{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.640 visninger | Oprettet:

Cylinder død? Evinrude 25 hk 2 takt 1988 {{forumTopicSubject}}

Hej

Købte en billig 2 takter der havde stået stille i lang tid og havde derfor sat sig. Jeg har fået den fri nu men kan mærke på den ene cylindervæg at der er nogle ridser fra stempelringene.

1 - Kan cylindervæggen reddes eller er ridserne for dybe.

2 - hvis ja kræver det så et stempel i en overstørrelse eller kan det gamle stempel bruges igen med nye stempelringe?

3 - skal begge cylindere bores op eller det kun nødvendigt med den der er ridset? Den anden cylinder har ikke mærkbare ridser men har heller ikke nogen honemærker så den skal nok hones let tænker jeg.


Kommentarer på:  Cylinder død? Evinrude 25 hk 2 takt 1988
  • #1   21. nov 2017 Billede af cylinder

    profilbillede
  • #2   22. nov 2017 Ved ikke om det er min pc der er noget galt med , men der er ikke billede på... ?

  • #3   22. nov 2017 Samme her Benny - det skide irriterende

  • #4   22. nov 2017 Prøver igen

    profilbillede
  • #5   22. nov 2017 Av..... de ser dybe ud de ridser.... så der skal nok fjernes en del ( og altid i alle cyl ), men tror du skal forbi en cyl service for at høre om det kan lade sig gøre... Altså alt kan jo bores op ( næsten smiley ) men så er spørgsmålet jo om det er holdbart, det ville være noget lort at bruge masser af penge og så lortet går i udu efter kort tid, jeg tænker her på cyl væggens tykkelse, de har jo en minimum tykkelse som man skal overholde for at det holder.
    Nu ved jeg ikke om man kan bore op og så sætte foringer ind smiley .... men ellers kan det være en løsning.
    Nu skal du også tænke økonomi ind i det ! ! ! kan det overhoved betale sig ?
    2 nye stempler med ringe, cyl renovering, pakninger og arbejdstiden ( arbejdstiden er jo nok det mindste, da det er sjovt og lidt hygge at rode smiley ) men så er der jo alt det andet på motoren ! ! div lejer og drevet ! ! og alle de andre ting der er.... er de ting iorden ? lige så snart det er bådmotorer så er det DYRT, og det SKAL bare virke og blive VED med at virke når man er på vandet...... man hopper jo ikke bare ud og skubber den ind til siden og venter på falck eller tager tog/bus eller taxi hjem
    Så tænk dig extra om.. kan det betale sig ( er din sikkerhed på spil ... såååå drop det smiley )
    God lyst


  • #6   22. nov 2017 Tak for svar Kim - jeg synes også de er dybe. Så jeg leder efter en ny crankcase på ebay. For ja som du siger så kan det hurtigt løbe op. Jeg skiller den ad og ser hvordan stemplerne har det. Hvis de er fine kan jeg måske nøjes med en ny brugt crankcase og stempelringe. Det er skide sjovt at lave de her motorer og jeg ser det mere som et hyggeprojekt selv om økonomi selvfølgelig også spiller en rolle. Jeg gav 900kr og den er som ny alle andre steder. Havde bare stået stille for længe. Så jeg synes stadig der er håb. Men jeg kaster mig ikke ud i overstørrelse stempler og opboring for som du skriver så vil det være ærgerligt hvis det ikke holder.

    Honeværktøj er kun til den sidste finish i cylinderen når der skal nye stempel ringe i - bare til info til andre der som jeg troede at man kunne hone ridserne væk


  • #7   22. nov 2017 Iøvrigt er det også mere fuger ind ridser:)

  • #8   22. nov 2017 hvis du honer længe nok skal ridserne nok forsvinde... men det vil ta lidt tid.. smiley
    men den der turde jeg vist godt bore lidt op, men det kommer jo an på næste str. stempel... smiley



  • #9   22. nov 2017 stempel fåes desværre snart kun i 0.030" den kan sagtens bores op men stempler er dyre

  • #11   22. nov 2017 Hvorfor er skaden sket? Forestil dig lige at du får den boret med nye stempler - og på første tur sætter den sig igen - SURT smiley

  • #12   22. nov 2017 Tak for jeres svar

    Så fik jeg strippet den. Den ene cylinder er hel færdig øv. Jeg har kigget det hele igennem. Det er sq ærgerligt for motoren er sund. Der er ingen tegn på overophedning jeg tror simpelthen bare den har stået for længe.

