{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.300 visninger | Oprettet:

starte motor, pumpe vand {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg lige prøvet at starte min motor for første gang. Jeg har købt sådan et spulle system med 2 suge kopper, og så sætter man det ind over motor benet og sætter vand på.

Jeg har selvfølge skruet wash skruen ud, og sat sugekoppen over hullet...

Jeg har kun lige startet motoren og ladet den snurre 2 sek. Men der kommer ikke vand ud af hullet. Skal den ha lov at blive varm inden der kommer vand eller, er der noget galt?

Mvh
Martin


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  starte motor, pumpe vand
  • #1   29. jan 2011 Det er forresten en gammel 40hk mariner. 2takts, Den har lige fået ny impell.

  • #2   29. jan 2011 går ud fra det hul du mener der skal komme vand ud af er kontrolstrålen?
    Men ja, der skal lige løbe vand igennem, ca 1 min kan det tage


  • #3   29. jan 2011 Ja kontrol strålen. Ok trorde den skulle komme med det samme når der var tryk fra vandslangen.


  • #4   29. jan 2011 Ved ikke hvad det er for en "wash skrue" du har taget af, eller hvad det er du mener.

    Du skal bare sætte de lyttebøffer fast nede omkring motorbenet, hvor indtaget til vand er.
    Åben vandslangen og start din motor.
    Giv den lidt gas til ca. 2000 omdrejninger, og efter få sek. skal der komme vand ud af sladrehullet på siden af motoren. Der skal ikke gå helt op til et min. For så er det måske din vandpumpe fejler, også selvom impeller lige er skiftet. Pumpehuset kan være revnet, eller pakdåser ødelagte.


  • #5   29. jan 2011 Hmm. det er en skrue der hedder wash på motor. Den har jeg prøvet at sætte i igen, og så sætter høre telefoner over nogle af de små vand indsugningshuller. Det hjalp heller ikke. nu lod jeg så motor køre ca 1 min, og der kom stadig ikke vand ud... Ved ikke om jeg skulle prøve at få en balje under i stedet.?

    Pakdåse og pumpehus så fine ud...


  • #6   29. jan 2011 det kan i værste fald være en defekt toppakning da den vil sende tryk i kølesystemet og derfor vil sladrestrålen ikke komme

  • #7   29. jan 2011 eller der har siddet is omkring din impeller og den er smadret, er lige sket for mig. det var gammel vand fra 7måned sidste år der har stået i benet.

  • #8   29. jan 2011 jeg har lige skiftet den i sidste uge, og det er første gang nogen sinde jeg prøver at starte motoren op. kan det være termostaten?

  • #9   29. jan 2011 Er du sikker at det er vandindsugningen du sætter lofferne på og ikke udstødning

  • #10   30. jan 2011 ja til sidst satte jeg en tønde under uden held.

  • #11   30. jan 2011 burde der egentligt ikke også komme vand ud af kontroll hullet når man skyller motor igennem wash hullet?

  • #12   30. jan 2011 Nu har jeg pillet thermostat ud, og prøvet at se hvornår den åbner, den begynder at åbne ved 60 grader, og er helt åben ved 65... Det er lidt tidligt den åbner syns jeg, Men det burde jo ikke ha noget med mit problem at gøre. Jeg prøver at starte den om et par timer, uden at ha thermostat hus på. så kan jeg da se om pumpen virker...

  • #13   30. jan 2011 Den skulle gerne begynne at åbne før 54,grader.
    Mvh. Leif H.


  • #14   30. jan 2011 ok en bil åbner ikke før 82grader. Og det jeg kan finde på nettet skal en mariner motor åbne ved 70grader.

  • #15   30. jan 2011 havde en gammel 35 hk som heller ikke ville give vand . selv med ny impeller.... jo når du pillede tændrør fra og tørnede den.. men når motor startede, kom der ikke noget,,,,,= ny toppakning

  • #16   30. jan 2011 Nu har jeg startet den igen. og der kommer ingen vand op til thermostat. Men der kommer udstødnings rør ud...

    Nu har jeg taget en kompressions test på den, og den siger 7,7 kg/cm2(110P.S.I) Jeg ved ikke hva den skal være, men det lyder vist ikke hen i skoven, og slet ikke når begge cyl er ens, så det kan vel dårlig være toppakning...

    Jeg må vel ha pumpen ud igen og se om jeg har samlet noget forkert...?


