{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.955 visninger | Oprettet:

Mercruiser 7,4 MPI metalisk kliklyd {{forumTopicSubject}}

Det startede med at motoren gik ujævnt ved over 2000 omdr. Det var "kun" når drevet var koblet ind, så uden drevet koblet ind gik det fint. . Det var som om den fik for lidt benzin.
Efterfølgende er der opstået en metallisk kliklyd som følger omdrejningerne også uden drev er koblet ind.
Lydfil forsøgt vedhæftet

Olie på dækslet ser hvid ud, som på billedet.

Bh.
Jesper S - Lidt bekymret bådejer smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Mercruiser 7,4 MPI metalisk kliklyd
  • #1   14. jan 2018 Det kan enten være dine ventil løftere eller plejlstangs lejer. Lidt alt efter hvordan det lyder

  • #2   14. jan 2018 hvid olie, / mayonnaise, vand i olien. defekt toppakning eller topstykke kan være en grund. metallisk lyd kan godt opstå grundet manglende olietryk hvis din motor er med hydrauliske ventilløftere. Misfarvning af olie, er grimt.
    hvornår er der sidst skiftet olie-?
    dét kan være en alvorlig sag.

    er din oliekøler søvandskølet?



  • #3   15. jan 2018 Lyder ikke godt.

    *Der er skiftet Olie I Juli måned 2017 (4liter) . (Den har vist fint oiletryk I instrumenteringen)
    *Motoren er med lukket kølesystem (Kølevæske)
    *Hvordan ser man om der med hydraliske ventilløftere ?

    Talte med en som nævnte at olien måske ikke har været egnet til kolde temperature ?



  • #4   15. jan 2018 Det er sikkert en toppakning der er gået, har du brug for hjælp så sig endelig til

  • #5   15. jan 2018 Tømte motoren for olie med oliesuger. På billedet ses ned i oliesugeren, således ses overfladen af olien i oliesugeren.

    Udført komp.test inden. Den så umiddelbart fin ud. "Laveste" cylinder på 7,3 Bar(105PSI) "højeste" på 10,2Bar(148PSI)



    profilbillede
  • #6   16. jan 2018 Med så stor forskel i kompressionstesten, så ville jeg sætte spørgsmåltegn ved helbredet af den motor.

    Man siger alle cylindere skal gerne ligge mellem 5-10 inden for hinanden, at en ligger på 7.3 og en på 10.2 er ikke godt.


  • #7   16. jan 2018 Hej Jesper, Jeg syntes at 4 liter motorolie på en sådan motor lyder af lidt, men jeg kender ikke så meget til modellen.
    Men hvis det er en hydraulisk ventilløfter ville jeg kæde den sammen med den cylinder der har lavest kompression. Og hvis du kan lytte dig frem til lyden evt. med et stetoskob, så kan det være at det kun er en ventil løfter.

    http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Testinstrument-og-Elektronik/Stetoskop-2000018564/

    Plejl-lejer eller hoved-lejer går som regel kun hvis man har haft for dårlig eller for lidt olie på.


  • #9   16. jan 2018 Mange tak for svar..
    Der er skiftet olie og oliefilter dd. Der blev suget lidt over 6 liter ud og påfyldt tilsvarende. Efterfyldning pågår.
    Havde håbet det hjalp, men underbevistheden fik ret.. Det hjal ikke, Den metaliske kliklyd er der stadigvæk smiley

    Tænker næste skridt er at lytte med stetoskob. Det lyder umiddelbart som om at kliklyden kommer omkring hvor drevet er koblet på.

    Kan man selv udskifte ventilløfter ? ( Er ikke fremmed med brug af værktøj)

    Bh. Jesper


  • #10   17. jan 2018 @Philippe T
    Er der stor forskel på lyden I forhold til om det er ventilløfter eller plejlstangslejer som er defekt ?

    Bh. Jesper


  • #11   17. jan 2018 Plejl leje siger dog dog dog

  • #12   17. jan 2018 en hård skaftet stor ligekærvet skruetrækker kan være god at spore dig frem med. Har du sådan en kan du måske bedre lokalisere området og evt danne et indtryk af lyd / omdrejningstal og sådan

  • #13   17. jan 2018 Lyden lyder således - ( Lydfil forsøgt vedhæftet)

    profilbillede
  • #14   17. jan 2018 Er der mon en som ligger inde med et eksemplar af *Mercruiser Stern Drive 1992-2000 Repair Manual* ?

