{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.497 visninger | Oprettet:

Kim S
Kim S
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10

Dumt problem med båd i vandet... {{forumTopicSubject}}

Hej

Nå vi da lige starte med at skrive, at det her er et noget pinligt indlæg - men pga. af nogle personlige forhold/omstændigheder mm. har jeg ikke fået min båd op af vandet, som jeg normalt gør hver vinter - jeg har ej heller fået motoren vinterkonseveret... og jeg havde helt ærligt ikke drømt om at vi skulle få så hård en vinter som vi pt. har. Det var den pinlige introduktion - nu håber jeg bare I har nogle forslag og gode ideer hvordan jeg får "løst" eller begrænset skaden af mit problem.

Båden ligger i vandet (isen) og der står en del vand (is) i bunden af båden. Slanger osv. er dybfrosne så kan komme til at dræne den mængde vand der er under "isoverfladen" inde i båden.

Er der noget jeg kan gøre, f.eks. sætte en varmeblæser el.lign. i båden, eller er det bedst bare at afvente varmere tider og håbe at skaden ikke er for stor?

Alle gode råd er yderst velkomne...

På forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Stoppet toilet 2.200 kr.
  • Montering af vaskemaskine og tørretumbler 1.200 kr.
  • Fejlsøgning og udendørs stikkontakt 1.500 kr.
  • Hæk 40 meter 500 kr.
  • Flooded bathroom. I did a washing machine cycle and a LOT of water poured out of both the general drain and the shower drain. Pls help 1.200 kr.
  • Tjek om vandlås er skruet rigtigt på 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dumt problem med båd i vandet...
  • #1   3. jan 2010 hvis det var mig ville jeg nok finde et sted hvor den langsomt kunne komme til at stå og tø op. det er jo ikke for at den skal stå i mange uger før den sku være tøet op og evt få en mekaniker til at se til motoren om der sku være sket noget med den inden den blir startet op.

• Kim S
    Kim S Tilmeldt:
    jul 2006

#2   3. jan 2010 Ville jeg også rigtig gerne, men den er pt. i vandet og havnen er stortset frosset til, så jeg kan ikke rigtig se nogen måde hvorpå den kan komme op...

• #3   3. jan 2010 okay det er sku rigtig surt.. hvor stor er båden og hvor ligger den?

• Kim S
    Kim S Tilmeldt:
    jul 2006

#4   3. jan 2010 Den er ~20 fod / 1.1 tons, ligger i brøndby...

• Kim S
    Kim S Tilmeldt:
    jul 2006

#5   3. jan 2010 Jeg håber det bedste... må indrømme jeg at selv blev meget overrasket over at den allerede er frosset til. Tror du det kunne være en ide af få fat på en varme blæser eller lign. som kan komme til at stå i båden og på den måde undgå at det vand som står inde i båden og motoren bliver "bundfrossen"?

• #6   3. jan 2010 okay.. det er sku utroligt at vandet er frosset så meget til allerede.. fordi her i Havnsø der er havnen kun lige begyndt at fryse lidt til nu.. men har set det blir +1 i morgen og vinden drejer så det kan være du er heldig at du kan få båden op på land en af de nærmeste dage det bare med at holde udkik

• #7   3. jan 2010 ja man kan jo prøve der kan jo ikke ske noget ved det.. hvilken motor er det ?

• Kim S
    Kim S Tilmeldt:
    jul 2006

#8   3. jan 2010 DMI er desværre ikke helt enig med dig smiley
    http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/regionaludsigten/kbhnsj.htm

Det er en indenbors mercruiser.

Jeg satser på at tage ud og få sat en midlertidig varme blæser i morgen så...

Håber bare der ikke er sket for store skader.. suk smiley

• #9   3. jan 2010 jeg ser inde på lokaludsigtigen og der er en snært af rødt..
    ja der er nok ikke andet for at gøre det i morgen

• #10   3. jan 2010 jeg ser inde på lokaludsigten og der er en snært af rødt..
    ja der er nok ikke andet for at gøre det i morgen

• #11   3. jan 2010 Nu har jeg ikke forstand på indenbords motorer overhovedet - men er det virkelig så galt?

Altså jeg mener - fx. så ser man jo mange trolling fiskere der fisker året rundt uden deres motor tager skade af det.

