 HK i min gamle båd, en Albin 25 fra 1970.(Kan også ses her på BG)
    Det var en sand fornøjelse at sejle med den motor. Der var ikke mere motorstøj end der er i en varevogn.
    Hvis du skal skifte motor, så få et tilbud hjem fra E.V. Schou på en Solé.
    Disse Diesler i denne størrelse er bygget på basis af Mitsubishi motorer.
    Priserne er rimelige, jeg sparede ca. 20.000 DKR. i forhold til en Volvo Penta. Motoren Sendes direkte fra Spanien, med spansk moms, 16 eller 19 %.


  • jesper j
    jesper j Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 18 Svar: 40
    #3   30. jan 2009 Det er godt nok lidt off topic, men Jens, jeg vil mene at uanset cylinder antal vil samtlige forbrændinger være overstået på 2 krumtap omdrejninger..

    Mvh Jesper


  • #4   30. jan 2009 Jesper J

    Derfor har Jens ret. Jo flere cylindre, Jo flere tændinger pr omgang. Derfor mere rolig motorgang.
    Sammenlign en V12 med en 360 graders V1

    Hilsen Claus


  • jesper j
    jesper j Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 18 Svar: 40
    #5   30. jan 2009 jo klart nok,, men ville man så ikke sige at en 3 cyl. motor har 3 tændinger pr. 2 omgange, ligesom en 4 cyl. har 4 pr 2 omgang osv, og ik noget med 1½ omgang?

  • #7   31. jan 2009 Jeg ved godt den har 3 tændinger per 2 omgange. Jeg fik mig måske formuleret lidt utilstrækeligt.

    Med takt mener jeg indsugning, tænding, forbrænding, udstødning, altså de fire takter der er i en 4 takter.

    På 2, 4, 6, 8 cylinderede motore er de fordelt sådan at når halvdelen af stemplerne er i top er den anden halvdel i bund altså en takt for vær 180grader eller vær halve motor omdregning.

    Mit spørgsmål om 3 cylindrede motore er hvordan de forslælige stempler er plaseret i forhold til hindanden. Er der en takt per 120grader eller en tredjedel omdregning. Altså vær gang motoren har drejet 120grader er der et stempel der er i top,

    Eller er det fordelt sådan at når et stempel er i top er der to i bund og omvent. Altså en takt vær 180 grader.


  • #8   31. jan 2009 Den er fordelt på 120 grader. de 3 cylindret har også en "sjov" jævn motorgang, hvis man kan udtrykke det på den måde.

Kommentér på:
Fordele og ulemper ved en 3 cylinder

Annonce