  • #15   17. jan 2018 Kan sikkert købes på nettet som PDF
    måske her,, men jeg kender ikke stedet,,,,sååååå eget ansvar.
    https://www.crxsi.com/reference/manuals/sterndrives/ '
    Men der er da noget at vælge imellem.
    https://www.crxsi.com/reference/manuals/sterndrives/1991-2007.Mercruiser.14.Alpha.Sterndrive.Generation.II.service.manual.htm


  • #16   18. jan 2018 Jeg har ikke læst hele tråden, men her er min umiddelbare konklusion:

    Som Allan J skriver, så vil en defekt plejlstangsleje give en "donk-lyd" ved hvert kompressionsslag. Du skriver at det er en metallisk lyd, så i første omgang, tror jeg ikke på et defekt plejlstangsleje.

    En defekt ventilløfter er en mulighed, hvis der fx har været vand i motorolien.
    Det kunne det godt tyde på, du har været uheldig med.
    Udskiftning af ventilløftere på din motor er en større opgave, fordi hele indsugningen mv., skal afmonteres. Nye ventilløftere ( hydrauliske på din motor ) koster ikke alverden. Jeg skifter altid stødstænger og vippearme, når ventilløfterne skiftes. Hvis det viser sig, at een enkel ventilløfter er defekt, så er den professionelle og rigtige måde, at alle 16 stk. skiftes.

    Den metalliske lyd kan komme fra noget så simpelt, som en defekt pakning imellem udstødningsmanifold / mellemstykke / afgangsknæ.
    Se evt. denne video:
    https://www.youtube.com/watch?time_continue=8&v=iWXXenCsl2A

    Når du har vand i motorolien, kan det skyldes en defekt pakning som nævnt, eller måske et gennemtæret udstødningssystem.

    På dette link er der lagt en række spændende videoer op, som måske kan gøre dig mere klog på din udfordring med motoren.
    http://www.nytdrev.dk/videoer-i-9.html

    EDIT: Jeg ville afmontere udstødningssystemet på din motor og kontrollere pakninger, som tidligere omtalt. Herefter foretage en trykprøvning af udstødningsmanifolderne.



  • #17   18. jan 2018 Hej @Rambo

    Mange tak for konstruktivt og brugbart svar. + links

    Vil man udføre opgave med motoren liggende I båden, eller skal den ud ?

    Synes der er okay Plads I motorrummet.

    Vh. Jesper


  • #20   18. jan 2018 Carl F..
    Jeg har nu aldrig oplevet at de er svagere end alle andre chevrolet v8 maskiner og det som er sket med din er forhåbentlig ikke pga et plejl leje
    Så har den viste fået prygl 😕😕


  • #21   18. jan 2018 Den side hvor kompression er dårlig af med den top, det kan sagtens laves mens maskinen er i, frem med værktøjet og igang 😀😀
    Vil du køre den til vestjyllan så laver jeg den gerne for dig 👍


  • #23   18. jan 2018 Okay mystisk, der må ha været et svagt stempel tænker jeg, det kan jo ske 😕

  • #25   18. jan 2018 Fed maskine 👍👍

  • #27   18. jan 2018 Så vidt jeg husker er det jo sammen blok som din gamle motor 😁

  • #29   19. jan 2018 @Carl F
    Hvor er motoren købt og hva' koster mon sådan en lækker maskine ?
    Bh.


  • #31   20. jan 2018 Lyder som en god pris. er det fra ny eller renoveret ?
    Hvor i Tyskland ?


  • #33   21. jan 2018 Går det helt galt Jesper så har jeg marine service i Kbh/Nordsjælland du skal være velkommen til at sende en pb vh Christian cpb-service

  • #34   24. jan 2018 Jeg ville afmontere motoren fra båden - det giver en større bevægelsesfrihed.

    Samtidig får du også mulighed for at kontrollere alle motorpakninger evt. nær fremkommen rusttæringer på bundkar osv.
    Afmontering af motoren er piece-of-cake, og bør kunne klares på under 2 timer.

    Nej, der er ikke generelle problemer med lejer i Chevrolet motorerne, således som en skribent påpeger. Lejeskader opstår typisk ved for lange olieskiftintervaller, forkert oliekvalitet ( læs; Fabrikatet på oliedunken fortæller ikke om oliens kvalitet ), vand i olien eller overophedning af drifttemperaturen, så motorolien mister sin smøreevne.







  • #35   25. jan 2018 Du må da bare igang med at skille den ad.
    Et par weekends og nogle aftner, samt nogle nye pakninger og dele, så er den da i top form igen. smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=0jfmD9kwLDQ


  • #36   30. jan 2018 Har selv prøvet det.
    Det er en sprunget toppakning pga tæring i topstykke.
    Du kan få den planslebet, men det er en uholdbar læsning i det lange løb.
    Nye rå topstykker er billigere end du tror smiley
    Hilsen Peter.


