{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.676 visninger | Oprettet:

Henrik S
Henrik S
Tilmeldt:
19. okt 2010
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10

Bak med båd. {{forumTopicSubject}}

Mine forældre har købt en ældre motorbåd på ca. 15 fod, vi har sat en Mercury 500(50hp) fra 1970 på båden, den sejler perfekt fremad, men hvis vi sætter den i bakgear, bakker båden ikke, det virker som om at den bare "pisker", men skruen roterer godt nok. Skruen er låst i gearet hvis den sættes i bakgear, frigearet virker også, så gearskiftet skifter ok.
Håber at I kan hjælpe.

Venlig hilsen
Henrik



Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Bak med båd.
  • #1   19. okt 2010 vis i bruger en kortbenet motor til en båd som skal bruge en langbenet så kan det være der for ha selv haft det problem ...

  • #2   19. okt 2010 er du sikker på den ikke bakker bare langsomt???
    der skal jo lige lidt mere kraft til af trække båden med den 4kantet bag ende


  • #3   20. okt 2010 Propellen er lavet til at sejle fremad og har meget begrænset virkning i bak som torben er inde på.
    Hvis jeg giver gas i bak laver den osse bare "hjulspin" og det er med z-drev så der er propel langt nede i vandet.
    Prøv at sætte den i bak/tomgang og vent 10-20 sek, så skulle den gerne begynde men stadig kun langsomt.


  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
    #4   20. okt 2010 Tak for alle svar, motoren har langt ben, bådens køl ligger 40 cm under vandoverfladen, spidsen af motoren(nederste finne) stikker yderligere 20 cm længere ned, jeg er ikke helt sikker på hvor langt nede center på propellen er, er det langt nok for at få ordentligt fat i bak?

    Hilsen
    Henrik


  • #5   24. okt 2010 Der skulle da ikke gerne gå 10 - 20 sek. før båden reagerer - så kan man jo ikke manøvrere i en havn. Sejler selv med Z-drev, og båden reagerer med det samme ....

  • #6   24. okt 2010 Ja skulle da vist ha formuleret mig anerledes, regnede med det er en selvfølge en båd kan bakke men hvis Henrik forventede samme respons som fremad kan jeg godt forstå han tror der er noget galt.

    Ved at sætte den i bak/tomgang og vente 10-20 sek kan han finde ud af om den har vand nok til at bevære sig bagud eller om der er noget i vejen som der kan gøres noget ved smiley


  • #7   25. okt 2010 Kommer også and på der hvor du testet den om der ikke er strøm i vandet, så hvis propllen er lille nok, og der er modstrøm kan det godt give lidt bøvl, men så burde det hjælpe med lidt omdrejninger, Men som Anders skriver skal den reagere med det samme, eller ville du ikke kunne unvige noget hvis du er i gang med at manøver rundt i vandet.

    Så hvis det er i stille vand uden strøm af nogen art, og den ikke vil bakke, skal du nok tag en kig på skruen om den ikke er slidt og evt. defekt...

    Mvh


  • #8   25. okt 2010 enig med sini.. den burde begynde at bakke indenfor 2-4sec i tomgang... min 14 fod bakkede næsten øjeblikkeligt

  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    okt 2010

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 10
    #9   19. jun 2011 Tak for alle indlæg, problemet er nu løst. Da vi tog båden op i efteråret, checkede jeg frem/bak og frigear, den låste ikke i bak, som den gjorde da vi satte den i vande, frem og frigear virkedet. Det viste sig at den store møtrik der holder gearet sammen godt nok var låst, men der manglede en låsekile, mellem hus og bagerste del, således at hele den bagerste del kunne rotere sammen med møtrik og derfor var på vej ud!!! Vi var heldige at vi ikke tabte hele drevet!!! Vi fiksede det her i vinter og nu bakker den som en drøm. smiley

    Takker for hjælpen.


Kommentér på:
Bak med båd.

Annonce