{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.604 visninger | Oprettet:

René Ø
René Ø
Tilmeldt:
15. jul 2008
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 38

Suzuki DF70 temperatur alarmerer {{forumTopicSubject}}

Hej friends!

Min båd, en Norum 502 HT, drives af en Suzuki DF70 årg. 2005, med mellem 50 og 60 driftstimer, som jeg er ovenud lykkelig for at eje, var det ikke lige for det problem, at den melder om overophedning.
Alarmen sker, efter ca. 5 mins sejlads med over 3200 omdr/min. Sejler jeg under disse omdr./min, sker der intet. Hvorom alting er, undrer dette mig, da jeg ikke har fornemmelse af at returslangen fra termostathuset er så varm, at den bør alarmere. Men, da jeg er fra autobranchen, har jeg ikke det store kendskab til, hvor varmt kølevandet på en bådmotor er, når den er driftsvarm?

Her følger lige lidt brugbare facts:

-Impelleren er funklende ny
-Termostaten åbner delvist ved 58 grader, og er fuldt åben ved ca. 72 grader - Er dette godt nok??
-Der er fint tryk på systemet (Tell-tale er ret kraftig)
-Cylinder temperatursensoren har jeg haft afmonteret og ohmet igennem, både i koldt vand og meget varmt vand, virker umiddelbart.
-Temperatursensoren på udstødningsmanifoldet har jeg haft afmonteret og ohmet, så ud som ny (Ikke irret, korroderet eller noget), med samme resultat som den anden temp. sensor
-Trykventilen arbejder fint og let
-Kølekanalerne er ikke blokerede, dette er tjekket og dobbelttjekket

Problemet opstod første gang efter sæsonstarten i år, og motoren blev vinterkonserveret inden båden blev stillet i vinterhi i min frostfrie stålhal.
Det skal lige siges problemet ikke kan fremprovokeres når den kører på land med øreklapper på, dette skyldes jo nok vandtrykket, men det kunne være det var en brugbar info for min mulige redningsmand/kvinde.
Der er ikke læst fejlkoder ud, hvilket er mit næste træk, men jeg ville allerførst lige høre, om der var nogle fagfolk herinde som potentielt havde lige det tip, der skulle til for at redde min sommer? smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Suzuki DF70 temperatur alarmerer
  • #1   15. jul 2009 få sat en tester på. det vil spare dig for en masse udnøtig tidspild.
    i følge manualen står der følgene om termostaten

    thermostat operating temperature 48-52 grader


  • #2   15. jul 2009 kan være jesper har ret..defekt thermostat...bådmotore har lavere drift temp end bilmotore,,, min bliver ikke over 55grader ved max last

  • René Ø
    René Ø Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 38
    #3   15. jul 2009 Jeg forsøger sgu at stikke den sådan en ny så. Jeg er godt klar over jeg burde have sat testeren på for længst, men indsprøjtningssystemet på sådan en DF70 er ikke ligefrem raketvidenskab i forhold til hvad jeg er vant til, derfor tænkte jeg, at var det et elektronisk problem, kunne jeg helt sikkert finde det uden - Man har vel sin stædighed smiley
    Jeg forsøger mig med en ny termostat, og vender frygteligt tilbage!


  • René Ø
    René Ø Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 1 Emner: 6 Svar: 38
    #4   15. jul 2009 Tak for den hidtidige hjælp, by the way smiley

  • #5   15. jul 2009 lyder som et godt udgang punkt. ellers bare skriv har den org. reparation håndbog til og ligge

Kommentér på:
Suzuki DF70 temperatur alarmerer

Annonce