    Lejet der sad på det ene stempel var knastørt så ja Jens jeg tror også det er manglende smøring.

    Hvis jeg er heldig kan jeg finde en crankcase med stempler til fornuftige penge ellers tænker jeg lidt den er død. Jeg er gået væk fra at få den boret da jeg også tænker hvad nu hvis den sætter sig igen.

    Tak for jeres hjælp


  • #13   22. nov 2017 .

    profilbillede
  • #14   22. nov 2017 .

    profilbillede
  • #15   22. nov 2017 .

    profilbillede
  • #16   23. nov 2017 Efter min mening ligner det bestemt ikke skade fra at motoren har stået for længe, det ligner mere en sætning.

    En motor der står stille kan ikke lave den slags mærker, det kræver stemplet bevæger sig.


  • #17   23. nov 2017 Så du tænker den har sat ude på vandet. Det sker vel når den ikke får nok smørring ik? Så ham der har kørt med har kørt med for lidt olie. Stempelringene er intakte og der er ikke tegn på overophedning på blokken

  • #18   23. nov 2017 Update:

    Var hos Cylinderservice i Rødovre.

    Dom:

    Opboring og honing af begge cylindere 2000kr
    2 nye stempler +0.50m overstørrelse (kan man ikke få) øv tætteste er 0.30mm - pakningssæt til powerhead osv osv så det ville nok løbe op i ca 4000-5000kr.

    den er død og sælges i dele. Hvis jeg er svineheldig kan jeg måske finde et nyt brugt powerhead på ebay. Hader brug og smidvæk kulturen men når det ikke være anderledes.

    tak for jeres svar og håber andre måske kan bruge mit lille opgør til noget.


  • #19   23. nov 2017 Update 2.

    Fandt et komplet powerhead med stempler - kompression 150psi på begge på ebay for 1200kr. Så den får et nyt donerhjerte:-) projektet lever endnu.


  • #20   23. nov 2017 Det lyder som en rigtig god pris, så er der jo chance for endnu en gammel motor kommer tilbage på vandet. smiley

    Husk lige at tjek/skift impeller i benet inden du starter det nye powerhead op, det ville være trælst at det nye går til.


  • #21   23. nov 2017 og husk ny toppakning...vigtigt... thermostat ikke nær så vigtig hvis du kun sejler om sommeren.... 2t er ikke så kræsne med motor temp som 4t

  • #22   23. nov 2017 Tak for jeres heads up.

    Jeg har allerede givet gearkassen en tur med impeller og pakninger, slebet og malet. Karburator har også fået en tur med ultralyd. Hele benet er slebet og malet og toppakning er også købt til den anden. Det nok også derfor jeg ikke giver op så let.


  • #23   24. nov 2017 Så glæder vi os til at høre motoren startet op når den tid kommer smiley

    Jeg har selv gang i en Evinrude 55 fra 1979 der gerne skulle være klar til næste sæson, hvis ikke min Mercury 500 fra 1974 opfører sig ordenligt. smiley


  • #24   24. nov 2017 Jeg fik også købt remote og nye kabler. Så jeg var næsten klar:)

    Fedt Ronni. Der er sq bare et eller andet ved at få de gamle op at køre igen. Jeg renoverede en evinrude 40 hk fra 1994 for 3 måneder siden. Det er nok en af de bedste 2 taktere jeg har haft. Meget rolig i tomgang, støjsvag og godt bundtræk. Så nu prøver jeg denne her evinrude. Jeg synes evinrude virker rigtig godt skruet sammen og der er god plads til pølsefingerne. De mercury jeg har pillet på virker noget mere kompakte og noget mere urolige, dog vil jeg helst ikke generalisere, men evinrude er blevet mit nye ynglingsmærke:)


  • #25   24. nov 2017 har en 10-12 stykker til at stå hvis i mangler...

  • #26   24. nov 2017 Kom igang:)

  • #27   24. nov 2017 Jeg kommer måske til at mangle lidt dele, men hvis det bliver aktuelt så sender jeg lige en PB. smiley

Kommentér på:
Cylinder død? Evinrude 25 hk 2 takt 1988

Annonce