Selvbyg af styreenhed samt gas {{forumTopicSubject}}
Jeg ved ikke helt præcis hvad man kalder et rat i en båd, samt gashåndtaget, da jeg lige har erhvervet min første båd for få dage siden (en 14 fods jolle)
Men det jeg gerne ville høre jer andre om, er om der er nogen af jer, der har leget med idéen om selv at bygge rat, og gas enhed til en jolle/båd, og om det var meget svært ?
Jeg kan forestille mig at der skal bruges nogle materiale, som kan tåle det hårde klima der i havet, saltvand osv.
Men også omkring gas kablet, skal der vel være en eller anden form for gearveksling, sådan at man giver gas i et stort moment, men det kun er en lille drejning der sker på selv kaburatoren. Ved ikke om i helt forstår hvad jeg forsøger at fortælle
Mvh
Peter
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.148
din påhængsmotor er beregnet for tilslutning til gas/gearbox og en brugt kan købes til omkring 500kr så tvivler på at det kan svare sig at lave noget som helst selv, andet end monteringen
jul 2009
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 15
Tak for dit hurtige svar, mht. gas/gearbox, tænker jeg mere på den situation hvor påhængsmotoren IKKE er beregnet til sådan et monteringssæt, om nogen alligel trods det, har lavet et selv.
Hvor der er vilje er der vej :o)
Mvh
maj 2004
Følger: 35 Følgere: 67 Både: 7 Emner: 87 Svar: 1.037
Jeg tvivler på at det kan svare sig at lave. Og det er nok også lidt besværligt. For man skal nok til at konstruere nogle beslag og ligende der skal sidde inde i motoren før at man får det til at virke ordenligt.
Langt de fleste motorer kan fjernbetjenes (som det hedder). Det er typisk kun helt små motorer 2-5 hk., hvor det ikke lader sig gøre.
Hvilken motor er der tale om i det konkrete tilfælde?
jul 2009
Tak for dit svar, og ja det skulle ikke undre mig at det er for "besværligt" at gøre det selv, men jeg syntes blot om idéen om at lave det selv - det i sig selv kunne være en udfordring :o)
Der er pt ikke tale om nogen specifik motor, da jeg stadig leder efter en god motor, til min jolle, og lige nu står det imellem en brugt 10 HK eller en ny 6 HK.
Det er sgu en dyr hobby har jeg fundet ud af *Smiler*
Mvh
maj 2004
Det er nok nemmere at lave det på en 10-hestes motor da der typisk er lidt mere plads under hjelmen end på en 6'er.
Kan godt følge dig i at det er sjovere at lave det selv, meeeeen....
jul 2009
Kunne være man skulle overveje at købe en Parsun, jeg har kun hørt godt om de motorer..
Kender i noget til dem ?
Mvh
maj 2004
http://www.texas.dk/paahaengsmotorer/?gclid=CMLAutfp65sCFZ0U4wodg0dC6g
Til gengæld ved jeg at Yamaha og Selva er ens. Om en Parsun fungerer godt ved jeg ikke, men prisen er da ok.
jul 2009
Men de har sjovt på deres hjemmeside en klar melding om hvem der IKKE er legitime forhandlere af deres motorer og der dukker der blandt andet en dansk hjemmeside op :o)
Mvh
Selvbyg af styreenhed samt gas