{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.634 visninger | Oprettet:

3 vs 4 blade på motorsejler {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har en langsomtgående motorsejler hvor jeg har lagt en anden motor i og derfor skal have justeret omdrejningerne lidt.
Helt præcist vil jeg gerne bare sænke mine motor omdrejninger med 300.

Fast skrueaksel 6 knob
Jeg skal ikke ændre topfart... Båden kan ikke sejle stærkere uanset. Den går bare lidt for mange omdrejninger ved march...

Jeg har en 17" 3 bladet bronze skrue nu. Stigning ukendt men sikkert standard med 25mm hul.

Hvilke fordele/ulemper har jeg ved at vælge en 4 bladet?

Er det nok at købe en std skrue 2" større i mit tilfælde? Jeg har masser af plads til det.


Kommentarer på:  3 vs 4 blade på motorsejler
  • #1   10. nov 2017 Som regel vil en 4 blade propel reducere din omdrejninger en lille smule pga den øvet modstande men til gengælde vil du opnå mere optrække ved lavere hastigheder.

    Det hele drejer sig om du allerede ligger i den anbefalet omdrejnings intervallet for din motor efter producentens anbefalinger.

    Hvad motor har du og hvad er den anbefalet omdrejninger ved fuld fart?

    Hvis du allerede ligger inden for den interval vil jeg ikke ændre noget da du vil udgive unødvendigt ekstra belastning på motoren eller akselen . Omvendte kan man også risikere du ikke udnytter din motors hestekræfter hermed bruge mere brandstof.




  • #2   10. nov 2017 Jeg har 36hk til rådighed... Jeg går 1800 omdrejninger ved march.

    Optræk og topfart er fuldstændigt ligegyldigt på min båd.

    Jeg skal bare sænke mine omdrejninger med 300... Min motor er overhovedet ikke belastet. 15hk havde været nok smiley Min båd er en halv kølbåd og jeg får aldrig ændret farten.

    Jeg skal bare vide hvilken skrue jeg skal bruge for at sænke 300 for at gå samme fart.

    Jeg har en 17" 3 bladet nu... Skal jeg have en 4 bladet eller bare en 19" 3 bladet?


  • #4   10. nov 2017 du er nødt til at kende stigningen på den nuværende.. hvis den er høj, er det en fordel at ændre diameter, frem for stigning. ellers ville jeg da også få ændret din nuværende i stedet. 1 tomme er ca 200omdr. når det så er sagt, synes jeg ikke 1800 er meget, jeg ved at det er ved det antal omdrejninger f.eks BMC/thornycroft 36hk yder sit maksimale drejningsmoment.

Kommentér på:
3 vs 4 blade på motorsejler

Annonce