  • #17   30. jan 2011 jeg prøved at puste i slangen til sladre strålen... Og så boblede det ned omkring hvor motor ben er samlet. det kan da ikke passe der skal komme luft ud der?`Det undrede mig også at der ikke var nogen pakning mellem der. Kan det være mit problem?

  • #18   30. jan 2011 Har du vendt impellerne rigtig? smiley

  • #19   30. jan 2011 Impell huset er renset, Jeg må ha noget pakning mellem aksel og gearben.

    Umidbart kan de kun vende en vej. De er symetriske til min model, så vidt jeg kan se....


  • #20   30. jan 2011 impeller kan IKKE vende forkert.....har du prøvet at tørne motor med tændrør pillet ud ????

  • #21   30. jan 2011 ja, der kommer stadig ikke vand,

  • #22   30. jan 2011 af med benet smid en skruemaskine på aksel med ben i vand og test om den kan sende vand ud af røret fra pumpen

  • #23   30. jan 2011 god ide


  • #24   30. jan 2011 mekanikles(motormekker)omc påhængs service @
    Kan ikke sige om det ikke kan lade sig gøre netop på martins motor, men de kan godt vende forkert på andre!


  • #25   31. jan 2011 ok steffen...hvilke ?????? har aldrig set en impeller med rotationsretnings pil på

  • #26   31. jan 2011 impeller.

    I har sådan set begge ret.!
    Steffen, har ret i at fra fabrikken er impelleren lavet til at side på en bestemt måde.da notgangen ikke er ført helt igennem,på nogle modeller,men det kan man jo selv gøre,men jeg mener at det er som at pisse i sine bukser,det varmer jo kun en kort tid.!(køb heller en ny.)

    mekanikles(motormekker)omc
    Har ret i at der ikke er nogle rotationsretnings pil på impelleren.!

    Mvh. Leif H.


  • #27   31. jan 2011 evinrude johnson(ældre modeller ) har notgang ført hele vejen igennem.....

    martin fik du prøvet om pumpen virker


  • #28   31. jan 2011
    mekanikles(motormekker)omc påhængs service @.

    Så vidt jeg husker er det kun på de små motorer.?(Johnson/evinrude.)
    De større motorer har kile formet not,og man kan derfor ikke "vende"imperlleren.
    Ret mig hvis jeg tager fejl.!
    Mvh. Leif H.


  • #29   31. jan 2011 Så fik jeg skilt motor benet, konstaterede en smule slid på impell... Og så opdagede jeg at den ikke var helt i bund mod pumpehuset. så jeg fik givet den et par dask, så den kom helt ned og stå på bunden. Derudover fik jeg rykket pakning på punperøret lidt længere ned så jeg var sikker på den sluttede tæt. Derudover fyldte jeg lidt mere vand i tønden så jeg var sikker på den havde nok....

    Resultate var at der kom en fin og kraftig stråle ud af kontrolhullet. Lige i det sekund man starter miotoren...

    Hvad der har hjulpet ved jeg ikke, men det må nok være at impellen ikke var helt tæt på bunden.

    Så nu er min største bekymring om impellen holder med det slid den har fået.....

    Den ryger forøvrigt en del. Men mon ikke det er fordi den ikke har kørt længe??

    Hvor høj skal blanding egentligt være på sådan en. jeg har blandet 2%. 10 Liter Benzin til 200ml olie.. Lyder det ikke rigtigt?


  • #30   31. jan 2011 mekanikles(motormekker)omc påhængs service @
    Har en kammerat der havde skiftet impeller på hans 50hk mariner påhængsmotor, og kølestrålen var meget dårligt efter dette, vi skilte det ad og vendte den om, og vupti så var strålen som den skulle være smiley

    Leif på min v8'er er der en kile smiley


  • #31   31. jan 2011 99% af alle impeller, kan man vende som man vil. Og de få man ikke kan ved, er fordi som Leif beskriver, at notgangen i impeller, ikke er ført helt igennem, og den kan derfor kun vende på en måde. Flere af disse retningsbestemte impeller, har også lidt større vinger på impelleren i den ene ende. Det ligner et ekstra stykke 90 graders gummi der er sat på.
    At Martin`s impeller virker nu, skyldtes jo bare, at pumpehuset nu slutter tæt, da pakflader når hinanden.
    Og ja, kør med 2% olie tilsat.


Kommentér på:
starte motor, pumpe vand

Annonce