5.197 visninger
|
Oprettet:
downrigger/trolling {{forumTopicSubject}}
hej nogle som kan forklare mig hvad en down rigger er og hvordan den fungere,jeg er mere vand til at dørre og sådan med et blink efter båden,men kan forstå det andet forgår på bunden??
sep 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 4 Emner: 9 Svar: 33
dit blink ned i den dybe du har set fiske på dit ekkolod
Allan
aug 2009
Følger: 3 Følgere: 4 Både: 1 Emner: 23 Svar: 41
jun 2008
Følgere: 26 Både: 3 Emner: 18 Svar: 354
Dovnriggeren slipper linen når fisken hugger.
nov 2009
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 21
jan 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 7 Svar: 427
Med en downrigger kan du fiske lige så dybt du nærmest vil og i præcis den dybde du har bestemt dig for.
Hvis du monterer lidt bly foran dine blink (jeg vil ikke anbefale at gå over 100gr.) kommer du også lidt dybere. Blyet skal monteres 1-2 meter foran blinket.
Der er også noget der hedder "Dipsy Diver" eller "Kusamo" som er en lille paravane der monteres 1-2 m. foran blinket, som trækker blinket længere ned end et alm stykke bly, men man kommer alligevel ikke længere ned under overfladen end et par meter.
Trolling fiskeriet foregår tit med en blanding af forskellige teknikker. Personlig fisker jeg med 2-4 stænger på downriggerne og 2-4 overfladestænger, som regel med sideplaner og et kusamo belastet blink.
Hvis du overvejer at trolle lidt mere, så vil jeg råde dig til at låne Niels Vestergårds bog "småbådsfiskeri" på biblioteket. Den er desværre udgået, så du kan ikke selv købe den i butikkerne mere.
Alternativt kan du også se nogle af hans film om bl.a. trolling
Hvis ellers du googler lidt rundt kan du også finde illustrationer på nettet af hvordan man bruger en downrigger og hvad den kan som de andre typer fiskeri ikke kan.
MVH Frank
jan 2006
se dette link som giver et indtryk af hvad en downrigger er.
MVH Frank
jan 2006
(link fjernet)
NVH Frank
nov 2009
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 21
aug 2009
Følger: 3 Følgere: 4 Både: 1 Emner: 23 Svar: 41
feb 2010
Følger: 1 Svar: 1
Er der nogen med erfaring vedr. montage af en downrigger eller trollingbar på en Quicksilver 500 cabin (Får snart min nyindkøbte båd)
Venlig hilsen
Michel
downrigger/trolling