Holdbarhed indenborsmotorer? {{forumTopicSubject}}
Syntes ofte man ser brugt annoncer på både med indenbordsmotorer som kun er mellem 4-8 år gamle hvor der står at de har fået enten ny motor, drev eller stor renovation for måske 15.000-25.000 kr.
Undrer mig lidt over dette, at der virkelig er så dårlig holdbarhed så man nærmest skal regne med en kæmpe regning når som helst når båden er mere end ca. 4 år gammel? Kan godt forstå at det ville ske for nogen både, men det lyder nærmest som om at det er mere normalt end unormalt?
Er godt klar over at en bådmotor selvfølgelig skal vedligeholdes og er godt klar over at der selvfølgelig går et eller andet i stykker med tiden, men en helt ny motor, nyt drev eller en større motor renovering på en nyrere båd (4-6 år) syntes jeg er absolut uacceptabelt hvis man har passet båden med service og vinterklargøring!
Jeg ved selvfølgelig ikke årsagen til alt det der skrives om i annoncerne, men tvivler på at der er så mange der ikke skulle passe sin båd ordenligt med service og vinterklargøring!
Jeg sammenligner lidt med biler som jo i langt de fleste tilfælde kører min. 200000-300000 km. på en motor/gearkasse, givetvis med nogle reparationer igennem tiden, men det er da mere en sjældenhed med nye motorer/gearkasser inden disse km. og tænker man over hvor mange timer det tager at køre 200000-300000 km. og sammenligner med hvor mange drifttimer en båd har haft som skal have ny motor/drev eller en større motor renovation, så er det jo helt hen i skoven hvor dårligt en bådmotor holder, medmindre selvfølgelig at alle disse mange tilfælde skyldes dårlig vedligeholdelse, for så er man selvfølgelig selv uden om det!
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 9 Både: 2 Emner: 7 Svar: 472
Personligt kender jeg kun til en udenbords motor som sklle renoveres pga Johnsons VRO olieblandingssystem, og jeg kedner da et par stykke med både. Så at det skulle være mere reglen end undtagelsen, tror jeg ikke på.
Du skriver selv "hvis man har passet båden med service og vinterklargøring!" Det er nok det som lige præcist er ikke er tlfældet for de motorer du fremhæver
Og jo der er mange som ikke passer der motorer godt nok.
jun 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 112
Bådmotorer arbejder under helt andre forhold end biler.
En bilmotor benytter kun en del af sin kraft ved fremdrift hvorimod en bådmotor arbejder lige under max kraft hele tiden.(nogen har ikke tålmodighed til andet end max gas)
Et eksempel er, at du kan brænde en hel biltank fuld af benzin af på en time. 40-60 liter eller mere. Men jeg vil give dig ret i at en bådmotor helst skulle holde 10+ år. eller 1000+ timer. en anden ting er saltvands miljø, som også tærer godt på maskineriet
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
Eller hvor nemt at det at skylle motoren igennem med ferskvand efter hver tur, hvis båden ligger fast i vandet?
Holdbarhed indenborsmotorer?