{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Slør i propel aksel mariner 60 HK 1997 2 takt
  • #2   9. nov 2017 Hvis du har slør sidevers ville jeg mene det kan være tegn på et dårligt/slidt leje .

    Men hvis du mener at rykke propel akslen en smule ind/ud er helt normalt.(vel ca 1 mm )
    Det har jeg kunne på mine påhængsmotorer ...



  • #3   10. nov 2017 Tak for svar, kan ikke helt finde ud af om det skal være der eller ej, da det jo er et nålleje??

  • #5   10. nov 2017 Typisk sidder der 2 rullelejer mellem propellen og det første tandhjul. Der sidder så et konisk rulleleje bagved de 3 tandhjul som udgør gearkassen. Det tandhjul som sidder længst væk fra propellen, er det som er fremad gearet. Og når det er i indgreb og propellen drejer rundt flyttes fremdriftskraften mod dette tandhjul og det koniskeleje. Og da det er konisk forsvinder sløret i dette når man sejler. Og jeg tror at det du kan mærke er de normale tolerancer der skal være for at smøringen er optimal nå du sejler.
    Prøv at skubbe ind på propellen når du mærker efter slør, så vil det være meget mindre end hvis du trækker den ud.


  • #6   10. nov 2017 Så hvis jeg sætter den i fremad gear så vil der ikke være noget slør?

  • #8   11. nov 2017 Prøv at besøge en lokal båd forhandler, og kig lidt på de motorer som han har hængende. Så kan du jo prøve at mærke lidt på dem som han har, så får du en fornemmelse om din er indenfor det normale. Du kan jo evt. også spørge ham til råds, eller bare lade som om du er interesseret i en motor.
    Nu skriver du jo lidt slør og det er jo en ret udefinerbar enhed. Jeg var lige ude og trække lidt i min aksel, som har helt nye lejer i, og jeg kan lige fornemme der er en anelse slør. Så hvor meget din er, har du ikke skrevet, hvis det er flere millimeter vil jeg være bekymret. Og så vil den sikkert også lække olie, så få da lige checket olien, og skift olien også.
    Men Som Jens skriver, er det ikke noget problem med lidt slør.


  • #9   11. nov 2017 Det er nok 0.25 til en halv mm der er slør, det hjælper lidt når man presser ind på propellen så er der ikke så meget slør.
    Gear kasse olien er skiftet, da jeg skiftede den var den blå/sort!
    Det kan godt være det bare er mig der ikke kan få det slør ud af hovdet smiley
    Men tak for svar!


    Der er også en anden lille ting, når jeg tager fat i hele motorbenet så kan jeg rykke den ca 2 mm op hele trim huset giver sig, er det normalt ?


  • #10   13. nov 2017 #9 Mht til motor ben , Kan min Evinrude også rokke lidt når man tager fat i motor benet , sådan har det vist altid været på den , har haft den fra ny , men presset er jo ind mod hækken når man sejler frem ,så har nu aldrig bekymret mig ...

  • #11   13. nov 2017 Det er ud af den kan give sig!

Kommentér på:
Slør i propel aksel mariner 60 HK 1997 2 takt

Annonce