Dumt problem med båd i vandet... {{forumTopicSubject}}
Hej
Nå vi da lige starte med at skrive, at det her er et noget pinligt indlæg - men pga. af nogle personlige forhold/omstændigheder mm. har jeg ikke fået min båd op af vandet, som jeg normalt gør hver vinter - jeg har ej heller fået motoren vinterkonseveret... og jeg havde helt ærligt ikke drømt om at vi skulle få så hård en vinter som vi pt. har. Det var den pinlige introduktion - nu håber jeg bare I har nogle forslag og gode ideer hvordan jeg får "løst" eller begrænset skaden af mit problem.
Båden ligger i vandet (isen) og der står en del vand (is) i bunden af båden. Slanger osv. er dybfrosne så kan komme til at dræne den mængde vand der er under "isoverfladen" inde i båden.
Er der noget jeg kan gøre, f.eks. sætte en varmeblæser el.lign. i båden, eller er det bedst bare at afvente varmere tider og håbe at skaden ikke er for stor?
Alle gode råd er yderst velkomne...
På forhånd tak
jan 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Både: 1 Emner: 54 Svar: 211
jul 2006
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
jan 2007
jul 2006
jul 2006
jan 2007
jan 2007
jul 2006
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/regionaludsigten/kbhnsj.htm
Det er en indenbors mercruiser.
Jeg satser på at tage ud og få sat en midlertidig varme blæser i morgen så...
Håber bare der ikke er sket for store skader.. suk
jan 2007
ja der er nok ikke andet for at gøre det i morgen
jan 2007
ja der er nok ikke andet for at gøre det i morgen
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Både: 4 Emner: 20 Svar: 152
Altså jeg mener - fx. så ser man jo mange trolling fiskere der fisker året rundt uden deres motor tager skade af det.
jan 2007
apr 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 2 Emner: 15 Svar: 126
Du kunne jo åbne dræn og hvis det tør lidt en dag vil vandet løbe ud af motoren.
Isen rundt om båden vil ikke kunne trykke båden i stykker, men det vil der i mod kunne skubbe båden op på isen. Du kan dog hakke isen i stykker, men det skal du starte med i dag, det vil gør det hele nemmere.
Men bar se næste år, der er der ikke en båd i havnen rundt omkring.
jul 2006
Jeg tager derned i morgen og hakker isen løs rundt om båden og prøver at pille lidt is ud båden. Åbne for et par ventiler og hører om nogen har en ikke-el varmer jeg kan stille derned midlertidigt...
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 3 Emner: 9 Svar: 408
Hvad motor angår kan man hænge en 60w pære hen over motor, det plejer være nok da sådan en klum jern tager lang tid om at fryse og den flækker jo ikke ved -1gr og da den stadig ligger i vandet vil "varmen" fra vandet osse holde temp i motor lidt oppe via z-drev.
Men med sådan en istid vi er i ville jeg kompinere det med noget ala det her og vikle det rundt om motor http://heatcom.dk/index.php?id=48
jun 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 112
Det næste jeg ville gøre var at tage propperne af i begge sider af motorbok, samt manifold.Proppen er som regel en af plast med "butterfly" hoved så den kan tages med hænderne. Løber der vand ud, er det gode tegn, ingen vand, er knapt så godt. Men lad propperne blive ude til du er sikker på at den er tømt. Det skal i hvert fald ud hurtigst muligt. Derefter skulle der ikke ske mere pga. frost. Kun tæring, jo længere du venter med konservering og gennemskylning.
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 7 Både: 2 Emner: 26 Svar: 434
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Både: 2 Emner: 4 Svar: 18
"Synes jeg har set nogle reklamebilleder for noget varme slange eller måske bare slange til at ligge ned omkring båden for at beskytte skrog mod is, har søgt rundt men kan desværre ikke finde noget måske andre er stødt på det ?"
Dette er måske noget der kan bruges, ved godt det er til vand rør, men det er samme princip, vi bruger det til hestenes drikkevand i staldene om vinteren..!! (ved ikk om det kan bruges, men er et forslag)
http://www.p-lindberg.dk/Katalog/Vand_og_VVS.aspx?GroupID=55&ArticleID=38762
okt 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Både: 1 Emner: 1 Svar: 74
Næste er, at du skal overveje at finden nogen i dag endnu, som måske kan hjælpe dig med at få "isen" brudt i havnen. Er der ikke nogle fiskere i området, der måske kunne prøve at sejle en tur ind i jeres havn, så du kan få båden op?
I den her situation, ville jeg lukke øjnene for pungen og få skaden minimeret i en fart.
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 51 Svar: 71
held og lykke med det.
sep 2004
Følger: 1 Følgere: 8 Både: 2 Emner: 5 Svar: 224
jul 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 215
Dumt problem med båd i vandet...