{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.773 visninger | Oprettet:

Fritz T
Fritz T
Tilmeldt:
21. dec 2017
Følger: 2 Emner: 3 Svar: 4

Lejligheds vis vand i udstødning V8 mercruiser {{forumTopicSubject}}

hej

har en Mercruiser v8 5,7 liter ferskvandskølet fra 2001- som lejlighedsvis brænder kølervæske af, kan ses og lugtes - det sker meget sjældent, og har intet at gøre med høj hækbølge.

Fænomenet opstår både ved kold motor og gennemvarm.

Det er ikke vand i olien og ingen tegn på vand i cylindrene.

Nogen gode ideer ?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Lejligheds vis vand i udstødning V8 mercruiser
  • #1   22. dec 2017 Muligvis defekt toppakning eller topstykke(r).

    Kan jo også være pakningen imellem knæ og manifold, hvis manifoldet er ferskvandskølet.

    Du kan tage en test af kølervæske, og se om der er kompressionsrester i. Udstyret kan du nok låne, på et lokalt autoværksted.


  • Fritz T
    Fritz T Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 2 Emner: 3 Svar: 4
    #2   22. dec 2017 Tak for dine ideer smiley

    hvis toppakning / topstykker skulle være defekte, burde der vel være vand / kølervæske i olien, og man skulle vel også kunne se det på en eller flere af cylindrene / tændrør ?

    og der er intet at se - motoren går på alle 8

    den gå i timevis uden "røg" og så efter stop af maskinen - 1 time - eller flere dage - så ryger den i 5 til 10 minutter, hvorefter det stopper, og udstødningen bliver normal.


  • #3   23. dec 2017 Mit bud vil også være en utæt toppakning, men en meget lille utæthed, eller en lille revne i topstykket.
    Har oplevet noget tilsvarende på en bil. Efter den havde været kørt varm (arbejdstemperatur) og så stået nogle timer/dage, så røg den meget efter opstart.
    Hvis den kun havde stået kort tid var der intet.
    Det der skete var at der kommer tryk på kølesystemet - og ved en meget lille utæthed kom der en ganske lille smule kølevæske ind i en cylinder så længe der var tryk nok på kølesystemet. Efter nogle timer var der så kommet nok til at der røg kraftigt.
    Ved kørsel (efter kølervæsken var "brændt af") var der ikke unormal røg. Motoren gik fint hele tiden, der var ikke noget at bemærke.


  • #4   24. dec 2017 Det lugter af en defekt toppakning. Symptomerne er der efter det du skriver.
    Muligvis også en mindre revne i topstykket, som kun viser sig periodisk.

    Under alle omstændigheder, så ville jeg afmonterer begge topstykker.

    Det er sjældent at GM støbejernstopstykker revner, men det er set før.

    Defekt toppakning er mere udbredt....


  • Fritz T
    Fritz T Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 2 Emner: 3 Svar: 4
    #5   26. dec 2017 Hvis et topstykke eller en pakning skulle være årsagen, så vil man vel kunne måle Co2 i kølevandet ?

    Er det ikke korrekt ?

    Jeg har arbejdet med mange forskellige motorer - de var alle saltvandskølet - og har skiftet en del topstykker og pakninger, men fællesnævneren for disse var at fejlen var der hele tiden, enten ved kold eller varm motor.

    jeg har aldrig set denne fejl før - den kommer jo både når maskinen er iskold og når den er driftsvarm - men der kan uger imellem.

    og jeg har ingen erfaring med ferskvandskølede motorer - ej heller med mercruiser.


  • #6   28. dec 2017 Du bør kunne måle udstødningsgasser i kølevandet, hvis der er flækket en toppakning eller topstykke.

Kommentér på:
Lejligheds vis vand i udstødning V8 mercruiser

Annonce