{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.156 visninger | Oprettet:

At lægge for anker / svaj. Hvor? {{forumTopicSubject}}

Hvordan er reglerne for at lægge for anker natten over? Min båd er 8 meter lang.

- Hvor tæt må man lægge på en havn?
- Må man smide anker omkring havnen så længe man ikke lægger i indsejlingen/ udsejlingen?
- Må man lægge for anker alle steder udover afmærket steder og sejlrender?
- Skal der være nogen lanterner tændt udover den hvide anker/top lanterne?
- Skal der afmærkes med noget på ankerline, evt iform af bøje?
- Hvordan afmærkes områder på navigation hvor man ikke må lægge for anker?

Har søgt en del på regler om lovgivning omkring at ankring, men syntes ikke jeg blev klogere.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  At lægge for anker / svaj. Hvor?
  • #1   27. jan 2018 tag speedbåd certifikat eller duligheds bevis
    Så lære man at begås sig til søs:):)
    og om sikkerhed overfor dig selv og andres sikkerhed ;);)


  • #2   28. jan 2018 Du lære intet af at tage speedbåd certifikat, som det fungere nu er det udelukkende en ekstra afgift.

    Alle svar er mig bekendt på stående fod og ikke 100%

    1/ Ingen regler

    2/ Ingen regler bortset fra man selvfølgelig ikke ligger i ind/udsejlingen

    3/ Udover sejlrende og ved undersøiske kabler/rør (markeret med rund rød/hvid skive på land), er steder som militært og nogle fredningzoner adgang forbudt. Er du medlem af dansk sejlunion har du ligeledes første ret til de gule forankringsbøjer

    4/ Dag: sort kugle 1 meter over båd eller i mast.
    Nat: Hvid 360gr lys 1 meter over båd op til en hvis størrelse båd hvorefter jeg ikke kender reglerne. I praksis er det vigtigste du kan ses, bruger selv lamper i cockpit da det kan ses 360gr og jeg ikke har fået toplanterne monteret. At ligge og nat fiske i en jolle med en cigaret som lanterne er no go, har selv været ved at sænke op til flere af dem.

    5/ Ingen regler

    6/ på min plotter er områderne plastret til med røde anker forbudt tegn, på søkort er det markeret med prikker, streger eller lignene og der vil være en infoboks på kortet over hvad de forskellige tegn betyder.


  • rune r
    rune r Tilmeldt:
    jan 2008

    Følger: 1 Svar: 1
    #3   28. jan 2018 D R du fuld af lort

  • #5   28. jan 2018 du får da lidt papir når du tager speedbådscertifikat, da er de fleste/alle lanterne føringer da med i, så måske en har dem liggende.. samt der er lidt om bøjer, men ellers er det kursus lidt spild af tid og penge...



  • #6   28. jan 2018 #3 har du noget på hjertet ?

  • #7   29. jan 2018 Nu ved jeg ikke hvor i andre tog jers speedbåds certifikat men jeg tog min i Watergames Brøndby og jeg lærte en del som jeg stadig referer til idag.

    Jeg lærte om vig regler for de forskelige tpyer farttøj og både..
    Jeg lærte regler vdr. lantern belysning af båd
    Jeg lærte de meste vigtig flag signaler (dykker,SOS , karatene osv) resten af signaleren fik jeg infomation materialet med hjem hvor det kunne slås op.
    Jeg lærte at genkende de basisk typer Nød signaler (spand med ild, vift begge armer, nødsignaler, SOS dut på hornet)
    til sidste tog vi deres rib ud på vandet og ALLE sammen fik lov at fortage en basis MOB procedure sammen at ligge til på kajen. Derefter fik man en basis man kunne øve på.

    Det kan godt være nogen synes at deres speedbåds certifikat var en spild af tid men min var bestemt ikke og det er dumt at bare udtale sig på vejen af alle andre som har været til kurset.

    Bare en af de ting jeg nævner ovenfor kan være nok til at undgå et uheld på havet eller redde en liv.

    Slut herfra.


  • #8   29. jan 2018 ja du har nok ret, men min mening er at det var spild af min tid og penge, burde jeg måske ha skrevet,... så kan alle måske forstå det...

  • #9   29. jan 2018 jeg synes nu der var en god oplevelse og jeg lærte ting jeg ikke vidste.
    Men, man lærer intet man nu ikke kan læse sig til selv.


  • #10   30. jan 2018 Man kan jo i teorien læse sig til alt..
    Det vigtige er at man lærer at bruge og forstå søvejsreglerne. Der er ingen det kan alle reglerne i hovedet. I kan jo teste jer selv ved at mindes hvor langt en ankerlanterne skal kunne ses ☺


  • Aage J
    Aage J Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 13 Følgere: 1 Svar: 2
    #11   1. feb 2018 Man LIGGER for anker og man LÆGGER et anker - hvor svært kan det være??

  • #12   1. feb 2018 #11
    du er da klog hva..? smiley


  • #13   2. feb 2018 @ rune r.
    Enten skal man tale pænt eller holde sin mund lukket, synes jeg. Jeg tror også at det ca. står sådan et sted i BG.


  • #14   2. feb 2018 Som jeg husker mit speedbåds bevis har #2 ret i sine beskrivelser.
    Dog finder jeg det personligt dårlig stil at ligge for svaj lige uden for en havn og benytte deres faciliteter. Men der ser jeg desværre af og til at ikke alle har samme retfærdigheds principper.
    Men det er iøvrigt mega hyggeligt at overnatte for svaj - så god fornøjelse med det!!!👍


Kommentér på:
At lægge for anker / svaj. Hvor?

Annonce