{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.167 visninger | Oprettet:

Valg af ny propel {{forumTopicSubject}}

Hej var ude for første gang og sejle med min Fletcher Arrowsprint 13 idag og den tog alt for mange omdrejninger.

Det er en 40 hk Johnson motor fra 1997. I manualen står der at max omdrejninger skal ligge mellem 4500-5500 og den yder max effekt ved 5000. Der er altså 5000 man skal sigte efter.

Den nuværende propel er en 14 1/4 X 15 alu propel.

Hvad synes i jeg skal vælge ? Jeg søger et godt kompromis mellem topfart og trækkraft. Jeg vil gerne kunne trække vandski eller en badering men topfart er nu også vigtigt for mig.

Har læst mig til at en stigning på 1 i pitchen reducerer omdrejninger med 200. Det vil vel sige at jeg skal have en 14 1/4 X 20 ? Skulle man måske finde en større propel med skarpere pitch i stedet for kun at øge pitchen, når nu omdrejningerne er så meget ved siden af?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Valg af ny propel
  • #1   26. mar 2018 manualen til motoren siger i øvrigt at det skal være en 11 3/4 X 17 propel og når jeg finder en 14 1/2 X 21 på nette står der at den er til motorer fra 135 hk og op. Derfor er jeg noget forvirret over hvorfor min motor tager så mange omdrejninger med den nuværende propel.

  • #3   26. mar 2018 Den tager 6000 o/m og sejler 54-55 km/t efter GPS.

  • #5   27. mar 2018 Jeg er enig med Jens, med at ramme så tæt på de 5500omdr/min. som muligt.
    Og nu har du jo været ude og sejle i dejligt kolde vejr. Og når det er koldt så yder din motor flere hk, end når det er en varm sommerdag. Fordi kold luft fylder mindre, og derved få du en større mængde luft ind i cylinderen pr stemple slag.
    Så vent til sommer, og belast så båden med den vægt du påtænker at sejle med, og se om ikke det så passer med den skrue du har på nu.
    Jeg har til min tidligere Finnsport båd haft flere propeller, og monterede den propelstigning, der nu passede til den sejlads jeg skulle ud på.


  • #7   27. mar 2018 Godt input med slippet. Jeg har også lige regnet lidt på det og der er som du skriver meget lidt slip. 4-5%.
    Selvfølgelig er det godt ikke at have meget slip, men det bør jo heller ikke være et mål at minimerer det så meget som overhovedet muligt, fordi så ville vi jo alle sejle rundt med en kæmpestor skrue på, og det giver alt for meget modstand.
    Måske burde jeg vælge en skrue med diameter på 11 3/4 (som motorens manual foreslår). Dette vil øge slippet en smugle men reducere modstanden. Og så vælge en pitch på 17 som manualen foreslår eller muligvis 19 fordi motoren er monteret på sådan en lille båd som min.


  • #8   29. mar 2018 Jeg ville også nok lige vente til sommer og evt prøve at trække en badering med en stor ven i først.
    Den kan være svær at hive fri af vandet, men når den først er fri og drænet for vand er der ikke meget modstand i den. Men man kommer ikke fri hvis propellen har for stor stigning.
    Det er jo lidt lige som at sammenligne en traktor med en formel 1. Der er gearingen (stigningen) til forskel.
    Man har stadig kun de samme hk at gøre godt med, så man kommer til at vælge hvilken ende der skal bruges mest.


  • #9   31. mar 2018 kommer der én eller 2 personer med i båden bliver den også belastet en del mere. på en motor i den størrelse er det mærkbart. så kan du let tabe en del omdrejninger, plus du evt skal trække ski eller badering. . ..

Kommentér på:
Valg af ny propel

Annonce