{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.483 visninger | Oprettet:

Sommeren 2018 og rurer {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

Vil lige høre, om andre deler min erfaring.

Min båd har stået stille de sidste fire uger. Da jeg tog den ud i dag, gik den meget besværet - 10 knob under normal max hastighed.

Ved inspektion af bunden fandt jeg tomme-tykke bræmmer af unge rurer. Jeg har aldrig set noget lignende.

På badestigen, skroggennemføringen og andre metaldele sad der ditto tykke kager af små blåmuslinger.

Bunden har fået frisk primer og tre gange Jotun bundmaling i september samt en genopfriskning af bundmalingen i april.

Jeg har tre bud på, hvad der er galt:

1) Sommeren 2018 er pga varmen helt tovlig hvad angår vækst af rurer mv.
2) Min nye havneplads i bunden af Horsens Lystbådehavn er der, hvor alle rurer-æggene ender.
3) Jeg skal skifte til en anden bundmaling.
4) Fire ugers stilstand i højsæsonen er for meget - ingen bundmaling kan holde til det.

Jeg er meget nysgerrig på at høre jeres erfaringer fra i år. Har I oplevet ekstra megen rurer-vækst i den varme sommer?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Sommeren 2018 og rurer
  • #1   1. aug 2018 Helt klart en kombi af 1 og 4.
    Når du sejler, "slibes" et tyndt lag bundmaling af og et nyt frisk kommer frem.
    Men der er sindsygt mange ruer i år!


  • #3   1. aug 2018 Syns ikke det har været værre I år, ligge i Limfjorden. Plejer at svømme rundt om båden med en børste hvis jeg er i vandet. Det er super nemt at vaske af. Har heller ikke meget på bunden når sæsonen er over. Bruger hempel hardracing hvid farve.

  • #4   1. aug 2018 Det er åbenbart meget forskelligt.
    3-4 uger med jævnlig sejlads (et par gange om ugen) og jeg har stadig ruer på min. Bruger også hvid hempel hard racing og ligger i Kolding Fjord.


  • #5   1. aug 2018 Forskellige steder at sejle (især det sted du ligger meget stille), forskellig bundmalingen at foretrække. Tal med folk der ligger i havnen, de har sikker erfaringer med, hvad der fungerer lige netop der du ligger.

  • #6   1. aug 2018 Ligger i Frederiksværk. Har også ualmindelig mange ruer i år. Specielt på propel og trimflaps som ikke er malet, men det plejer ikke at være et problem.


  • #7   2. aug 2018 2 og 3. Jeg har ingen, ikke én eneste på mine både i år. Og for KAMA er det andet år med den samme bundmaling. Jeg malede kun vandlinie da hun kom i. Det må være geografisk sammenholdt med din maling. Marconi har ikke sejlet 1 Meter siden 12 april, der er ikke én eneste rue på. Lidt slim, bevares, men det får en tur med kosten af og til i vandlinien.

  • #8   2. aug 2018 Bundmaling skal afstemmes ift. Hvor du ligger. Noget er godt ét sted, og skrækkeligt et andet sted. Hør hvad der er godt i din havn.

  • #9   2. aug 2018 Min har lagt stille i 4 uger da jeg ville ud og fiske kunne den kun bakke så mange ruer var der på skruen.


Kommentér på:
Sommeren 2018 og rurer

Annonce