{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.380 visninger | Oprettet:

Bådtrailer med bremser {{forumTopicSubject}}

Er der nogen som ved hvor man kan købe en brugt bådtrailer med en lasteevne på minimum 450 kg og som er med bremser til en 14-15 fods båd?

Har søgt overalt på nettet men det er åbenbart ret ualmindeligt med sådan en lille trailer med bremser, men min bil må ikke trække mere end 500 kg hvis der ikke er bremser.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Bådtrailer med bremser
  • #1   25. feb 2018 Du bliver nok nødt til at købe en der er lidt større og så evt. få den vejet ned (hvis det er nødvendigt).

  • #2   25. feb 2018 Hvis du søger 450kgs trailer og må trække 500kg kan du vel bare købe een uden bremser?

  • #3   25. feb 2018 #2
    Han skriver 450 kg lasteevne, hvis bådtraileren så desuden vejer 150 kg tom, så er det jo op til 100 kg overvægt.
    Jeg skriver op til 100 kg, for vægten på en trailer beregnes ud fra akseltryk, kugletryk regnes ikke med.
    Hvis traileren så indstilles til et relativt højt kugletryk på 50-60 kg, tage benzintanken i bagagerummet og leve med nogle få kg overvægt.
    Start dog med at få vejet båd inkl. al grej, der normalt er med.
    Man kan hurtigt blive overrasket smiley

    Nogle biler har også mulighed for at få vejet ubremset påhængsvægt lidt op, det er værd at undersøge før næste syn.


  • #4   26. feb 2018 #3 Vil du ikke lige linke til noget dokumentation for at "kugletrykket" ikke regnes med i den vægt en bil må trække - det giver ingen mening for mig smiley

    Og mht. at få vejet den vægt man må trække op, så er min erfaring at det "bare" flyttes fra bilen, så den totale vægt er den samme, hvilket vil sige at så må bilen læsse det mindre smiley


  • #5   26. feb 2018 #4
    Politiets procedure til kontrolvejning af bil med trailer er beskrevet ca. hlavvejs nede på denne hjemmeside: http://caravaninfo.dk/overlaesset-campingvogn-2/overlaesset-campingvogn/
    Trailer vejes kon tilkoblet på bilen = kun akseltryk regnes med. Om den er 100 % gangbar ift. dansk lov, er et åbent spørgsmål, men du klarer i hvert fald frisag ved en politikontrol.

    Det giver også meget god mening, især for en ubremset trailer. Den vægt, der ikke ligger på trailerakslen, ligger på bilens bagerste aksel og påvirker derved ikke bremseegenskaber negativt.


  • #6   26. feb 2018 Det giver ikke mening for nogen trailer overhovedet - uanset om den er bremset eller ej.
    Noget af det der afgør hvor stor vægt du må spænde efter bilen er om den kan sætte igang på en given stigning og om parkeringsbremsen kan holde bilen på en give stigning - og i disse 2 tilfælde har påløbsbremsen ingen betydning.
    Ligeledes er det lidt noget sludder at vægten fra en ubremset trailer der ligger på kuglen ikke påvirker bremseevnen (egenskaberne) negativt. Jo større vægt der skal bremses, jo længere bremselængde - uanset om vægten er inde i bilen, på kuglen eller på en trailer efter bilen. Så hvor vægten er placeret er uden betydning.

    Men jeg "bøjer" mig for den beskrivelse du har linket til (selv om det jo ikke er en lovtekst) - men undrer mig.
    Det giver dog mening at politiet koncentrerer sig om vogntogets totalvægt da det jo som jeg skriver ovenfor er den der betyder noget for opstart og nedbremsning, men det betyder jo bare at man selv i praksis kan "overflytte" noget af vægten fra traileren til bilen (vha- kugletrykket) så længe man holder sig under maxt vægt for vogntoget (og bilen). Grunden til at de gør det på denne måde gætter jeg på er at det i praksis ligger under "bagatelgrænsen"...


  • #7   26. feb 2018 Det giver mening for en ubremset trailer at flytte vægt over på bilen.
    Begrænsningen for bremseevne(så længe bilens totalvægt er overholdt), udgøres ikke af bremserne, men af vejgrebet.

    En bil skal være i stand til at bremse effektivt, lastet til totalvægt eller i dette tilfælde lastet op til maksimalt akseltryk på bagakslen.
    I praksis, kan abs systemet aktiveres, er der bremseevne nok og vejgreb, der sætter begrænsningen smiley



  • martin j
    martin j Tilmeldt:
    jan 2008

    Både: 1 Svar: 9
    #8   1. mar 2018 Jeg synes det ser ud til at i blander noget fuldstændigt sammen. I sider og blander akseltryk og totalvægt sammen det er 2 forskellige ting. I skal bare læse bilens og trailerens registrerings attester hver for sig.

  • #10   1. mar 2018 Hvis en ubremset trailer har en lasteevne på 350 kg, så er 80 kg jo alligevel ca. 25 % øget lasteevne, så det er ikke helt uden betydning.


  • martin j
    martin j Tilmeldt:
    jan 2008

    Både: 1 Svar: 9
    #11   2. mar 2018 Hold nu op med jeres plader om at flytte vægten over på bilen. Det du har i det link som du henviser til har noget med akseltryk at gøre og ikke det mindste med totalvægt at gøre. Man kan ikke flytte totalvægt fra det ene til det andet.

  • #12   3. mar 2018 #11
    Linket beskriver hvordan et vogntogs faktiske totalvægt kontrolleres af politiet i Danmark.
    Derfor er det særdeles relevant at nævne her, for at have et korrekt grundlag at vælge trailer efter.




  • martin j
    martin j Tilmeldt:
    jan 2008

    Både: 1 Svar: 9
    #13   4. mar 2018 Gå ind på gul og gratis der står en fin trailer med bremser til en rimelig pris.


Kommentér på:
Bådtrailer med bremser

Annonce