• #12   3. jan 2010 alexander L problemet med indbords er at der står vand i motoren men på en påhængsmotor der ryger vandet af båden står.. så frostspringer den

• #13   3. jan 2010 Jamen hvis vandet er frosset er der sker der jo ikke mere.
    Du kunne jo åbne dræn og hvis det tør lidt en dag vil vandet løbe ud af motoren.

Isen rundt om båden vil ikke kunne trykke båden i stykker, men det vil der i mod kunne skubbe båden op på isen. Du kan dog hakke isen i stykker, men det skal du starte med i dag, det vil gør det hele nemmere.

Men bar se næste år, der er der ikke en båd i havnen rundt omkring.

• Kim S
    Kim S Tilmeldt:
    jul 2006

#14   3. jan 2010 Tak for inputs!

Jeg tager derned i morgen og hakker isen løs rundt om båden og prøver at pille lidt is ud båden. Åbne for et par ventiler og hører om nogen har en ikke-el varmer jeg kan stille derned midlertidigt...

• #15   4. jan 2010 Synes jeg har set nogle reklamebilleder for noget varme slange eller måske bare slange til at ligge ned omkring båden for at beskytte skrog mod is, har søgt rundt men kan desværre ikke finde noget måske andre er stødt på det ?

Hvad motor angår kan man hænge en 60w pære hen over motor, det plejer være nok da sådan en klum jern tager lang tid om at fryse og den flækker jo ikke ved -1gr og da den stadig ligger i vandet vil "varmen" fra vandet osse holde temp i motor lidt oppe via z-drev.
    Men med sådan en istid vi er i ville jeg kompinere det med noget ala det her og vikle det rundt om motor http://heatcom.dk/index.php?id=48

• #16   4. jan 2010 Er det en ferskvands kølet motor, er der ikke så meget at bekymre sig om mht. motoren. måske med varmeveksleren. er det en saltvands kølet motor, kan der ske en del med blokken i frost. Hvis der er sket noget kan det som regel ses på blokken under manifolder, hvor den som regel revner. den kan dog også godt revne invendig, hvor det ikke ses før motoren er i gang, og olien er blevet blandet med vand. eller den skilles ad.
    Det næste jeg ville gøre var at tage propperne af i begge sider af motorbok, samt manifold.Proppen er som regel en af plast med "butterfly" hoved så den kan tages med hænderne. Løber der vand ud, er det gode tegn, ingen vand, er knapt så godt. Men lad propperne blive ude til du er sikker på at den er tømt. Det skal i hvert fald ud hurtigst muligt. Derefter skulle der ikke ske mere pga. frost. Kun tæring, jo længere du venter med konservering og gennemskylning.

• #17   4. jan 2010 hak isen væk og få den hen til en kran og få den op...

• #18   4. jan 2010 Citat:
    "Synes jeg har set nogle reklamebilleder for noget varme slange eller måske bare slange til at ligge ned omkring båden for at beskytte skrog mod is, har søgt rundt men kan desværre ikke finde noget måske andre er stødt på det ?"

Dette er måske noget der kan bruges, ved godt det er til vand rør, men det er samme princip, vi bruger det til hestenes drikkevand i staldene om vinteren..!! (ved ikk om det kan bruges, men er et forslag) smiley

http://www.p-lindberg.dk/Katalog/Vand_og_VVS.aspx?GroupID=55&ArticleID=38762

• #19   5. jan 2010 Få tjekket med din forsikring i en fart!!

Næste er, at du skal overveje at finden nogen i dag endnu, som måske kan hjælpe dig med at få "isen" brudt i havnen. Er der ikke nogle fiskere i området, der måske kunne prøve at sejle en tur ind i jeres havn, så du kan få båden op?

I den her situation, ville jeg lukke øjnene for pungen og få skaden minimeret i en fart.

• #20   6. jan 2010 Som Henrik S siger. Er det en god ide med sådan et kabel. El-gulvvarme kabel kan også bruges. det er samme prencip.

held og lykke med det.

• #21   7. jan 2010 en cirkulationspumpe til at holde båden fri for is er en god ide det har jeg og båden er hel is fri 1 m på vær side sæt et tæn/sluk ur på køre 10 timmer på døgn det er en 40 fod sejlbåd

• #22   12. jan 2010 har du fået den op, er det gået godt eller blev det til dyre lære penge

Kommentér på:
Dumt problem med båd i vandet...

Annonce