Big-block vs Small-block {{forumTopicSubject}}
Jeg har spekuleret på hvor meget benz en big-block V8’er sluger i forhold til en small-block.
Jeg læste en test af en Sea-Ray Pachanga 32 med to stk. 7,4 liters V8’ere i. Båden var en årgang 89 eller deromkring. Det var et par 330 hk kværne med alm. 4-portet karb.
Den kunne sluge 150 liter i timen ved fuld hammer(70knob)!
Det vil sige at hver maskine bruger 75 liter pr time. Ved marchfart blev forbruget reduceret til det halve, ca. 38 liter.
Det er jo en del, men jeg læste for ikke så længe siden i Jyllandsposten en test af en Bayliner 285 med en 5,7 liters V8 MPI, altså indsprøjtning. Den kunne sluge ca. 35 liter i timen ved marchfart. Det er jo næsten det samme som en gammel big-block med karburator. Kan det passe?
Er der nogen der har nogle tal for hvad de forskellige V8’ere bruger?
Jespers Glastron GX 219 bruger 80 liter i timen for fuld skrald(small block EFI) Flere?
maj 2004
Følger: 35 Følgere: 67 Både: 7 Emner: 87 Svar: 1.037
Det er da helt åndsvagt!
nov 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 51 Svar: 285
jan 2005
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 13 Svar: 211
Så det der koster er de sidste 200-400rpm..
apr 2005
Følger: 31 Følgere: 31 Både: 2 Emner: 19 Svar: 134
og 55 liter ved 22 knob
Da jeg har monteret en flowmåler kan man hurtig se hvor meget det koster i timer når vi sejler.
Jeg tror, at hvis vi hvad lagt en 7.4 EFI i, i stedt for så ville det ikke have været så "dyrt" at sejle.
Big-block vs Small-block