{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.944 visninger | Oprettet:

2007 Mariner 115 EFI - cyl#3 stopper {{forumTopicSubject}}

Hejsa, håber der er nogen med en god ide eller erfaringer på følgende problem med en 2007 Mariner 115 EFI 4 takt (baseret på Mercury). Motoren har sejlet 370 timer.

Efter at have sejlet march hastighed går den over på 3 cylindre når vi tager gassen af til tomgang. Nogen gange er det kort efter vi er kommet ud af havn. Andre gange har motoren kørt 2 timer. Derefter vil den ikke gå på 4 cylindre igen, indtil den bliver startet en anden dag.

For at fejlsøge mens den kun kører på 3 cylindre har vi:
1. Skiftevis taget stikket af hver tændspole, en af gangen. Motoren taber omdrejninger undtagen når vi tager strømmen til tændspole #3, hvor der ingen forskel er. Deraf udleder vi at det er cyl #3 som er problemet.
2. Skiftet tændspole #2 med #3 med samme situation. Motoren taber omdrejninger undtagen når vi tager strømmen til tændspole #3.
3. Skiftet benzin-dyse #2 med #3 med samme situation. Motoren taber omdrejninger undtagen når vi tager strømmen til tændspole #3.
4. Skiftet tændrør #2 med #3 med samme situation. Motoren taber omdrejninger undtagen når vi tager strømmen til tændspole #3.
5. Kørt starter med tændrør #3 ude, og bekræftet at der er gnist.
6. For at udelukke problemer med kontakten som mærker på gearskiftet, og momentant tager tændingen når man sætter i gear, har vi skiftet denne med en ny.

Nu har vi haft en MarineService til at sætte computer på og sejle en længere tur med båden. Der var ingen fejlkoder og motoren kørte eksemplarisk....

Nogen gode ideer?

Jesper


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Ophængning af 3 billeder og et spejl 1.500 kr.
  • Samling av sofa 500 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Afmontering af gammel vaskemaskine + montering af ny (væg-gennemføring) 1.000 kr.
  • Udskifte kuglehane 843 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  2007 Mariner 115 EFI - cyl#3 stopper
  • #1   25. aug 2017 Hvad ligger kompression på inden den begynder og drille, og når den driller?

    Jeg har en motor magen til som man kunne sammenligne data med

    Mvh Christian
    51244287


  • #2   25. aug 2017 Tak for tilbuddet! Men har ikke en kompressionstester, så har ikke målt.
    Men hvis vi skulle måle cyl#3, som er den som driller, vil det vel altid være uden tændrør og dermed i en tilstand svarende til når den driller (ikke arbejder).


  • #3   25. aug 2017 kør den varm, ud med alle rør og tag kompression, sejl indtil den driller og så ud med alle rør igen og ny kompression test.. alle tændrør skal altid være ude ved en test..

    http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Testinstrument-og-Elektronik/Kompressionstester-2000016979/


  • #4   25. aug 2017 Tag komp test når den driller. Det kan være en løfter der overpumper.
    Eller ledningsnet / stik til dyse no. 3


  • #5   25. aug 2017 Jeg tænker el fejl i boksen.... kold lodning eller dårlig forbindelse.. sådan en fejl kan jo komme og gå, og da den sejlede fint under test er mine tanker på det sted.
    Komp test er helt fint at tage... men hvis det var et komp problem, så vil jeg mene at det vil være der hele tiden og ikke som her... komme og gå.
    Men hvis den heller ikke sætter en fejl kode... nu ved jeg ikke om den har en data bank med gamle fejl eller om den bare fortæller om den kører godt når den kører og ikke lager gamle fejl, hvis den ikke gemmer fejl og det evt er en boks fejl, ja så skal tester jo først på NÅR fejlen er der, da den jo kun er der en gang imellem ...
    De kører jo skide godt de der EFI motorer, men er der først en boks/el fejl ... ja så er vi sgu ude hvor vi ikke kan bunde ( om jeg så må sige ) det er jo ikke ligefrem en tester til vores motorer vi har på lager smiley
    Håber du finder ud af det ..... det undre mig også at den kørte perfekt da tester var sat til, det kunne da tyde på at det var en elektronisk fejl der evt fik lidt modstand ( på en eller anden måde ) og så ikke var der med den omvej til tester når denne var sat til.
    Men alt dette er kun i mit hoved som tanker, da alt med el er fantasi land for mig og jeg INTET ved om elektronik... smiley smiley smiley


  • #6   25. aug 2017 Tak for link til komp.tester og gode råd til fejlsøgning. Vi fortsætter fejlsøgninger og holder Forum opdateret. Forhåbentligt finder vi fejlen så vi kan dele løsningen herinde smiley

  • #7   25. aug 2017 i kunne også tage en kølespray med og så prøve at køle de steder der kan ha en koldlodning... så burde det trække sig sammen og virke igen, det har jeg brugt et par gange på biler.. glemte jeg lige i sidste indlæg..

  • #8   25. aug 2017 https://www.avxperten.dk/elektronik-rens/koelespray-til-elektronik-400ml.asp
    hov glemte lige et link, men det kan fås mange steder.


  • #10   27. aug 2017 tyder på elfejl til dyse 3

  • #11   28. aug 2017 Har skilt de fleste stik og masseret dem med WD40. Sejlede både lørdag og søndag uden problemer. Så satser på det bare har været en dårlig forbindelse i el-nettet på cyl#3.

Kommentér på:
2007 Mariner 115 EFI - cyl#3 stopper

Annonce