{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
459 visninger | Oprettet:

Påhængsmotor svær at starte og holde i gang. {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Har lidt problemer med motor på min båd som jeg lige har afskaffet mig, så håber nogen herunde kan hjælpe smiley

Motor er en suzuki 75 hk 2-takt med 2 karburator og 4 cylinder

Jeg kan blive ved med at tørne også med choker, og den vil ikke starte, men fandt ud af at der sidder en arm man kan vippe oppe ved gearboksen så dek går højere i tomgang, og hvis jeg pumper på den manuelle håndpumpe som er ved benzintanken et par gange også drejer nøglen samtidig med jeg vipper tomgangsarmen så kan den starter.

Den går naturligvis højt i tomgang og hvis jeg ligger den arm ned igen går den ud, og den går også ud efter kort tid medmindre jeg pumper med den pumpe som er ved tanken.

Håber det gav lidt mening ellers så sig til smiley


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Påhængsmotor svær at starte og holde i gang.
  • #1   2. jul 2023 Pumpebolden er til at fylde karburatorene med inden start, de løber let tørre når du vipper motoren.

    Så din start procedure skal være 1) åbn luftskrue på benzintanken, 2) pump gummibolden til den føles hård og 3) aktiver choker og drej nøgle.

    Armen ved gashåndtaget er tii at forøge tomgangen under opvarmning. Den bør ikke i sig selv gøre nogen forskel i startøjemend, men kør den gerne et par min i høj tomgang.

    Dit problem er (måske) at din benzinpumpe ikke virker, siden du skal/kan holde motoren i gang med pumbebolden.

    Har du frisk benzin i tanken og nye tændrør? Hvis den er nyindkøbt og sælger har været lidt overoptmistisk, kan de måske trænge til en udskiftning.

    Prøv at følge anvisningen ovenfor og lad motoren køre i tomgang 5-10min med spulemuffe eller endnu bedre i et kar med vand, så du er sikker på den kan køre mere end 2min. Det er skide træls at ligge ved slæbestedet og høre på kloge bemærkninger imens man prøver at starte - har prøvet det!


  • #4   2. jul 2023 Ok tak for info, jeg synes tændrør ser nye ud men man kan ikke vide. Har ikke pille ved nogen luftskrue på tanken så det prøver jeg lige i morgen👍

    Men burde den ikke tømme benzinfilter så?

    Den står allerede i et kar med vand for at være sikker, men tænker det er maks. 30 sekunder den kan holde sig i gang, så det kunne godt tyde på den suger bundkar tomt.

    Hvor sidder benzinpumpen? Og det er ikke en Suzuki motor men en Mercury, min fejl

    Slet


  • #5   3. jul 2023 Hej igen, lige en update.

    Der sad et stykke af det armering som sidder på benzinslangen inde i mellem pakningerne der var den suger vakum, det fjernede jeg, og det synes jeg måske det blev lidt bedre af, men stadig svær at starte i forhold til at den er varm, og den skal stadig have det tomgangs håndtag vippet for at køre, men måske der skal nye pakninger i vakumpumpen?

    Ved den tidligere ejer havde skiftet kontrol/gearboks, og hvis jeg stiller den tomgangshåndtag lidt under halv kan den godt holde i tomgang, ellers kan den ikke, jan det være de har glemt og justere den så den selv kan gå i tomgang?

    Når jeg pumper på den håndpumpe til benzinen, hvor hård skal den umiddelbart blive? Kan mærkere den bliver hårdere men ikke helt vildt, kan det være pga af en evt. Utæthed i vakum huset?


  • #6   3. jul 2023 Bolden skal være hård som et ungpige bryst :D...
    Hvor hurtigt går den i tomgang for ikke at gå ud? Hvis den går 11-1200/min i vand wr det noemal tomgangs hastighed Håndtaget du vipper trækker jo kun list i gas kablet uden at sætte i gear, så tænker du måske kan opnå samme effekt ved at kuttere stop skruen på gas spjældet ude ved motoren?


  • #7   5. jul 2023 En update

    Jeg har skiftet alle pakningerne i benzinpumpen, og det ser ud til det hjalp smiley

    Jeg ved at tidligere ejer har skiftet kontrolboks, men er i tvivl om han har fået justeret tomgang ordenligt, da jeg er nød til at vippe tomgangs armen lidt op op kontrolboksen få at få den til at gå ordenlig, men så kan jeg ikke sætte i gear.

    Der er umiddelbart ikke nogen skrue på karburator men er det ikke her man stiller tomgang på den (se billede) der står hvertfald idle stop, og man kan justere på gaskabel så den tomgangs arm på kontrolboks kan komme ned og ligge.

    Er det korrekt måde og gøre det på? Skal siges det er en motor fra 80'erne sted så vidt jeg ved smiley


    profilbillede
Kommentér på:
Påhængsmotor svær at starte og holde i gang.

Annonce