2.627 visninger
|
Oprettet:
Tuning af motor- {{forumTopicSubject}}
Jeg har en 40hk mercury fra 06 jeg kunne godt tænke mig at få båden til at sejle lidt hurtigere, hvad er den nemmeste måde at tune en motor på uden at skulle købe en ny motor.
kan man chip tune sådan en fætter eller hvad?
venlig hilsen
Louie Posso
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.898
Det kan ikke betale sig at tune den med andre stumper.
Du kan polere indsugning og udstødning men regn ikke med at det giver noget.
Måske du kan få noget ud af at bytte propellen, men hvad er det du vil have ? er det bedre optræk eller er det topfart ?
dec 2004
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 25 Svar: 114
jun 2009
Følger: 1 Både: 2 Emner: 6 Svar: 59
jun 2006
Følger: 26 Følgere: 28 Både: 3 Emner: 34 Svar: 855
Kunne forestille mig det var tænding, og brændstofdyser der skulle skiftes på din
feb 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 4 Svar: 7
så det kan simpelthen ikke betale sig at tune en motor?
det er topfart jeg leder efter lige nu
og ja det er den 40 hk som jeg har billeder af,
henrik, båden er godkendt til 65hk, men leder efter en motor mellem 50-60hk da jeg tror at en over 60 ville blive for stor og voldsom,
men tak for det
maj 2006
Følger: 8 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 6 Svar: 362
Hvis båden er godkendt til 65hk så er skrogets form tilpasset farten en 65hk kan opnå, vægt mæssigt kan den bære en 65hk (de bliver lettere med årene) hvad angår hk´er der en sikkerheds faktor så uden belæg vil jeg mene 20 - 30 % overskridelse er sikkert.
jun 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 112
En gnist er ikke bare en gnist.
Tændspoler er forskellige fra motor til motor. Tændrør brænder med forskellige temperaturer. deraf de mange tændrør at vælge imellem. cdi box som styrer tændingstidspunktet fra tomgang til bundgas, moment kurve samt omdrejnings begrænsning oa.
Tændrør og tændspole er til rimelig ens på mange modeller, men cdi boxen er næsten helt sikkert en anden hvis du går op eller ned i ydelse.
jun 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 7 Svar: 112
du siger under dit ps. at den ikke kun styrer tændingen men også benzin.
Så modsiger du jo også dig selv, da mere ydelse kræver mere benzin.
Det jeg prøver at komme frem til er at det er meget sansynligt at cdi boxen er indstillet anderledes hvis samme blok skal yde mere.
Det er også meget muligt at man kan sejle med samme cdi. Det er så også en mulighed at hvis den ikke bliver skiftet så er det meste af arbejdet med at tune op spildt, da cdi'en er programmeret til at køre med en lavere ydelse, Eller at moment kurven ligger forkert i forhold til den "nye"motors ydelses forløb.
Det er også muligt at de skal køre med samme cdi. Det kan bare ikke fejes af bordet så let som du gjorde det.
Tuning af motor-