{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.121 visninger | Oprettet:

nicolaj k
nicolaj k
Tilmeldt:
14. dec 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Første båd {{forumTopicSubject}}

Hej er en ung knægt som altid har elsket vandet, og nu derfor gerne vil prøve at eje mig en båd. Har tænkt mig at bruge den som en hygge sejler sammen med damen eller noger gutter. Også gerne noget frifykning og noget fritidsfiskeri kunne være sjovt. Jeg kommer til at komme i vandet fra struerområdet ved limfjord. Har budget på de 10000kr med bådtrailer tænker en jolle om kring 14 fod ville bære passende til det formål. Men lyder det realistisk nok og hvis i havde nogen godt forslag ville jeg være taknemmelig
Mvh nicolaj


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Første båd
  • #1   11. maj 2018 En Jolle eller helst en styrepultbåd vil være fint . Du skal dog vide at du skal være minimum 16 år og hav speedbådscertifikat hvis den skal være planende . Hvis du er under 16 ar eller vælger bare en displacement jolle kan du bare købe og sejl uden certifikat men det er til dit og andre på vands fordel at du har godt kendskab til reglerne på havet .

    En planende båd er naturligvis sjover og giver dig mere muligheder til hvad angår fiskeri og vandsport.

    Held af lykke med planen.


  • nicolaj k
    nicolaj k Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #2   11. maj 2018 Skulle nok have lidt mere kød på er 20 har så nogenlunde kendskab til de gængse regler på hav. Har dykkercertifikat og har været ude med andre igen min plan lyder 14-15fod og 8heste til 10k er det ikk der prisleje ligger?

  • #3   11. maj 2018 det bliver ikke nemt med trailer. men vil da anbefale limbo jollerne. god jolle at dykke fra. sejler rimeligt med 10 hk. rummelig og stikker stort set Ingen ting i dybgang..

  • #4   11. maj 2018 Enig med Weesel, en limbo 14 er et godt valg, der må være en del af dem i dit område, men du kommer nok til at spare lidt mere op, hvis motor og trailer skal være driftsikker.

  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Svar: 13
    #5   17. maj 2018 Det #1 skriver om alder og certifikat er direkte forkert!

    Det er korrekt, at certifikatet kun kræves til planende både - men det er Ikke rigtigt, at en båd kræver certifikat fordi den er planende. Kun både med store motorer i forhold til længde er omfattet.
    En motor op til 25 hk må altid sejles uden certifikat. Derover er bådens længde afgørende - der kan findes tabeller på nettet.
    Så finder du en båd med 10-15hk, kræver den med sikkerhed IKKE certifikat...


  • #6   17. maj 2018 men uanset er det godt at have. Det giver en basis viden. som fører af båden er de ombordværende dit ansvar, og dit ansvar alene. Så hvorfor ikke tage ansvaret alvorligt, og som minimum tage et certifikat

  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Svar: 13
    #7   17. maj 2018 #6: helt enig, certifikatet er en god grundundervisning, som alle kan have glæde af.
    Men det er ikke et krav, blot fordi båden er planende. Da indholdet af fora som dette jo har lang levetid og der trækkes informationer af dem i årevis fremover, mener jeg ikke at det er smart at lade en sådan forkert påstand stå uimodsagt.


  • #8   18. maj 2018 Det har du ret i Henrik.

Kommentér på:
Første båd

Annonce