{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.569 visninger | Oprettet:

At købe båd..? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige været på en bådferie i Italien, hvor vi lejede en rigtig lækker 42 fods luksuscruiser, og sejlede rundt i Venedig i den i en uges tid. (Den slags ferie kan varmt anbefales, selvom det ikke er helt billigt!) Nå, men jeg er blevet lidt bidt af idéen om at sejle herhjemme, og jeg har derfor overvejet til at starte med, at købe en lille motorbåd (læs: en slags jolle med udenbordsmotor), til at ligge og "tøffe" lidt rundt i søerne/Øresund og evt. fiske lidt.

Jeg er i den heldige situation, at jeg bor tæt på både Vedbæk ogog Holte havn, da jeg bliver nødt til at have fast havneplads, da jeg ikke har plads til at opbevare en båd/trailer her hvor jeg bor. Jeg vil i den forbindelse høre, hvad den slags koster, og vigtigst af alt, om man overhovedet kan forsikre sådan en båd som 21-årig, og hvad det koster? Så vidt jeg har forstået, kræver det ingen tilladelser/"kørekort" når båden er under 8 meter lang, så det skulle være i orden?

Er der ellers andre ting, som man skal være opmærksom på? Jeg ved godt det er mange spørgsmål på én gang, men jeg håber at nogen venlig folk vil tage sig tid til at svare!


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  At købe båd..?
  • #1   18. okt 2009 1. en lille båd som kan plane der skal du ha kørekort til. det med de 8 meter kan du ikke rigtig bruge til noget.
    2. du kan sagtens forsikringer en båd som 21 årige, igen hvis ikke det er mange penge så skal du ikke ha en kasko forsikring og da kan en forsikring fås for ca. 1000 kr om året.
    3. ang havn, så går du ned på havnen der står hvor mange der står på venteliste og evt. om der er en ledig havneplads.
    4. Hvis ikke du har den store forstand på både så få en med som har lidt forstand så ikke du køber katten i sækken.


  • #2   18. okt 2009 Okay, det var da overraskende billigt, altså de 1000 kr. om året, jeg havde frygtet, at det ville koste 10 gange så meget, specielt som førsegangskøber.

    Jeg ved ikke hvad det vil sige, at en båd kan "plane" men er der et sted, hvor man kan læse de præcise regler for hvad der kræver kort, og hvad der kan sejles uden?

    Det med havneplads havde jeg en idé om godt kunne blive et problem, men det må jeg jo så ned og undersøge. Indtil videre tak for svarene!


  • #3   18. okt 2009 jeg giver 350 kr om året for min og den her 70 hk og er 13-14 fod

  • #4   18. okt 2009 Du kan ved hjælp af denne formel se om din båd kræver speedbådscertifikat. Bådens længde x bådens længde + 3 x 1,36 = Maks antal HK før du skal ha certifikat.

  • #5   19. okt 2009 du googler bare speedbådskort så får du 1.000.000 sider du kan læse alt om det på

  • #6   19. okt 2009 hvis du er i tvivl så tag kortet.. det gir også et godt indblik i de ting som nu engang er på vandet smiley og det tager ikke andet end et par dage

  • kasper l
    kasper l Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 18
    #7   22. okt 2009 hej jeg har adrs på en som kommer rundt og undervisser vi var et hold på 5 pers og betalte 1300.- for det hele. Men det var en lang dag starter kl 8,00 til 15,00 med teori og så på vandet i 3timer så kommer senseren og du sejler i 1/2 time og i mens stiller han spørsmål. Det var en lærig dag og en god dag.

  • #8   22. okt 2009 Hvis man skal have kasko på båden skal man huske at 1% af bådens værdi skal lægges som afgift til staten hvert år.

    En ansvarsforsikring kan gøres relativt billigt, men kasko er oftes halvdyre grundet afgiften hvis det er en halvdyr båd.


  • Martin V
    Martin V Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Svar: 7
    #9   7. jun 2010 Hej!

    Du kan læse her om du skal have speedbådskørekort /speedbådscertifikat: (link fjernet)

    Det er rimeligt enkelt.


Kommentér på:
At købe båd..?

Annonce