{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Spidsgatter Damkutter ( Tidl. båd ) 1916

11.162 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen båd er oprettet og stemt ind. Opret din egen båd

Wessel
Mand | 45 år | Oprettet: 10. aug 2013


Spidsgatter Damkutter ( Tidl. båd )

Årgang:
1916
Type:
Klinkbygget spidsgattet damkutter.
Bygget primært til lakse og sildefiskeri i Østersøen. Ombygget til lystfartøjer 1978 - 80
Drivkraft
Motor: Nyrenoveret 2015. MWM Mannheim 208-4, 60 Hk årgang 1974

Sejl: Gaffel storsejl med to reb, firkant topsejl på stag, bredfok og løs klyver.
Størrelse
L.O.A 44 x 12 Fod.
( Incl klyverstage )
Dybde. 5 Fod.
Totalvægt rigget 14 Ton.
Interiør
Toilet - køleskab - 2 dobbeltkøjer - 2 enkeltkøjer - varme - osv. ( se billeder ) Alt i eg og yang-teaktræ.
Ekstraudstyr
Garmin kortplotter gpsmap 192C
Slæbejolle: Walkerbays 8 fod.
80 liters rustfri stål brandstoftank
1 manuel lænse pumpe
2 automatiske lænse pumper
3 batterier 95 AMP Banner Bull
Victors energi. Blue power oplader 12v / 40 AMP / 3 udgange
osv osv.
Bemærkninger
Rosa er med i Træskibs sammenslutningen og Bornholms træbådelaug.

Rosa er gennem renoveret 2013-15 2500/3000 arbejdstimer og 150000 kr i materialer. Se evt før og nu albummet.

Lidt historie omkring Rosa
Bygget af bådebygger Christian Hansen år 1916, på bedding i Svaneke til Jonas A Nielsen og Hans P Holm. Båden bærer præg af man på det tidspunkt stædigvæk primært brugte sejl som drivkraft, og agterenden er derfor slank og flot under vandlinjen. ( derfor logger hun fint 9 knob under gode forhold) Hun er bygget eg på eg med 60 mm. yang-teaktræ dæk og vejer Ca. 14 tons med ballast. Hun er født med en Svendsen motor på 12 Hk, som blev bygget i Nexø. Hun er nu på sin fjerde motor, som jeg har fået renoveret. Jeg har valgt at rigge hende på den klassiske måde, dvs. med bla. bomgaffel i stedet for tønde, jomfruer i stedet for vantskruer og løs klyverstag, alle beslag på mast er lavet i egetræ. Alt maling er god naturlig linoliemaling, fernis osv. Dog ikke bundmalingen som er hempel hard Racing. Alle bord er samlet i landet med A4 gennemgående bolte, og galvaniserede skibsspir i spanterne.
Hun sejlede som erhvervskutter fra Hasle på Bornholm til 1966 hvorefter hun blev solgt til Tommy B Nielsen i Rødvin, her sejlede hun også som kutter. og endte næsten sine dage langs en ikke affenderet betonkaj. I 1978 købte Knud Møller fra Svendborg hende, og fik hende ombygget til lystbåd. ( Hanne Mette )
opkaldt efter hans 2 døtre. Man kan se og læse om denne periode i vinden er vor nr 5 eller 6. I 2005 købte Pia fra Thisted båden og brugte den ret flittigt, dog lå de sidste 3 år uden vedligeholdelser, noget hun bar lidt præg af. Det er sjovt at se udviklingen både prismæssigt og renoveringsmæssigt.
eksempelvis gav Tommy Nielsen 8500 kr for båden og Pia gav vist 250000 kr og lagde hurtigt yderligere 100000 kr i båden. ( Rasmine )
Nu er hun tilbage på Bornholm, og igen totalrenoveret. Hun har fået sit rigtige navn tilbage ( Rosa )
Solgt


Kommentér på:
Spidsgatter Damkutter ( Tidl. båd )