2007 Mariner 115 EFI - cyl#3 stopper {{forumTopicSubject}}
Hejsa, håber der er nogen med en god ide eller erfaringer på følgende problem med en 2007 Mariner 115 EFI 4 takt (baseret på Mercury). Motoren har sejlet 370 timer.
Efter at have sejlet march hastighed går den over på 3 cylindre når vi tager gassen af til tomgang. Nogen gange er det kort efter vi er kommet ud af havn. Andre gange har motoren kørt 2 timer. Derefter vil den ikke gå på 4 cylindre igen, indtil den bliver startet en anden dag.
For at fejlsøge mens den kun kører på 3 cylindre har vi:
1. Skiftevis taget stikket af hver tændspole, en af gangen. Motoren taber omdrejninger undtagen når vi tager strømmen til tændspole #3, hvor der ingen forskel er. Deraf udleder vi at det er cyl #3 som er problemet.
2. Skiftet tændspole #2 med #3 med samme situation. Motoren taber omdrejninger undtagen når vi tager strømmen til tændspole #3.
3. Skiftet benzin-dyse #2 med #3 med samme situation. Motoren taber omdrejninger undtagen når vi tager strømmen til tændspole #3.
4. Skiftet tændrør #2 med #3 med samme situation. Motoren taber omdrejninger undtagen når vi tager strømmen til tændspole #3.
5. Kørt starter med tændrør #3 ude, og bekræftet at der er gnist.
6. For at udelukke problemer med kontakten som mærker på gearskiftet, og momentant tager tændingen når man sætter i gear, har vi skiftet denne med en ny.
Nu har vi haft en MarineService til at sætte computer på og sejle en længere tur med båden. Der var ingen fejlkoder og motoren kørte eksemplarisk....
Nogen gode ideer?
Jesper
jun 2006
Følger: 26 Følgere: 28 Både: 3 Emner: 34 Svar: 855
Jeg har en motor magen til som man kunne sammenligne data med
Mvh Christian
51244287
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 2 Svar: 5
Men hvis vi skulle måle cyl#3, som er den som driller, vil det vel altid være uden tændrør og dermed i en tilstand svarende til når den driller (ikke arbejder).
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 170
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Testinstrument-og-Elektronik/Kompressionstester-2000016979/
mar 2014
Følger: 26 Følgere: 41 Både: 2 Emner: 2 Svar: 123
Eller ledningsnet / stik til dyse no. 3
jan 2007
Følger: 9 Følgere: 90 Emner: 75 Svar: 1.188
Komp test er helt fint at tage... men hvis det var et komp problem, så vil jeg mene at det vil være der hele tiden og ikke som her... komme og gå.
Men hvis den heller ikke sætter en fejl kode... nu ved jeg ikke om den har en data bank med gamle fejl eller om den bare fortæller om den kører godt når den kører og ikke lager gamle fejl, hvis den ikke gemmer fejl og det evt er en boks fejl, ja så skal tester jo først på NÅR fejlen er der, da den jo kun er der en gang imellem ...
De kører jo skide godt de der EFI motorer, men er der først en boks/el fejl ... ja så er vi sgu ude hvor vi ikke kan bunde ( om jeg så må sige ) det er jo ikke ligefrem en tester til vores motorer vi har på lager
Håber du finder ud af det ..... det undre mig også at den kørte perfekt da tester var sat til, det kunne da tyde på at det var en elektronisk fejl der evt fik lidt modstand ( på en eller anden måde ) og så ikke var der med den omvej til tester når denne var sat til.
Men alt dette er kun i mit hoved som tanker, da alt med el er fantasi land for mig og jeg INTET ved om elektronik...
jan 2015
nov 2011
nov 2011
hov glemte lige et link, men det kan fås mange steder.
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
jan 2015
2007 Mariner 115 EFI - cyl#3 stopper