{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
830 visninger | Oprettet:

Torben J
Torben J
Tilmeldt:
9. mar 2018
Følger: 13 Emner: 4 Svar: 8

Vores første båd {{forumTopicSubject}}

Jeg er ny herinde, men da jeg er vild efter at komme på vandet tænkte jeg at dette forum vil kunne give mig en masse nyttig viden.

Vi har/er ude og sondere terrænet for både omkring de 20 fod og feltet er efterhånden indsnævret til Yamarin 59ht og Askeladden 605 Explorer.

Er der nogen herinde der har erfaringer med disse både og kan fortælle om fordele og ulemper ved dem?

Skulle der være en herinde der ejer en af disse både, og som man vil kunne købe sig til en tur i, så vi kunne opleve båden på vandet, så ville det jo være ekstra dejligt. (Helst på Sjælland)

Glæder mig til at høre, hvad I experter har at kunne dele med en kaptajn uden båd.

Spændte hilsner
Torben


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Vores første båd
  • #1   7. apr 2018 Da jeg arbejde hos Brohallen solgte og servicerede vi også Askeladen. Super kvalitet. Den bedste "hygge/sjov båd" jeg sejlede var deres Z7. Jeg ved ikke hvad de ligger i pris nu, men kan anbefales.
    Glæder mig til at skrive Velkommen til jeres nye båd 👍🙂


  • #2   8. apr 2018 Begge mærker har en gennemgående høj kvalitet. I så lille en båd ville jeg vælge den åbne HT, da hver en cm her udnyttes bedst, og kabinen er mere brugbar, både under sejlads og ved overnatning.

  • #3   11. apr 2018 Hej Torben er det kun dig og konen der skal på vandet, eller er der børn som os skal med ?
    begge både er utrolig gode både med gode egenskaber, de kan sejles / drives med mindre motorer hvor man stadigvæk kan generere god fart og sejle relativt billigt.
    skal den bruges til vandski i ny og næ kan båden også bruges dertil men kræver større motor.

    begge både er i den mindre størrelse, og kabinen er meget træng, det afhænger af behov og hvor mange i skal være om bord smiley


  • Torben J
    Torben J Tilmeldt:
    mar 2018

    Følger: 13 Emner: 4 Svar: 8
    #4   12. apr 2018 Vi er en familie på 4 (men der skal være plads til 6 personer ialt), så jeg ved godt at både på omkring de 20 fod bliver lidt trængt i cockpittet, men da det er vores første båd skal det være en der både er til at betale og let at håndtere samt sikker og stabil. Derfor er valget faldet på dem også fordi jeg har ladet mig fortælle det er væsentlig billigere at servicere en udenbords motor end en indenbords.
    Det kan godt være at vi med tiden også gerne vil bruge en tube eller vandski efter båden, men tænker en motor på 100 - 115 hk sagtens kan klare det også.


  • #5   12. apr 2018 af de to nævnte modeller tror jeg i vil få mest ud af en 605, den er noget større i kabinen, og med lukket kabine, hvilket kan være meget praktisk hvis der skal overnattes smiley

    men ja ellers er det bare at komme ud og kigge, der er jo os mange andre modeller at vælge mellem, end lige de to nævnte, udenbords eller indenbords, er nok for mange det samme som at spørge om man er til minimælk eller letmælk, jeg er personligt mest til udenbords motor, da de er nemme at servicerer reparerer på og evt opgradere eller udskifte, og så tager det ikke plads i båden, samt det ikke er et drev der ligevel skal have service.

    gør jeg selv den tjeneste at investere i en 4takt motor og ja en 115hk vil nok være minimum hvis i skal sejle 6 personer og trække legetøj. kan endda give problemer. med at få båden op af vandet, med fuld besætning.
    af 4taktere vil jeg anbefale Suzuki Yamaha, Selva.
    og undgå Mariner / Mercury.
    Honda kan evt gå hvis den ikke er for gammel de første årgange har det med at tærer i blokken.

    håber det hjælper jeg lidt videre med drømmen smiley


  • #6   13. apr 2018 Hej JK Biler & Både

    Jeg har købt en splinterny båd (Bayliner Element E6) inkl udenbordsmotor at netop mærket Mercury med 115 hk. Jeg får den i slutningen af maj måned.

    Jeg bliver nysgerrig på, hvorfor du anbefaler at undgå Mercury? Blot så jeg kan være opmærksom når jeg får båden smiley

    Med venlig hilsen

    Førstegangskøber af båd
    Emil Jensen


  • #7   13. apr 2018 Mariner/mercury 4T er et billiger mærke hvis man kan sige det sådan.
    Blokken er dog Yamaha, så den får man ikke problemer med.
    Den skal dog passes med service.
    Motorben/gear/ er mercury/mariner eget mærke.
    Og det er nu ikke lige så holdbart i længden, som de andre dyre mærker man kan købe.
    Mellempladen imellem ben og motor har de lidt problemer med at få til at holde.
    Nogle modeller er der intet med, andre er der kun problemer med den plade.
    Jeg ville nu ikke betale penge for sådan en hvis der er problemer med den.
    Så heller køb et rigtig mærke der dur første gang.


Kommentér på:
Vores første båd

Annonce