  • #37   6. feb 2018 Motoren er ferskvandskølet - Har det noget at sige I forhold til tæring af topstykker?

    Jeg har fået skilt motoren ad ned til ventilløftere og alt ser fint ud.
    *lidt løse ventil arme. Ikke meget men løftearmen kunne drejes og ventilarmen var meget lidt løs.
    *Ingen rust I manifold eller inde I udstødningsknæ
    *Ingen tegn på vand I olien - Meget lidt mælke hvid på bagsiden af manifold ( Tænker det kan være kondens?)
    * Olien ser fin og ren ud. Ingen små metalstumper eller skidt

    Jeg er lidt I tvivl om hvordan hydauliske ventilløftere kontrolleres. Har set videoer på youtube om emnet, men er ikke blevet 100% sikker på metoden for at kontrollere dem. Overvejer at skifte dem for en sikkerhedsskyld.

    fremtidige actioner:
    *At få testet køleveksleren for utætheder
    *rense skyllekanaler I udstødningsknæ
    *Rense indsprøjningsdyser
    *Udskifte benzin/vandudskiller filter
    *Når moteren er samlet igen - og været I drift ca.20 min udskiftes olie og oliefilter


  • #38   6. feb 2018 Ok, så er det sgu nok ikke tæring:)
    Har jo ikke hørt hvor slemt det lyder, men var selv chokeret over hvor hård og metallisk min motor lød, da toppakning var sprunget mellem 2 cylindre.
    Din pakning kan jo også sagtens være gået, selvom du har glycol i kølesystemet.
    En defekt løfter lyder også træls, men ikke $$$ træls smiley
    De er nemme at chekke, som du ser på YouTube.
    Lad os høre hvad du finder frem til.
    Good luck.


  • #39   7. feb 2018 Thanks smiley
    Næste skridt ville være at tage topstykkerne af, men jeg er I tvivl om hvor meget ekstra arbejde det medfører. Som jeg forstår det, kan toppakningen imellem to cylindere være defect og dermed er det ikke ensbetydende med at der er vand I olien. ?


  • #40   8. feb 2018 Det er rigtigt forstået.
    Da du allerede har indsugningsmanifolden demonteret, er topstykkerne hurtige at få af.;)


  • #42   15. mar 2018 Hej Carl
    Jeg er stadigvæk i gang med den .
    Det ene topstykke er kommet af og er ved at blive renoveret. (Tager et af gangen) Ventilerne er slebet og blevet helt tætte igen.
    Udstødningsknæ er renset og malet op igen.
    (Alle demonterede dele bliver renset og pudset op)
    Næste aktioner er at få renset motorblok ved pakning og udstødningsmanifolden. Derefter demontering af andet topstykke..
    Der knokles i små etaper 😑 og hold op det bliver spændende at sætte nøglen i.
    Bh. Fra manden med efterhånden konstant sorte hænder.


  • #44   15. mar 2018 Tak


  • #45   15. mar 2018 Kan du ikke tage nogle billeder under processen, og lave et album, så vi andre kan få lov til at nyde dit arbejde?
    Også lige en video med lyd når den skal startes smiley


  • #46   19. mar 2018 Hej Thomas
    Der skal jeg gøre. Ser lige om der ikke bliver tid i Påsken.


  • #47   25. jun 2018 UPDATE..
    Lad det være sagt med det same...Hold nu k*ft en opgave det endte med at blive.
    I føsrste forsøg var ønsket at motoren ikke skulle tages ud af båden. Det lykkedes ikke.. Kliklyden var der stadigvæk. Dog noget stolt af at have skilt og samlet stort set alt der kunne skilles og samles imens motoren lå I båden. DESVÆRRE uden held.
    Det var to valg...
    Et, båden skulle ikke sejle I år, og nej nej slet ikke surt med det fantastiske vejr vi har haft...
    To motoren måtte ud og på værksted for at blive renoveret.
    Det blev nr. to
    Den korte version er at alle cylinderne er boret op, der er monteret 8 Nye stempler, krumtappen er blevet slebet og der er skiftet lejer.
    IDAG er den startet op for første gang og den snure som en mis. De følgende dage skal drevet monteres. . Drevlejet er udskiftet da det viste sig at være defekt og der bliver udskiftet bælger osv. En kort opdate på en meget lang process med ufattelig mange hændelser undervejs. Flest hændelser af uforudset karakter. Dem hvor man tænker, nu kan der ikke gå mere galt eller være flere Nye udfordringer, men gang på gang tog jeg fejl smiley
    Men alt det er glemt nu hvor motoren er som ny og meget snart skal båden I vandet igen.. weee


Kommentér på:
Mercruiser 7,4 MPI metalisk kliklyd

Annonce